Варіант 1
1. Укажіть ознаки складного речення.
А Має одну граматичну основу.
Б Може мати сурядний, підрядний, безсполучниковий зв’язки. В Частини завжди залежать одна від одної. Г Рівноправні частини не існують на рівні підрядного зв’язку.
2. У якому реченні розділові знаки стоять правильно?
А Що правда на світі є, Зачіплянка в цьому не раз переконалась з’явилась таблиця на соборі. (О. Гончар).
Б Молодий узяв Катрю під руку й повів до хати вузеньким коридором, бо хуторяни не дуже розступалися кожному хотілося подивитись на приїжджих зблизька (Г. Тютюнник).
В Справді вдома ще спала б, а тут встає до схід сонця, тут саме життя підіймає, бо рано починається трудовий день тих, хто споруджує канал (О. Гончар).
Г Заснула хвиля у броді, заснув і присілок над бродом. А до нього ніяк не дотягне своє снування той волохатий, що так дитинство нагадує, сон — перед жнивами він завжди тільки скрадається за Данилком, а коли й прихопить його, то лише на якусь часинку (М. Стельмах).
3. У якому реченні розділові знаки розставлені правильно?
А Ось так воно й виходить: коли хтось високо злетить, то
Неодмінно низько сяде (М. Стельмах).
Б Буває ж так що людину тягне, настійливо тягне кудись, — ось так і його тягнуло з тої миті, як тільки він побачив із степу це бойове судно що, мов сама його мрія, силуетно застигло на обрії… (О. Гончар).
В День був такий самий, нічого не приніс, абатство завалене шматтям туману завмерло, ждало, прислухалося (П. Загре-бельний).
Г З рушницею полюють перепілок восени, коли вже просо вклоняється хазяїнові повними китицями пшоняної каші, а навкруги проса — куди оком кинеш, — самі стерні та копи та скирти… (О. Вишня).
4. Які розділові знаки слід поставити замість цифр у реченні В кух
ні затихла 1 Потім знов зачалась балачка 2 Але Трохим вже
не мішався 3 Він мовчки сидів і постукував пальцями по столі
(В. Винниченко)?
А Кома.
Б Тире.
В Двокрапка.
Г Крапка з комою.
Відповідь: 1-А, 2-А, 3-В.
5. З’ясуйте, де складнопідрядне речення з підрядним мети.
А Слова натягувать, як луки, щоб вчасно збити на льоту
Нерозшифрованої муки невідворотну німоту. Б Чи я ж того хотів, що сталось. В Якове, а щоб тобі пусто було. Г Наші тихенько йдуть; аби ж тільки їх не помітили.
6. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним місця.
А Не живе ледачий, де кипить робота.
Б Веди мене ти сам, як ти хочеш.
В Я керував стерном, до певної мети мій човен плив. Г Певно, Якове, зостанемось ми вдвох з тобою, бо всі поляжуть.
7. Позначте складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
А І ніяк ми не вгадаєм, що зробилось з нашим краєм.
Б Та перед смертю дітям повтори ту казку, що лишилася, як
Спомин. В Я син твій, син, що йшов за тебе на смерть. Г Аж власний світ у ній почне рости, у якому будуть теж
Сонця і зорі.
8. Зазначте складнопідрядне речення причини.
А Ні, певно, ти поліг в курганах, бо ти не міг би буть в кай
данах.
Б Везли, щоб там в краях холодних згноїти велетнів народних.
В То колють коней шаблями в морди і під боки, щоб роз’ярить.
Г Веди мене мерщій —я смерть вже чую.
9. Виконайте повний синтаксичний розбір речення, розставте роз
ділові знаки Непомітно наче риба в глибині пропливають літа
не вловити їх неводом ні вороними кіньми догнати і не прийдуть
вони до тебе як ті далекі родичі в гості (За М. Стельмахом).
Варіант 2
1. Зазначте просте речення.
А А там нижче розступились скелі, які то розпалися на роздоллі ніби високими будинками, то полягали довгими рядками.
Б У нього майже немає творів, куди пейзаж не входив би, як обов’язковий елемент.
В Пильне око його фіксує всі деталі — освітлення, барви, обриси поверхні землі, рослинність, усю різноманітність деревного покриву.
Г Під час поїздок до Корсуня він показував дітям пам’ятні місця, де народні герої Наливайко та Богдан Хмельницький билися з польською шляхтою.
2. Укажіть складносурядне речення.
А Спинилось літо на порозі і дише полум’ям на все, і грому
Дальнього погрози повітря стомлене несе.
Б Характерно, що критики відразу ж помітили багатство і красу мови творів Панаса Мирного.
В Більше нічого не сказав Чіпка, не поклонився навіть старшині волосній, а повернувся — і пішов, похнюпившись, додому.
Г Зосталася Мотря сама-сама, як палець, з своєю нерозважною думкою.
3. Позначте складнопідрядне речення.
А Стоїть він на току з ціпом і бачить: приходить десятник
З волості.
Б Покотились з очей сльози, як горох, закапали аж на долівку.
В Там кололи свиней, і несамовитий крик їх розносився по всьому селу.
Г На завтра, як чуть стало сіріти, зібралися коло волості та взяли старшину з собою і пішли до пана в Красногорку.
4. Які розділові знаки слід поставити замість цифр у реченні Стеж
ка зненацька повернула праворуч 1 Обминаючи круту гору 2 І тоді
стало чути 3 Як весело видзвонює у тиші вода (О. Донченко)?
А Кома.
Б Тире.
В Двокрапка.
Г Крапка з комою.
Відповідь: 1-А, 2-А, 3-А.
5. З’ясуйте, де складнопідрядне речення з підрядним озна
чальним.
А А проте тієї сили, духу, що зрива на ноги, в нас нема
І манівцями ми блукаєм без дороги. Б Василь Семенович поблід, як крейда. В Сонце стояло над головою, як сковорода, розкалене, та наче
Вогнем пекло. Г Стара виразка, розкопирсана нечистими руками, защеміла
В Чіпчинім серці.
6. Назвіть складнопідрядні речення з підрядним часу.
Б Саме в той час, як Юрій та Сірко добували Чигирин, геть
ман Виговський скликав козацькі полки на раду під Гер-манівною.
А І що орел, коли його орлина зграя не рве з землі в блакить
Ясного дня. В Дощ одразу перестав, неначе хто закрив несподівано хмари. Г Дівчата співають, бо ж хлопці танцюють.
7. Назвіть складнопідрядні речення з підрядним умови.
А А жінці хто потрібен, якщо вона — поет.
Б Ти, сину, зараз помреш, бо кров’ю стік.
В Може, доведеться тобі побувать у Медведівці, коли дощи-
тиме.
Г А не чуєш, ніде тепленька не тече?
8. Укажіть складнопідрядні речення з кількома підрядними.
А Менше говори — більше почуєш.
Б Коли пісні мойого краю пливуть у рідних голосах, мені здається, що збираю цілющі трави я в лугах.
В Коли в похід виходила батава, її піснями плакала Полтава. Г День був хороший, світило сонце — чисте й золотисте.
9. Виконайте повний синтаксичний розбір речення, розставте роз
ділові знаки Чесність помирає коли продається (Ж. Санд).
Орфографічний Практикум
Варіант 1
1. Як слід писати сполучник Не(Наче)Б(То)? А Разом. Б Окремо. В Через дефіс.
2. Як слід писати займенник Аби(Що)? А Разом. Б Окремо. В Через дефіс.
3. Як слід писати слово Ні(Про)Що? А Разом. Б Окремо. В Через дефіс.
4. Як слід писати слово Будуєть(Ся)? А Разом. Б Окремо. В Через дефіс.
5. Як слід писати слово Ані(Який)? А Разом. Б Окремо. В Через дефіс.
6. Як слід писати слово Чи(Мало)? А Разом. Б Окремо. В Через дефіс.
7. Як слід писати прийменник Під(Кінець)? А Разом. Б Окремо. В Через дефіс.
8. Як слід писати прийменник Під(Дав)? А Разом. Б Окремо. В Через дефіс.
Pages: 1 2
Збережи - » Складне Речення . З'явився готовий твір.