Сучасне конфуціанство Чень Юланя | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Сучасне конфуціанство Чень Юланя

У наступні два століття спостерігається занепад філософської думки в Китаї, що зв’язано в першу чергу з маньчжурською окупацією. Відродження конфуціанства починається в 20 в. і зв’язано головним чином з ім’ям Фен Юланя. Він розвиває його принципи, осовременивая їх і збагачуючи деякими досягненнями сучасної філософії, завдяки чому навчання вступає в новий етап – постконфуцианство. Традиційне для конфуціанства відсутність розмежування матеріальне й духовного, трактування “ци” , як тілесного й духовного початку одночасно, зближає цей плин з позитивізмом, з його тенденцією стати вище матеріалізму й ідеалізму й вивчати дійсність у її даності, без теоретичного тиску на матеріальне й ідеальне

Осучаснення конфуцианских поглядів полягало в тому, що Фен Юлань визнав подвійність людської природи: логічну й біологічну. Логічну природу він уважає щирої; завдяки їй людина родинна Небу й Землі (за аналогією із природою-принципом Чжу Си) . Біологічна природа не є властиво людської, вона виступає як природні задатки (осучаснене трактування “ци” ) . Переосмислення природи людини знадобилося Фен Юланю, щоб указати людині “шлях до внутрішньої святості й зовнішньої царственості” , до “вищої просвітленості й непохитного спокою” . Досягнення цієї мети складається в злитті зі світовою гармонією, для чого необхідно поетапне самовдосконалення з урахуванням особливостей людської природи. Якщо у звичайному стані людин обмежений природними потребами, біологічними по походженню, то самовдосконалення означає освоєння здатностей через практичну діяльність. Далі шлях лежить до усвідомлення внутрішньої єдності людини, його природи з гармонією світобудови. І нарешті, останній етап - злиття людини із цією гармонією, тобто повернення до єдності сприродой.

Чань-Буддизм

Чань - друга по популярності після школи “чистої землі” (амидаизма) школа китайського буддизму махаяни, що сформувалася в Китаї на рубежі 5-6 в. н.е. Китайська назва “чань” походить від скороченого варіанта китайської транскрипції санскритського слова дхьяна (кит. Чан-На) - медитація. Чань запозичила із традиційної буддійської йоги методи пасивної медитації, а з даосизму - методи активної динамічної медитації. Щоденна медитація, що триває кілька годин, - основа релігійної практики чань. Основоположники чань, розвиваючи тезу махаяни про тотожність сансари й нірвани, відмовлялися протиставляти медитативний стан прочим формам людської діяльності. “Звичайна свідомість - це і є істина” , - говорить один з головних постулатів чань.

По переказі, Двадцять восьмий буддійський патріарх Бодхидхарма переселившийся з Індії в Китай, заснував нову школу буддизму й став її першим патріархом, улаштувавшись у монастирі Шаолиньси. Поряд з ідеєю “передачі істини від серця до серця” іншою відмінною рисою чаньской традиції стало вчення про “раптове просвітління” (дунь у) . Розквіт школи чань зв’язується з ім’ям Шостого чаньского патріарха Хуейнена ( 637-713 гг.) , засновника так званої південної галузі чань, при якому чань стала одним із провідних філософських навчань Китаю. В 9 в. у Китаї почалися гоніння на буддизм. З тих пор школа чань втратила своє значення як філософський плин, але збереглася як сукупність естетических вимог

Розрізняють чотири основних принципи чань: “Не твори письмових повчань” , “Передавай традицію поза наставляннями” , “Прямо вказуй на людське серце” , “Прозрівай природу й ставай Буддою” . На відміну від інших шкіл буддизму в монастирях чань велике значення надавалося спільній фізичній праці. Чань вплинув на літературу й мистецтво позднесредневекового Китаю

Основні принципи теорії й практики Чань:

  • Недовіра до слова й тексту як формі передачі вищої істини
  • Недовіра до дискуссионно-логічного мислення як способу збагнення вищої істини
  • Можливість досягти просвітління й звільнення без тривалого сходження по шляху самовдосконалення
  • Спонтанне збагнення вищої істини шляхом інтуїтивного осяяння
  • Можливість досягнення досконалості в процесі життєдіяльності
  • Подолання прихильності до духовних авторитетів і догм
  • Відмова від наслідування й знаходження внутрішньої волі
  • Зняття всіх протилежностей типу ” час-вічність”, ” суб’єкт-об’єкт”, ” життя-смерть”, ” істина-неправда”, ” добро-зло”

Філософські принципи чань разом з їх естетическими висновками були підхоплені в Японії, де з 11 в. чань розвивалася на місцевій основі, у результаті чого була створена школа дзен - японський різновид чань.

Вчення про людину в Чань-Буддизмі

§1. Людина Хуейнена

1. Вчення про Єдиний

Філософська основа чань про людину - вчення про пустотному Єдиний як нескінченної й безформної сутності всього існуючого, що перебуває в речах, але не є річчю. Людина осмислюється як одна з речей, у якій є присутнім пустотне Єдине

Хуейнен затверджував: “Властивості свідомості великі й подібні до порожнечі. Усі світи Будди подібні до порожнечі, чудесна природа людини у своїй основі пустотна, тому немає жодної речі, яку можна знайти. Щира пустотность власної природи також подібна цьому… Однак порожнеча містить у собі й сонце, і місяць, і всі зірки й планети, велику землю, гору й ріки, всі трави й дерева, поганих і гарних людей, погані й гарні речі, Небесний Вівтар (тобто рай) і пекло, які все без винятку перебувають (перебувають) у порожнечі. Пустотность природи людей точно така ж…” .

Оскільки речі й люди зізнаються однаково пустотними, спостережувані розходження або навіть протилежність між ними вважаються ілюзорними, тобто з погляду чань-буддизму стосовними тільки до видимості. Відповідно до цього навчання, доти поки людина не усвідомила єдину природу речей, його точка зору на них залишається обмеженої: він піддається видимості їхньої розмаїтості. Збагнення істини рятує його від ілюзій. Він розуміє, що перебував в омані щодо природи речей взагалі й власної природи вчастности.

Подібні подання родинні й буддизму й даосизму. Щодо природи буття між буддизмом і даосизмом є певна подібність, що не означає, однак, збігу. Між ними є й розходження. По даосизму, буття й небуття породжують один одного, взаємно переходять друг у друга, не зупиняючись на чомусь одному; у буддизмі ж буття воістину є небуття, абсолютне заспокоєння, відсутність руху й повернення

У буддизмі злиття з Єдиним тлумачиться як загасання життєвих проявів і небуття. Чань, хоча й уважається школою буддизму, тут ближче до даосизму, оскільки не ставить традиційної для буддизму завдання досягнення нірвани, відмови від всіх бажань і відокремлення від миру, а скоріше призиває розчинитися у світі, позбувшись тільки від надуманих, егоїстичних бажань

Хуейнен наполягав на тому, що щирі прихильники чань не повинні гребувати мирських справ. Піти від мирського бруду не тільки неможливо, але й саме це прагнення гріховно, тому що розриває сутнісний зв’язок людини з навколишнім світом. Чи означає це, начебто чань визнає гідними будь-які вчинки? Немає! Чаньская традиція розрізняє діяння, спрямовані на досягнення суєтних і корисливих цілей, і діяння на основі природності, які не пов’язані із твердими обмеженнями ні професійної діяльності, ні її форм. Їхній критерій - домірність, виваженість

Подібні дії одержали назву “недіяння” (увей) . Важливо підкреслити, що недіяння аж ніяк не означать бездіяльність. Навпроти, людина сам, за рахунок власних зусиль підтримує єдність із навколишнім світом. Однак ці зусилля не повинні вести його убік від дао - основного шляху злиття з Єдиним, а виходить, повинні виключати приватні наміри. Людина тоді діє спонтанно, як якби не він визначав свої мети, а вони самі природно визначалися

2. Істина

Щоб придбати стан урівноваженості, людина повинен, згідно чань-буддизму, осягнути Істину. Як цього домогтися? Через усвідомлення власної природи, тотожної Єдиному, покуштує Хуейнен: “Пізнати свій споконвічний дух і значить - побачити споконвічну природу. Тільки прояснений розуміє, що споконвічно між ними немає розходження, непросвітлені ж занурені в нескінченний ряд перероджень” . Збагнення істини здобуває, таким чином, індивідуальне фарбування, але не вимагає вдосконалення власної природи. Людська природа споконвічно чиста й не має потреби вулучшении.

Pages: 1 2 3 4

Збережи - » Сучасне конфуціанство Чень Юланя . З'явився готовий твір.

Сучасне конфуціанство Чень Юланя





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.