Прийнято зіставляти з Хемингуэем, але якщо Хемингуэй - космополіт, те Фолкнер завжди залишався американським художником, навіть регіональним (ніколи не їхав з маленького південного містечка).
Боротьба Півночі й Півдня 1860-их рр. за скасування рабства. У менталітеті Півдня вибудовуються дуже складні відносини до рабства. Всі дії відбуваються у вигаданому графстві, але через нього показується весь Юг. Ілюзію цілого миру підсилює те, що сюжети переплітаються, персонажі наскрізні
Фолкнер - приклад ускладненої прози
Перший період. Яскравий модерністський художник. Претендує на статус основоположника
Другий період. Реаліст, продовжує традиції соціального аналитизма. Вершина - трилогія романів (Особняк. …) Прийом потоку свідомості. Традиційне сприйняття часу як єдиної живої сили. Робить тему часу найважливішою філософською проблемою. Добутки глибоко історичні й глибоко лични одночасно. Людина - результат історичного розвитку, але людина прирівнюється до певного історичного шару. З позиції Фолкнера є ТІЛЬКИ сьогодення. Довгі речення - спроба звести минуле й майбутнє в одна мить. Художнє мислення сформувалося в першу чергу як романне (хоча збірники оповідань є класикою новелістичної прози).
«Шум і Лють» - роман 1929 г.
Приніс світову славу. Носить відверто експериментальний характер. Він виявляє тут зовсім новий підхід до прози. Він споконвічно ліричний
Назва «Шум і лють» - уривок цитати з «Макбета»: Життя - це повість, розказана ідіотом, і насправді є лише Шум і Лють миру
Роман починається з оповідання ідіота. Композиція віртуозна - складається з 4 частин
1.7 квітня 1928 г.
2.2 червня 1910 г.
3.6 квітня 1928 г.
4.8 квітня 1928 г.
Три перші частини написані у формі внутрішнього діалогу. Реконструюються 3 типи потоку свідомості. Четверта частина - від імені стороннього спостерігача = авторська позиція - «путівник по всьому романі».
Жанрова ідея - основи сімейного роману. Найважливіша тема - катастрофа однієї типової південної американської сім’ї, руйнування патріархальних сімейних цінностей. Через історію сім’ї Компсонов - катастрофа інституту сім’ї й шлюбу всього Півдня
Кожний з 3 оповідачів - чоловік (продовжувач роду!).
1. Бенджамин
2. Квентин
3. Джейсон
У першій частині головний герой недоумкуватий, німий. У нього день народження 7-го квітня, йому «уже тридцять років, як три роки» (Ластер). Ця оповідальна призма надзвичайно складна. Сартр: «Пам’ять ідіота стає вікном, через яке відкривається уявлюваний мир Фолкнера». Бенджи не здатний до логічного аналізу, але він наділений інтуїцією. Хаотичний потік свідомості ідіота стає найбагатшим джерелом для аналізу. Бенджи - сліпий егоцентризм безвинності. Саме ця «безвинність» є та призма, через яку переломлюються характери, відносини. Бенджи створює свій мир, центр якого - Кэдди. Саме його історія кістяк усього оповідання. Втілення подання Фолкнера про нерозривність часу - немає минулого й сьогодення. Авторських характеристик ні, тільки деталі
Друга частина оповідач Квентин. 2-оі червня - день напередодні самогубства. Старший син. Він і святий, він і грішник, дуже ранима натура. Центр його монологу - Кэдди. Вона - втілення честі й достоїнства, а її падіння - катастрофа. Сюжетний мотив занепалої жінки - наскрізний («Світло в серпні»). Мотив загубленої честі перехрещується мотивом брудних штанців з першої частини
Третя частина - оповідач Джейсон. Квентин - слабовільний дурень, Бенджи - ідіот, Кэдди - повія. Початок монологу різко підкреслює розходження між ним і Квентином («Я радий, що в мене немає совісті…»). Він прагматик. Крах у втраті місця від Герберта, у тім, що він не вчився, у тім, що він жив на гроші Кэдди. Квентин - єдине майбутнє сім’ї, нове покоління - збігає із грішми з актором бродячого цирку
Четверта частина. Оповідач - сторонній, він бачить те, чого не бачать члени сім’ї. Ця частина - путівник, важливо: дуже повно вибудовується образ будинку. Уперше з’являються портретні характеристики
Така послідовність - суб’єктивно-особистісне оповідання, життя у всій її багатоплановості з різних точок зору підвищується рівень об’єктивності. Пошук істини на перетинанні різних точок зору дуже важливий для літератури 20-го століття взагалі.
В асоціативній формі показується падіння Старого Півдня. Цей роман - перший «тім» в історії про загибель Півдня
Збережи - » Особливості оповідальної манери в романі Фолкнера «Шум і лють» . З'явився готовий твір.