Художні твори чеських письменників і поетів | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Художні твори чеських письменників і поетів

Справді художні твори, написані спеціально для дітей, з’являються в першій чверті XX століття й пов’язані з іменами найбільших чеських письменників і поетів, таких, як М. Майерова й И. Волькер.

Початок XX століття принесло людству нові потрясіння й змусило посилено працювати суспільну думку. Посилення соціальних протиріч і перша світова війна сколихнули насамперед демократичні шари суспільства. У Чехословаччині війна 1914-1918 років була особливо непопулярна, тому що слов’янські народи змушені були воювати на стороні австро-німецької коаліції проти Росії, симпатії до якої мали давні традиції в чехословацького народу. Чехи й словаки охоче здавалися в полон росіянином, усіляко бойкотуючи цю війну. Осо-Мнно зросло невдоволення війною в 1917 році, після Великої Жовтневої революції. Економічне зубожіння мас і симпатії до народів Росії, що сбросили ярмо капіталістів, окон-чвтельно розклали армію Австро-Угорської імперії

В 1918 році була закінчена перша світова війна й укладена Версальський мир. Австро-Угорська монархія розпалася. Чехословаччина одержала національну незалежність. Перші дна року незалежна держава переживала бурхливий підйом робочого руху. Соціалістична фракція робочої партії прагнула встановити в країні Радянську республіку. В 1919 році в Словаччині в результаті революції біля місяця протрималася Словацька радянська республіка, що була подавлена за допомогою військ. Буржуазія вела розпачливу пропаганду, доводячи, що національні інтереси повинні перемогти класові, що знайдену національну волю потрібно охороняти всім верствам населення. Відсутність єдності в соціал-демократичній партії перешкодило протистояти силі буржуазії, і в результаті була встановлена буржуазна республіка. Незабаром ілюзія «Волі для всіх» розвіялася. Соціальні контрасти спливли на поверхню. Робітники поєднувалися для боротьби за свої права. В 1921 році була організована Комуністична партія Чехословаччини, навколо її групувалися найбільш прогресивні письменники

В 20-і роки робилися перші кроки в літературі соціалістичного реалізму такими письменниками й поетами, як М. Майерова, И. Волькер, С. К- Нейман, И. Ольбрахт, і іншими. У їхній творчості відбилося не тільки критичне осмислення дійсності, але й тверда переконаність у неминучості й необхідності соціальної революції як єдиній силі, що могет вирішити проблему соціальної нерівності. Ця ідея пронизувала добутки для дорослих, поступово проникнула вона й у дитячу літературу. Боротьба за молоде покоління, за те, щоб дитина знала правду про життя, є основним принципом прогресивної чеської літератури для дітей. Ця тенденція видна в різні по жанрі дитячих книгах. Характерна вона була й для літературної казки 20-х років

Поет Иржи Волькер належав до покоління, що мужніло в роки першої світової війни. Однак він уник долі багатьох західних літераторів, що заслужили згодом назву «загубленого покоління», для яких війна виявилася останнім щаблем у катастрофі їхніх ілюзій. Волькер рано зрозумів, що у світі існують дві правди, і прийняв правду справжню, правду бідняків. Заперечуючи буржуазний рай, поет у ранній період своєї творчості вважав декадентське мистецтво своєрідним протестом проти буржуазної респектабельності, і це залучало Волькера, але дуже незабаром він переходить на позиції реалізму й зближається із групою пролетарських письменників

Волькер відомий більше як поет, чим як прозаїк. Прозаїчних добутків у нього небагато. До їхнього числа ставляться казки, написані в 1921 -1922 роках. Дотепер серед чеських літературознавців ведуться суперечки, для кого були написані казки - для дорослих або для дітей. Хоча в одному з листів Волькер прямо говорить про те, що казки призначені для дітей, однак навряд чи це ставиться до всіх його казок. У всякому разі, досліджуючи художню природу казок, ми знайдемо в них такі риси, які змушують дитячі видавництва пропонувати читачам скорочений варіант, наприклад казки «Про мільйонера, що украв сонце».

У збірник сучасної літературної казки для дітей «Чарівна голка» увійшли дві казки Волькера: «Про сажотруса» і «Про мільйонера, що украв сонце». Обидві казки політично гострі, «морально^-соціальні», як їх характеризував сам автор. Казка «Про мільйонера, що украв сонце»- яскрава й зла сатира на всю буржуазну систему з її егоцентризмом і демагогією. Письменник знайшов удалу пропорцію виразних засобів, що дозволили йому створити сплав народної традиційної казки з газетним фейлетоном, що саме по собі характерно для літературної казки з гостро соціальними проблемами в чеській дитячій літературі 20-х років. Своєрідний стиль волькеровской казки дозволяє читачеві проникнути в суть реальних явищ, хоча вибрано для цього фантастичний сюжет

Казки Волькера при його житті публікувалися в комуністичній газеті «Руді право», а казка «Про сажотруса» була надрукована в додатку до цієї газети для дітей

Марія Майерова. Її добутку для дітей і критичні статті зіграли важливу роль у розвитку реалістичного напрямку в дитячій літературі. Письменниця-комуністка протягом напівстоліття жагуче боролася за те, щоб дитини виховувати на правді життя. Вона затверджувала принцип рівноправності між дитячій і «дорослою» літературою. Книги для дітей, затверджувала Майерова, «потрібно писати з особливо більшим почуттям відповідальності… Не може бути художнього твору без жагучого захисту справедливості. У цьому змісті, зрозуміло, всі художні твори тенденційні або, якщо хочете, агитационни. Різниця тільки в тім, що кожний з нас по-своєму розуміє справедливість залежно від того, до якого класу він належить» .

Майерова виступала проти низькопробної реакційної літератури для дітей, вона доводила, що наслідком ідейної фальші була їхня художня слабість. В 1913 році вийшов у світло збірник «Чарівний мир», у який увійшли оброблені нею казки різних народів. Збірник казок розкривав дітям моральну красу героїв - простих людей, і це допомагало дітям усвідомити інтернаціональну єдність трудівників, що для того часу бути дуже важливо й сміло. На противагу шовіністичним настроям, які поширювалися буржуазними літераторами, Майерова прагнула виховати в дітях любов і повага до народів усього миру, підкреслити спільність їх інтересів

Поряд з обробкою народних казок Майерова пише й літературні казки. В 1930 році в збірнику «Казки із усього світла» письменниця звертається до жанру політичної казки. «Звідки узялися королі»- казка, що оповідає про те, що людина-коваль свого щастя. Виявляється, ніякий бог не посилав королів на землю. І слова «божою милістю король» придумані людьми. «Самі їх придумали, самі від них і позбувайтеся»,- відповідає бог селянському посольству. Фантастика в цій казці допомагає письменниці загострити соціальну проблематику. В іншій казці - «Про продану ягничку»- Майерова розповідає дитині про те, як капіталісти дістають прибуток. При цьому письменниця не порушує закони художньої своєрідності жанру й опирається на багатовікові традиції народної сатиричної казки. Це, насамперед, вибрана нею форма надокучливої казки. Суть казки в тім, що бідняк ніколи не одержує прибутки, а торговець щораз множить свої капітали. Мова казки цілком сучасний, поряд з казковими словестними образами ми зустрічаємося з художніми засобами, типовими для фейлетону або гумористичного оповідання

Якщо добутку Майеровой, призначені для дорослого читача, неодноразово переводилися на російську мову, то добутку для дітей мало відомі російському читачеві”. У нас видані «Повість про незадоволеного кролика» і «Робинзонка». Остання зіграла у свій час більшу роль у розвитку дитячої літератури, хоча сьогодні її проблематика вже недостатньо актуальна. «Робинзонка» була написана в 1940 році, у роки окупації Чехословаччини гітлерівською Німеччиною. По жанрі вона визначалася багатьма літературознавцями як «повість для дівчинок». Майерова, що виступала проти розподілу літератури на групи «для хлопчиків» і «для дівчинок», рішуче заперечувала проти такої оцінки. Вона прагнула в цій книзі показати, що життя підлітка визначається середовищем, що інтереси хлопчиків і дівчинок викликані життєвими обставинами. І Блажена, і її однокласник Духонь люблять однакові ігри, захоплюються тими самими книгами («Робинзоном»). Але Бла-жене, що залишилася без матері, доводиться кинути школу й займатися домашнім господарством. І письменниця показує щиросердечну травму підлітка, відірваного від своїх однолітків

Pages: 1 2

Збережи - » Художні твори чеських письменників і поетів . З'явився готовий твір.

Художні твори чеських письменників і поетів





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.