За Волгу червон і білі билися особливо запекло. Занадто багато значив для тих і інших головний водний шлях Росії. Спочатку бої йшли на берегах, потім сутички почалися й на воді. Жорстокість боїв усе наростало. Волга кипіла від розривів. По ріці плила маса приголомшеної риби. У бій втягся волзький флот. На бойовому рахунку Волзької військової флотилії - участь розгромі білих під Свияжском, у звільненні Казані, Вольська, Сизрані, Самари. Її кораблі сприяли обороні Царицина. Волга була у вогні два роки
Пройшло менш чверті століття - і на низов’я Волги направив удар ворог куди більше жорстокий, сильний, підступний
Коли почалася Велика Вітчизняна війна, деякі волзькі судна, як і в громадянську війну, перетворилися в бойові кораблі. Вони ввійшли до складу Волзької військової флотилії. Військові моряки діяли на плесі від Саратова до Астрахані. Відбивалися від ворожої авіації, захищали при повітряних нальотах вантажний флот, виловлювали з Волги міни
Багато чого зробила флотилія для перемоги під Сталінградом
Разом з річковиками бойові кораблі перевезли через Волгу більш ніж полмиллиона людей, майже тридцять тисяч автомашин, понад вісімсот знарядь
Зенітні кулемети й знаряддя були встановлені на звичайних судах, що працювали в низов’ях Волги
Буксирний пароплав “Сократ” водив баржі з нафтою. За військові навігації він відбив дев’ять атак, збільшивши рахунок збитих літаків до п’яти. Якщо на звичайному судні осколок бомби міг пробити борт або викликати пожежа, то для нафтоналивного він означав вибух, катастрофу. Растекшееся пальне перетворювало воду у вогонь
Перевезення нафти й бензину тривали на Волзі без перерви, хоча фашистські літаки особливо полювали за танкерами й нафтоналивними баржами, знаючи, що в їхніх трюмах - пальне для танків і літаків
“Більшим кораблям - велике плавання” Перші пароплави з’явилися на Волзі незабаром після закінчення війни з Наполеоном. Їх побудували на Камі, головному волзькому припливі
Поява перших “посудин із грубкою” викликало на Волзі чималий переполох. Углядівши полум’я й дим, що піднімаються із труби, люди на зустрічних вітрильних судах у паніці ховалися під крамниці, а деякі кидалися у воду
Один пароплав був досить великий, приблизно такий, як нинішній приміський катер, інший поменше
Перший військовий корабель “Орел” з’явився на Волзі в 1669 році. Це було трищоглове судно, збройне двадцятьома двома пушками
Пароплави для Волги довго будувалися однопалубними. В 1871 році “сормовичи” побудували двопалубний, провівши в пасажирські каюти водопровід і парове опалення
Волзький флот не має рівних у світі. Справа не тільки в числі судів, але й у їхній новизні, розмаїтості, призначенні. На багатьох закордонних ріках - тільки вантажний рух. Ніде немає такого комфортабельного, потужного флоту, придатного для поїздок і для відпочинку, як на Волзі
Волзький флот безупинно поповнюється судами, побудованими по останньому слову техніки. Крім “Червоного Сормово” , їх спускають на воду багато верфей і заводи в нас і за рубежем
На Волзі працюють - нефтерудовози. Гібрид танкера й сухогрузного теплохода має як звичайний трюм, так і трюми для нафти. У нього майже не буває порожніх рейсів
Ходять по Волзі “Жигулі” . На палубах цього судна-автомобилевоза розміщаються сотні автомашин. Возять “Жигулі” не тільки “Жигулі” , але й вантажівки Горьковского автозаводу
По Волзі ходять більші пасажирські вантажні катамарани. У кожного два вузьких корпуси, між якими як би широка площадка. Зовнішнім виглядом катамаран нагадує пором
Достоїнство катамараном - більша місткість. Довжина приміського катамарана типу “Відпочинок” деяким перевищує сорок метрів, а на ньому майже сімсот місць для сидіння пасажирів, концертна естрада, простора танцювальна площадка
Перший у світі вантажний річковий катамаран був побудований на Волзі в 1961 році. Тепер є вантажні лінії, де працюють тільки катамарани
Ті, хто квапиться по службових або своїх справах - річковики їх називають “діловими пасажирами” , - ті, звичайно, користуються судами на підводних крилах
“Ріка й електроніка” Як би не були талановиті й досвідчені люди, яким доручено керувати колосальним транспортним господарством Волги, їм потрібні дуже швидкі, розторопні помічники. Ці помічники - електронно-обчислювальні машини
Обчислювальний центр Волзького об’єднаного пароплавства виконує безліч завдань. У робочих приміщеннях обчислювального центра - телетайпи. Тут телетайпи приймають новини, у яких стороння людина не зрозуміє нічого, хоча вони й не зашифровані. Біжать стовпчика цифр. Вони розповідають, скільки хліба, руди, нафти, солі відправлене й прийняте у всіх портах, на всіх пристанях Волги
Обчислювальний центр Волзького об’єднаного пароплавства збирає й обробляє величезний обсяг інформації з усією Волги
В “пам’яті” електронно-обчислювальних машин - усе, що корисно знати про волзький флот. Вона зберігає відстані між всіма пристанями волзького басейну. У ній - все саме головне про Велику Волгу
Передбачати вплив капризів природи можна лише приблизно. Синоптикам не завжди вдається точний прогноз на всю навігацію, і не для однієї якої-небудь ділянки, а для всієї площі, у якій вона і її незліченні припливи збирають воду
Для того щоб скласти прогноз розкриття окремих ділянок самої Волги і її головних припливів, визначити характер паводка й передбачуваний рівень вод, доводитися аналізувати результати десятків тисяч спостережень за багато років
Але душу Великої Волги - людин. Машини лише його вірні помічники
Всі суду найбільшого пароплавства Європи - під контролем п’яти чоловік, що чергують у п’яти диспетчерських. У складних випадках їм допомагають інші фахівці, але звичайно саме чергові диспетчери керують рухом на всій Великій Волзі
Волга трудиться без вихідних
З однієї диспетчерської керують всіма вантажними теплоходами, що діють на Верхній Волзі. У сусідній кімнаті диспетчерська Нижньої Волги
Кабінет начальника пароплавства нагадує пульт керування гідростанцією. Він за лічені секунди або мінути може “вийти на зв’язок” з будь-яким куточком величезного Волзького басейну, з Москвою, з великими підприємствами, що відправляють і приймають вантажі
- Наша Волга, - говорить начальник пароплавства, - старанна трудівниця. Сто мільйонів тонн вантажу перевозимо кожну навігацію. Кому? Містам, заводам, будівництвам. Багато чого доставляємо без перевантаження в судах типу “ ріка-море” . Наприклад, так возили з Італії частина встаткування для Волзького автомобільного заводу. Брали вантаж у Генуї, розвантажували прямо в Тольятти. А Камський автомобільний? Туди в розпал будівництва доставляли за навігацію кілька мільйонів тонн. Або от ще одне будівництво - Чебоксарский завод промислових тракторів. І йому Волга помічниця
Але вантажі - вантажами, однак є у Волги й інша справа, не менш важливе людей радувати. Для річковика Волга із припливами - робоче місце, а для сотень тисяч людей - величезний курорт довжиною в тисячі кілометрів. Багато хто просто не уявляють собі відпустки без Волги. Їм палуба лайнера краще санаторію. І відпочинок, і розвага, і пізнання рідної землі - всі разом
Волга - чудовий мир спокою й відпочинку, першокласна траса для туризму
“Великий Волзький каскад” Сьогоднішня Волга - трудівниця, що рухає турбіни найбільших у Європі електростанцій, майже вся перетворена гігантські сходи гребель і водоймищ
План Великої Волги передбачав будівництво на головній ріці і її припливах гребель, гідростанцій, штучних морів. Він намічав з’єднання Волги каналами з іншими ріками й з морями, омивающие берега країни. Частина волзької води передбачалося використовувати для зрошення посушливих земель. Зміст був у тім, щоб велика ріка приносила найбільшу користь людині
Збережи - » Волга велика російська ріка . З'явився готовий твір.