Образ Богдана Хмельницького в усній народній творчості й літературі | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Образ Богдана Хмельницького в усній народній творчості й літературі

Щасливий той народ, що знає свою історію, але ще счастливее той, у кого таке минуле, яким можна пишатися. Людина лише тоді стає активним, не «мертвим» представником націй, коли зовсім знає, хто, з якого роду, кому зачує мирним небом над главою. Про таких мужніх захисників і поборників своєї землі розповідає усна народна творчість і художня література.

Українські пісні й думи допомагають нам побачити й оцінити всі найважливіші історії українського народу. Улюбленими героями таких добутків стають і запорожці, і видатні гетьмани, і звичайні селяни. Багато зразків у народній творчості присвячене Богданові Хмельницькому, що постійно піклувався про волю й народ. Велич гетьмана в тім, що він виражав прагнення народних мас і вів визвольну боротьбу. Саме ці переможні подвиги народного месника глибоко впечатлили творців, які оспівали його фігуру в піснях і думах. Пісня «Иль не те хміль, що навколо тичин в’ється!» була створена на честь тої перемоги Богдана над шляхтою під Жовтими Водами. Народ зобразив Хмельницького як могутнього й мудрого проводиря:

А я ляхів не боюся й припущення не маю - У собі більшу силу я почуваю…

Так говорить сам гетьман! Основна сила його в тім, що він з народом єдине ціле. І хоча шляхта збиралася залишитися на Україні надовго («уявляли собі дубові будинки»), вона все-таки не витримала й почала «у Польщу втікати». Після першої перемоги пішли інші: під Корсунем, під Пилявцами, великі знамениті подвиги представили миру козаки зі своїм непереможним проводирем. Героїчні події визвольної війни проти польської шляхти й сам Богдан Хмельницький як народний герой зображені також у багатьох народних думах. Він затис всю українську «голоту», викрикуючи гасло:

Козакам козацькі порядки подавати, За віру християнську одностайно стати!

Гетьман не допустить поневолення й національне гноблення України. Але він засуджував негативні вчинки козацьких старшин, які іноді переходили на сторону ворога. Прикладом цього явища став епізод з думи «Хмельницький і баш», де зрадник Барабані говорить:

Навіщо нам, козакам, козацькі порядки давати? Чи не краще нам з ляхами, милостивими панами Спокійно хліб-сіль століття вічне споживати?

За ці слова він був покараний козаками-полковниками, щоб назавжди закони козацькі порядки давали, а козаки запорожці Хмельницького гетьман вибирали». Саме цими рядками показані справедливі вчинки кмітливого й відважного патріота України - Хмельницького.

Але не тільки в добутках усної народної творчості, зустрічаємо образ видного українського гетьмана. Він надихнув багатьох поетів і письменників художньої літератури. Згадаємо поеми Т. Шевченко («Гайдамаки», «Великий льох»), П. Кулиша «Чорна рада», роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай», добуток П. Загребельного «Я Богдан» і т.п. Це дуже маленький список літературних творів, де образ Богдана Хмельницького представляється як чоловік, який би керував народом і навів порядок у політичній системі того часу. Зараз ми довідаємося, що саме Хмельницький затвердив складання мирного договору з Москвою, не знаючи тоді, що створить могутню державу з українцями.

На мій погляд, переживаючи серцем за долю України, Хмельницький піклувався про те, щоб її не розтерзали турки й татари, шведи, німці й поляки. Він призивав до рівноправності й братерства. Я впевнена: це його заслуга, що політика Росії на багато поколінь бачила доброчинну справу щодо розвитку братньої націй. І хоча

  • …Хмельницький умер
  • А слава його козацька не вмре, не поляже

Тому український гетьман залишиться на вершині слави, персоніфікуючи джерела теперішнього патріота нашої країни. Він буде жити не тільки в назвах вулиць, парків, скверів, а й у серцях всіх поколінь вільних українців.

Збережи - » Образ Богдана Хмельницького в усній народній творчості й літературі . З'явився готовий твір.

Образ Богдана Хмельницького в усній народній творчості й літературі





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.