«Століття нинішній» і «століття минулий» у комедії А. С. Грибоєдова «Горі від розуму» | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

«Століття нинішній» і «століття минулий» у комедії А. С. Грибоєдова «Горі від розуму»

А. С. Грибоєдов став автором одного геніального добутку, що зробив величезний вплив на всю російську літературу й, що зайняв у ній виняткове місце. Комедія «Горі від розуму» стала першої в історії російської літератури реалістичною комедією. Вона з разючою точністю відбила основний конфлікт епохи зіткнення консервативних чинностей суспільства з новими людьми й новими віяннями. Уперше в історії російської літератури в комедії висміяний не один порок суспільства, а всі відразу: кріпосництво, що народжується бюрократизм, кар’єризм, підлабузництво, солдафонство, низький рівень освіченості, преклоніння перед всім іноземним, догідництво, низькопоклонство, те, що в суспільстві цінуються не особисті якості людини, а «душ тысячки дві родових», чин, гроші. Головний представник «століття нинішнього» у комедії Олександр Андрійович Чацкий парубків, добре утворений, що зрозумів, що «дим Батьківщини» «солодкий і приємний», але багато чого в житті Росії того часу треба міняти, і в першу чергу свідомість людей. Герой протистоїть згуртованому у своєму небажанні що-небудь міняти фамусовскому суспільству, яким володіє страх перед тим, що будь-які прогресивні ідеї, вільнодумні думки перешкодять їх спокійному, безтурботному, ситому існуванню

Його головним представником і є Фамусов чиновник, по-житейски недурна людина, але затятий супротивник усього нового, прогресивного, прояву будь-якого вільнодумства, вільності, нових ідей: Строжайше б заборонив я цим панам На постріл під’їжджати до столиці, говорить він, маючи на увазі Чацкого й таких, як він. Фамусов, виражаючи ідеї суспільства, представником якого він є, уважає непотрібної всяка освіченість і говорить, що «у чтеньи пуття-від невеликий», а його «соратник», в «учений комітет який оселився», з лементом вимагав присяг, щоб «грамоті ніхто не знав і не вчився», та й учителів для своїх дітей дворяни, які повинні були нести в собі культуру російського суспільства, наймали «числом поболее, ценою подешевше». Іноземці й весь іноземне от той ідеал, на який рівняються представники фамусовского суспільства. Сам Фамусов «Англійського клубу поважний член до труни» заявляє, що «двері відімкнуті для званих і незваних, особливо з іноземних», і природно, що люди «століття минулого», по вираженню Чацкого, розмовляють мовою, що виявляє собою смешенье мов «французького з нижегородським».

Але не тільки іноземці бажані гості в будинку Фамусова. Зрозуміло, що кожного чоловіка, що відвідує його будинок, він розглядає як потенційний нареченого для Софії, але до «кандидата в наречені» пред’являються певні вимоги, але не до щиросердечних якостей, не до рис характеру, до цього представникам фамусовского суспільства справи ні, а до матеріального добробуту: Будь благенький, так якщо набереться Душ тысячки дві родових, Той і наречений. Звичайно, коханий Софії Молчалин, безгрошовий, безрідний і безсловесний секретар Фамусова, якому «адже потрібно ж залежати від інших», залишається без шансів: «хто бідний», той Софії «не пари», а от полковник Скалозуб «і золотий мішок, і мітить у генерали». А Чацкий по-іншому ставиться до «зірок і чинів».

Він «служити б рад», але прислужуватися йому нудно, він уважає, що треба служити «справі, а не особам ». Але в суспільстві «століття минулого» уважається почесним догідництво й низькопоклонство. Наприклад, Фамусов розповідає про свого дядька Максимі Петровичі, що «не те на сріблі, на золоті едал» і мав «сто чоловік до послуг», але Коли ж треба підслужитися, И він згинався вперегиб.

А Чацкий не готовий миритися з таким підлабузництвом і протиставляє «століття нинішній» і «століття минулий»: Як той і славився, чия частіше гнулася шия, Як не у війні, а у світі брали чолом, Стукали об стать не жалуючи!.. Але тим часом, кого полювання забере, Хоч у раболіпстві самому палкому Тепер, щоб смішити народ, Відважно жертвувати потилицею. Але чини, мундири, гроші це ідеали, яким поклоняється «століття минулий». Жінки «до мундирів так і горнуться», «а тому що патріотки», з іронією зауважує Грибоєдов вустами Чацкого. Але «розшитий і гарний» мундир укривав «легкодухість і розуму вбогість» військових

Яскравим прикладом цьому служить полковник Скалозуб, що красномовно міркує лише про «фрунте й ряди», що судить про всім «як щирий філософ», а про жінку недбало озивається: «Ми з нею разом не служили». У жіночому суспільстві панують ті ж закони, що й у чоловічому. Темами обговорення в ньому є вбрання, останній «бал і маскарад» і свіжі плітки, «слівця в простоті не скажуть, усе із кривлянням». Начитавшись сентиментальних французьких романів, вони у своїй уяві створюють ідеал « чоловіка-хлопчика, чоловіка-слуги».

И в цьому, як не дивно, «соратником» Чацкого стає сам Фамусов, що викликує: Коли ж позбавить нас творець Від капелюшків копіювання заборонене © 2005 їх! Чіпців! І шпильок! І шпильок! Він називає французів «згубниками кишень і серць». Джерела пороків суспільства, що оточує Чацкого, лежать у самому суспільстві

Так, представники «століття минулого» тріпотять перед тим, «що! стане говорити княгиня Марья Алексевна» і що «сильні миру цього»! не «порадеют рідному чоловічкові». «Адже нині люблять безсловесних», - I у розпачі викликує Чацкий, маючи на увазі Молчалина, що не «сміє свого сужденья произнесть». Залежність усього й усіх від думки більш ніж не завжди гідних людей от слідство процвітання фамусовского суспільства, де приводом розмов і хвастощів є кріпаки, яким можна було міняти на «борзі три собак», де низької й підлої людини «руга скрізь, а всюди приймають», де немає місця шляхетності, самовідданості й любові. Але, на щастя, Чацкий не самотній

Його свіжа чинність тільки ще народжувалася». Крім Чацкого в комедії її не представляє ніхто зі сценічних персонажів, але в репліках діючих осіб присутнє згадування про князя Федорі, двоюрідному браті Скалозуба, «хіміку й ботаніку», про професорів Педінституту, «упражняющихся в розколах і безверьи». Всупереч симпатіям автора, перемога виявляється на стороні фамусовс-кого суспільства, хоча моральну перемогу бере Чацкий.

У цьому виявився реалізм комедії. Що буде із Чацким і такими, як він, ніхто не знає, автор залишає це домысливать читачеві

Збережи - » «Століття нинішній» і «століття минулий» у комедії А. С. Грибоєдова «Горі від розуму» . З'явився готовий твір.

«Століття нинішній» і «століття минулий» у комедії А. С. Грибоєдова «Горі від розуму»





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.