Моральний ідеал автора | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Моральний ідеал автора

(По новелах А. П. Чехова) Основною темою новел А. П. Чехова як письменника критичного реалізму прийнято вважати викриття пороків російського провінційного суспільства кінця XIX - початку XX століття. Як виразився М. Горький, “його ворогом була вульгарність”; дійсно, те, із чим боровся й що висміював Чехов, - щоденність і вульгарність життя, вузькість людських інтересів, біднота розуму - можна об’єднати цим ємним словом. Головні, герої оповідань нерідко попадають у ситуації, коли їм доводиться робити вибір, можливо, неусвідомлений: стати частиною вульгарної, сіркою маси або вступити з нею в боротьбу. Перше, на вид досить безболісне, рішення загрожує моральній людині щиросердечними борошнами; друге ж у силу чисельної переваги й більший социальной влади юрби може довести героя до розпачу, божевілля й навіть смерті. По Чехову, сіра маса має величезну силу й здатна поглинати, втягувати в себе людей, потенційно здатних до морального розвитку, але разом з тим недостатньо стійких у своїх переконаннях. Так, у знаменитому оповіданні “Ионыч” головний герой деградує як особистість, перетворюється із цікавої людини, здатного на глибокі почуття, у байдужий механізм, що грає в карти, що відвідує хворих і вечори за заведеним порядком, звичаю, традиції

У трагедії доктора Старцева можна обвинуватити суспільство, що вважає самої інтелігентної в місті сім’ю банальних, вульгарних, морально статичних людей. Але знову ж причиною їй могло послужити й та обставина, що доктор Старців ніколи не усвідомлював і не формулював для себе моральний розрив між ним і сім’єю Туркиных, хоча не раз глузував з їхніх дивних звичок. Ионыч не зумів споконвічно зрозуміти різницю, був духовно сліпий (можливо, тому що закохано), як не зміг побачити розходження й іншого персонажа Чехова, більше близький авторові, - доктор Димов з оповідання “Стрибуха”. Димів, людина, захоплена наукою й готовий безкорисливо присвятити їй все життя, не здатний приділити багато уваги особистого життя й бути більше розбірливим у людях. Він жениться на Ользі Іванівні, не зауважуючи її схильності до пошуку “великих людей”, і до самої смерті, імовірно, не розуміє, що саме ця жінка стала причиною його загибелі

Така покірлива, безсловесна, великодушна істота не в змозі протистояти вульгарності, хоча інтуїтивно може неї почувати. Він упокорюється й від цього миру йде з головою в роботу; Димов не борець, а відмінний працівник, нещасний в особистому житті. Автор ставиться до нього із симпатією й співчуттям, але доктор Димов ідеальний лише як працьовитий, здатний присвятити все своє життя науці, нескінченно добра людина. Наблизитися до розуміння чеховського ідеалу можна через ще один контрпример.

В оповіданні “Про любов” Алехин оповідає про упущений їм щастя, що не відбулося любові. Чехів проповідує необхідність боротися за переконання, щастя, відстоювати свої права, почуття, любов. Алехин пішов на приводу в суспільної моралі, дозволив коханій виїхати й лише в останній момент зрозумів, що ніякі перешкоди на світі не коштують того, щоб/дві людських істоти стали нещасними. Як своєрідне продовження оповідання “Про любов” можна сприймати оповідання “Дама із собачкою”, у якій головний герой (Гуров) їде за улюбленою в глухе повітове місто, і їхній зв’язок триває. Невідомо, що краще: страждати поодинці або, зрідка зустрічаючись, знову й знову розставатися

У Гурова ситуація безвихідна: він одружений, вона замужем, в обох діти. Двоє не можуть перемогти існуючу дійсність і суспільство, що не зрозуміє закоханих і засудить їх; вони повинні битися, “як птаха в клітці”, і не знаходити рішення. Тут позиція Чехова досить суперечлива, незрозуміло, навіщо обманюють Гури Ганна свого подружжя, адже цей зв’язок приречений; звичайно, ця проблема не вирішена дотепер і понині спірна. Очевидно одне: автор новели схвалює дії героя й співчуває йому; на думку Чехова, Гуров прав. Програмним у темі боротьби з вульгарністю є оповідання “Учитель словесності”.

Нікітін, зачарований юністю й ніжністю дівчини Мисюсь, закоханий, не зауважує в ній спадкоємній вульгарності, повсякденній вульгарності. Але наприкінці усвідомлення навколишньої сірості змушує його встати вночі у відкритого вікна й зважитися бігти, боротися, але тільки не дати собі злитися з вульгарним суспільством. Нікітін - починаючий борець, автор не показує його подальших дій, тут важливо саме рішення боротися, непокора повсякденному ходу речей. Нарешті, у новелі “Палата № 6” яскраво обкреслена образ че ловека начитаного, розумного, що зрозумів не тільки вся вульгарність і низькість навколишнього світу, але і його силу й владу. І страх перед можливою реакцією цього суспільства переростає в Громова в манію переслідування

Він те приходить у себе й рветься з лікарні на волю, то замикається в собі й здригається при найменшому шереху, боячись, що за ним прийдуть. В оповіданні розвінчується зручна “філософія бездіяльності” (на прикладі доктора Ратину); Чехов протиставляє їй натуру бурхливих, прагнучих дій, боротьби. Але сили поки на стороні більшості: пропитих охоронців Микити з величезними кулаками, донощика Хоботова, сумнівного друга Михайла Аверьяныча. В образі Громова відбиті багато рис і якості, які цінував Чехов; у принципі, Громов близький чеховському ідеалу, він протиставляє себе сірості, вульгарності; нехай мовлення його трохи награне й театральна, часом непереконлива, але він говорить гаряче й щиро. Такі яскраві, самобутні особистості й повинні рухати людство вперед: жадібно, що ковтають книги, утворені, з повагою стосовні до всього чистого, сьогоденню (згадаємо, що Громов про жінок і любов завжди озивався з повагою, хотяни разу не був закоханий).

Імовірно, якби він закохався, то поїхав би за улюбленої куди завгодно, пожертвував би всім, що мав, відмовився б від суспільної думки, як це зробив Гуров в “Дамі із собачкою”. Особливість реалізму як літературного напрямку, зокрема, полягає в тому, що автор зображує своїх героїв у віємо різноманітті їхнього внутрішнього миру, не закриваючи ока на недоліки, тобто не ідеалізує героя. Чехів як новеліст-реаліст також не був схильний до ідеалізації: у його оповіданнях не можна знайти зразок, шаблон, гідний наслідування

Однак із кращих рис окремих героїв (працьовитість Димова, рішучість Гурова, Нікітіна; тяга до чистоти в Громова) можна скласти збірний образ людини-борця проти вульгарності, буденщини, сірості, - того, що ненавидів Чехов, із чим призивав боротися й що жорстоко й нещадно викривав у своїх добутках

Збережи - » Моральний ідеал автора . З'явився готовий твір.

Моральний ідеал автора





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.