Роздум за твором Т. Манна «Маріо і чарівник». У юнацькі роки Томас Манн захоплювався філософією Ніцше. Він переживав піднесення, душевний запал, читаючи книги цього німецького філософа, духовний і стилістичний вплив якого позначається уже в ранніх творах Томаса Манна. Енергетика творчості Ніцше, його концепція надлюдини, яку він обгрунтував у книзі «Так казав Заратустра», він продовжував розвивати в інших творах. Фашизм, який виник у Європі, взяв за свої гасла ідеї Ніцше, і Томас Манн пеглянув своє ставлення до творчості філософа. Він замислився над тим, чому руйнівні сили інтерпретували концепцію Ніцше як заклик до ненависті, антилюдяності, самовихваляння. Ідея національної вищості захопила Європу, і Томас Манн піддав нищівній критиці творчість Ніцше, характеризував її ,як жалюгідну, претензійну.
У новелі «Маріо і чарівник» письменник доводить, що справжнє мистецтво має бути натхненне «духом суспільного обов’язку і служіння», а сильна особистість, яка не рахується з почуттями інших людей, зазнає краху.
Кавальєро Чіполло — «мандрівний віртуоз, майстер розважати публіку» виявився гіпнотизером, який перетворив свої вистави на злі знущання з публіки. Він був пихатий, самовпевнений і вважав, що природний дар дає йому право знущатися з людей, топтати їхню гідність.
Історія людства знає багато прикладів, коли сильна особистість приходячи до влади і перетворює людей на натовп, стадо, яке слухняно танцює під свист нагая.
XVIII століття — це зліт зірки Наполеона. У перші роки правління він має підтримку населення, любов мільйонів юнаків і людей середнього віку. Бонапарт був людиною революції, проповідував свободу. З його приходом до влади пожвавилась економіка, зріс добробут населення, піднеслась національна гідність.
Але багаторічні війни призвели до економічної кризи, а пихатість маленького чоловіка викликала обурення і неприязнь. Наполеон Бонапарт був політичним лідером, а граф Каліостро — авантюрист гинійського походження. Він здобув якісь знання з алхімії, став вправним ілюзіоністом, подорожував світом. У кожній країні Каліостро об’являв себе масоном, душив людей, робив їх слухняними маріонетками.
Довірливі, малоосвічені люди вірили і великим завойовникам, і шарлатанам, (чарівникам, які, прикриваючись красивими гаслами, зверхньо дивилися на натовп, народи були для них засобом досягнення власних коросливих цілей.Томас Манн у новелі «Маріо і чарівник» ставить злободенне питання: чи народ у високорозвиненому суспільстві XX століття знову довіритися таким національним «героям» сучасності? А їх XX століття знало немало: Гітлер, Сталін. Потворна постать у сюртуку тримала під владою глядачів у невеличкій залі курортного містечка, вожді зухвало знущалися із цих народів, а суть усього цього одна — люди коряться сильній особистості, не може протистояти їй. Але в підтексті новели криється ідея цього твору треба боротися з проявами тоталітаризму, усіма можливими засобами противитись йому. Ніхто не має права топтати людську гідність, знищувати особистість, вести суспільство до загибелі.
Збережи - » Чи потрібні суспільству сильні особистості, подібні до Чіполло? . З'явився готовий твір.