Насильно обірвалося життя поета. Рилєєва ми можемо беззастережно назвати поетом-громадянином, у творчості якого життя й поезія злилися в одне ціле. Незадол го до повстання декабристів Рилєєвим було написано невелике, але дуже сильний вірш “Громадянин”. У ньому поет призиває виконати свій громадянський обов’язок і разом з тим застерігає тих, хто “з холоднокровністю кидає хладний погляд на нещастя страждаючої вітчизни”.
Варто помітити, що установка на повчання, на виховання позитивним прикладом перешкодила історично вірному зображенню в думах подій і діячів минулого. Але величезна популярність рилеевских дум свідчила про своєчасність цих добутків і дієвості засобів, до яких звернувся поет. Особливе місце в циклі займає “Іван Сусанін”, єдина дума Рилєєва, у центрі якої коштує не цар, не князь, не вельможа, що думає принести темним безмовним масам волю, освіту, а людина з народу, що служить правій справі так, як він його розуміє. Сусанін - самий історично правдивий характер із всіх, які ми бачимо в думах. Думу “Іван Сусанін” високо цінував Пушкіна. Глинка створив оперу “Іван Сусанін”.
Загальнонародною популярністю користувалася дума “Смерть Єрмака”, що стала народною піснею (”Ревіла бура, грім гримів”).
В 1823 р. створюється поема “Войнаровский”, що відбила значні зміни, що відбувалися у творчості Рилєєва. У ній уже немає того злиття автора з героєм, у вуста якого поет вкладає свої думки й переконання, що було характерно для дум. Поет і герой уже по-різному дивляться на що відбувається, по-різному оцінюють його. Зміст поеми становить тепер оповідання, хід подій, яким вона присвячена. Своєрідність рилеевской поеми відзначив Пушкін: “Рилєєва “Войнаровский” незрівнянно краще всіх його “Дум”, - писав він, - склад його змужнів і стає істинно-оповідальним, чого в нас майже ще ні”.
Підбадьорений високою оцінкою, що одержала в Пушкіна перша поема, Рилєєв починає поему “Наливайко”, присвячену боротьбі за національну незалежність українського козацтва з панской Польщею наприкінці XVI століття. Поема залишилася незакінченою. Судячи зі збережених уривків, велике місце в ній повинне було зайняти зображення картин народного життя й побуту, участі народних мас у національно-визвольній боротьбі. У головному герої поеми підкреслена його близькість до народу, готовність віддати життя боротьбі за звільнення народу від іноземного ярма
Герой поеми “Наливайко” - гетьман, що підняв меч за свій край:
чиМожу равнодушно бачити
Поневолених земляків?
Ні, немає! Мій жереб: ненавидіти
Дорівнює тиранів і рабів
Гетьман Наливайко передбачав трагічний результат, однак це не зупинило його. У поемі є як би пророчі слова головного її героя:
Відомо мені: погибель чекає
Того, хто перший повстає
На утеснителя народу -
Доля мене вуж прирекла.
Але де, скажи, коли була
Без жертв покутувана воля?
Загину я за край рідний,
Я це почуваю, я знаюся
Цього ж слова можна віднести й до самого Рилєєва. Декабрист Н. А. Бестужев побачив у них вказівка на “майбутній жереб” поета, і Рилєєв погодився з ним. “Вір мені, - сказав він, - що щодня переконує мене в необхідності моїх дій, у майбутній погибелі, которою ми повинні купити нашу першу спробу для волі Росії”. Вища доблесть і заслуга перед народом у його очах - це діяльність борця за звільнення власної країни
На віршах Рилєєва виховувалися наступні покоління борців за волю Росії. Ім’я Рилєєва було для них, по вираженню Огарьова, “доблесним завітом і путеводною звездою”.
Твій милий погляд, твій погляд чарівний
Хотів страждальця пожвавити,
Хотіла ти спокій цілющий
У схвильовану душу влити
Твоє втішне участье,
Твоє вниманье, милий друг,
Мені знову повертають щастя
И зціляють моя недуга
Але поступово інтимна тема ускладнюється цивільної. Виявляється, герой і героїня тримаються різних думок, і обопільний потяг не виключає різниці позицій, характерів, переконань. Як звичайно в російській ліриці, герой уважає жінку у всім правої («моя душа твоєї не коштує…»), але йому дороги його погляди, і він не може їм змінити:
Прощаєш ти ворогам своїм
Я не знаком із цим почуттям ніжним
И образникам моїм
Плачу отмщеньем неминучим
Суворість диктується його свідомістю борця, що відкидає релігійну смиренність і духовне рабство:
Лише тимчасово здаюся я слабшав,
Движеньями душі володію;
Не християнин і не раб,
Прощати образ я не вмію
Герой спершу нагадував сумовитого й розчарованого страждальця, відокремленого від людей:
Ти відвідати, мій друг бажала
Відокремлений кут мій,
Коли душу знемагала
У боротьбі із хворобою фатальний
Але потім характер його «хвороби фатальний» прояснився. Причина її укладена не в любові, не в холодності або зраді улюбленої жінки, не у відгородженості про життя, а в суспільстві:
Любов ніяк нейдет на розум:
На жаль! моя вітчизна страждет, -
Душу у волненье тяжких дум
Тепер однієї волі жадає
Герой лише ненадовго отчаялся. І хоча він вдячний жінці за участь, але її любов не може зцілити його «недуга». Знаходження «цілющого спокою» і «щастя» - тільки миттєвий стан, що не скасовує «бурхливих почуттів» і «тяжких дум». Через границю характерів і думок герой осягає суспільний зміст особистих страждань.
Він починає розуміти, що любов, як тільки не в ній причина його страждань, не в силах вилікувати «хвороба фатальну». Тепер його розум просвітлюється («Движеньями душі володію…), і герой рішуче сприймає любов як почуття, що затьмарює його цивільну самосвідомість:
Я не хочу любові твоєї,
Я не можу неї привласнити;
Я відповідати не в силах їй…
Мені не любов твоя потрібна…
Ліричний герой Рилєєва здатний на велике й гаряче почуття. Елегійні формули виражають не аскетизм, а цивільну підоснову властивої йому стриманості. Рилєєв створює психологічно виразний портрет патріота-свободолюбца, що прагне зрозуміти джерела своїх страждань, внутрішню незадоволеність, коливання, слабості й зрештою знаходить істину
Збережи - » Зміст вірша «ДО N. N.» (Ти відвідати, мій друг, бажала) . З'явився готовий твір.