Принципи психологічного аналізу в романі Л. Н. Толстого “Війна й мир” | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Принципи психологічного аналізу в романі Л. Н. Толстого “Війна й мир”

Філософському, історичному роману-епопеї Л. Н. Толстого "Війна й мир" властиві також і риси роману психологічного. Сторінка за сторінкою розкриваються перед читачем характери героїв Толстого в їхній подібності й розмаїтості, статичності або змінюваності. Одним з найцінніших властивостей людини Толстой уважав здатність до внутрішньої зміни, прагнення до самовдосконалення, до морального пошуку. Улюблені герої Толстого міняються, нелюбимі статичні. Психологічний малюнок останніх гранично простий, і вони багато в чому схожі один на одного. Показово, що всі вони гарні, але гарні мертвотною, застиглою красою. Вони завжди однакові. Для психологічного аналізу цих героїв автор використовує повторювані деталі, і багато разів проходять перед читачем, викликаючи роздратування: плоска самовдоволена особа князя Василя, кучері красеня Анатоля, мраморно-білі оголені плечі Элен. На відміну від нелюбимих улюблені герої Толстого звичайно некрасиві зовні, але наділені внутрішньою красою. Вони здатні до самовдосконалення, до моральних, духовних шукань. Їм свойствен самоаналіз. Згадаємо поводження героїв роману під час Шенграбенского бою. Теперішні герої для Толстого ті, у чиїй зовнішності підкреслене все негероїчне, хто винить себе, а не інших, хто скромний і чесний. Тушин, Тимохін, князь Андрій, що переборює свій страх герої. Хвалькуватий і самовпевнений Жерехів тільки здається героєм. Здатність до самовдосконалення показана автором на прикладі Пьера й Андрія. У процесі пошуку щирого, важливого, неминущого в житті вони поступово виходять з-під впливу системи помилкових цінностей. Пьер разочаровывается в масонстві, князь Андрій у державній службі. Товстої першим у російської літератури зобразив миті зміни щиросердечних станів своїх героїв, відкрив те, що згодом Чернишевський назвав "діалектикою душі". Згадаємо, приміром, ту сцену в романі, у якій Микола, що програв Долохову величезну суму грошей, вертається додому в стані повного щиросердечного сум’яття й, почувши спів Наташи, розуміє, що це важливо завжди, а все інше минущо. Для князя Андрія такими моментами щиросердечних змін стають Аустерлиц із його небом і хвороба сина з пологом над дитячим ліжечком, коли князеві Андрію відкривається новий погляд на життя. Важливим для розкриття психології героїв є для Толстого їхнє відношення до інших людей, здатність відректися від себе, покаратаевски розлившись маленькою краплею в море людських життів, а також відношення людей до вічних людських цінностей: любові, природі, мистецтву, сім’ї. Герої нелюбимі показані у відриві від усього цього наприклад, сім’я Курагиных, що і сім’єю назвати складно. Адже їхнє об’єднання позбавлене, по вираженню С. Бочарова, тої "родової поезії", що властива сім’ям. Ростових і Болконских, де відносини будуються на любові й самовіддачі. Їх поєднує тільки тваринне споріднення, вони навіть не сприймають себе як близьких людей (досить згадати нездоровий еротизм у відносинах Анатоля й Элен, ревнощі старої княгині до дочки й визнання князя Василя в тім, що він позбавлений "шишки батьківської любові" і діти "тягар його існування"). Можна також згадати про бездітний Шерер і про сльози розчуленого Наполеона, коли той дивиться на портрет сина (любов явно не саме головне почуття, що він при цьому випробовує). Улюблені герої Толстого плоть від плоті природи. Усе, що відбувається в природі, знаходить відгук у їхніх душах. Героям відкривається їх "власне" небо, з яким зв’язані важливі, часом епохальні зміни в їхніх душах. Важливий принцип психологічного аналізу зображення снів. Так, сни Пьера, наприклад, дуже умственны, розумові. У них він бачить свої слабості, у них до нього проходять рішення. У сні князя Андрія розкриваються ті протиріччя, які для нього нерозв’язні, життя з якими робиться неможливою. Сон Пети сон світлий, гармонічний, сон Миколи Болконского сон "болконский", розумовий, проблематичний. Товстої показує своїх героїв copyright

Збережи - » Принципи психологічного аналізу в романі Л. Н. Толстого “Війна й мир” . З'явився готовий твір.

Принципи психологічного аналізу в романі Л. Н. Толстого “Війна й мир”





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.