Розвиткові міжкорпоративних зв’язків сприяло поширення «системи участі», за якої певна компанія, крім власних активів, володіла ще й частками майна інших фірм. Наприкінці ХІХ ст. у США виникають холдингові компанії, яким, як «материнським», дозволялося володіти частками капіталу однієї чи декількох «дочірніх» фірм. Останні, у свою чергу, могли засновувати «внучаті» компанії й т.д. Іноді розгалужена система холдингів від «материнської» компанії до її «нащадків» могла складатися з 5-7 ярусів.
Зручність «системи участі» для встановлення фінансового контролю над формально незалежними компаніями зумовила її використання в американських трестах і концернах. Так, нафтовий трест Дж. Рокфеллера, який утворився за рахунок поглинення 14 компаній, контролював додатково ще 26 корпорацій з видобутку й перебоязкі нафти.
Антитрестівський закон Шермана, прийнятий у США в 1890 р., не зупинив зростання корпорацій і поширення монопольних об’єднань. Трести реорганізовувались шляхом виділення юридично самостійних, алі фінансово залежних колишніх власників «дочірніх» компаній, а сам термін «трест» поступився назвам «холдингова компанія» та «велика корпорація». Розгалужена система «дочірніх» компаній, пов’язаних з «материнською» фінансовими зв’язками, дозволяла підприємцям у тої година обходити антимонопольне законодавство.
На качану ХХ ст. у розвинутих європейських країнах набули поширення концерни - об’єднання різногалузевих підприємств, підпорядкованих єдиному фінансовому центру. Так, провідну роль у військовій промисловості Великої Британії відігравав концерн «Віккерс і Армстронг», а в німецькій збройній промисловості панівні позиції належали концерну гарматного короля Круппа.
Активну роль в утворенні великих акціонерних компаній і розвитку зв’язків між ними відігравали банки, що самі перетворювалися на могутні корпорації. Смороду не лише заохочували пільговими кредитами утворення великих корпорацій, алі й виступали центральними конторами концернів і холдингів.
Розвиток міжкорпораційних зв’язків банків, промислових, транспортних, страхових компаній зумовив появу на качану ХХ ст. у США фінансово-промислових груп. До найбільших із них належали банкірський «Дім Дж. Моргана» і група Рокфеллера, які контролювали 56 % акціонерного капіталу країни й зосередили у своїх руках керівні посади в 112 «великих корпораціях». Група Дж. Рокфеллера сформувалася на базі нафтової компанії, прибутки від якої через спеціально створений банк вкладались у десятки гірничодобувних, газових і електротехнічних підприємств. Натомість «Дім Дж. Моргана» склався навколо банків, що фінансували промисловість через систему холдингових компаній. На качану ХХ ст. група Моргана контролювала «Американську сталеву корпорацію», «Дженерал Електрик», «Міжнародну телефонну й телеграфну компанію».
Російська вчений-методист Л. Алексашкіна про розвиток компанії Г. Форда
[1896 р.] Г. Форд випробував свій перший автомобіль, виготовлений у майстерні, який, за його визнанням, «нагадував селянський візок». 1903 р. вже було засноване «Товарист в автомобілів Форда», а 1906 р. побудоване перше триповерхове заводське приміщення.
До качану Першої світової війни підприєм ства Форда перетворилися на своєрідну імперію з філіями в Англії, Австралії та інших краї нах, де вироблялося 248 тис. автомобілів на рік.
З розповіді робітника автомобільного заводу Г. Форда
Це найнудніша робота у світі… У ній немає ніяких змін, вона нас виснажує. Вона викликає в нас сильну стомленість. Вона уповільнює наші думки. Отут не потрібно думати… Ви просто робите це й робите. Ви це витримуєте зазаради грошів. Вісь за що нам платять - за ті, щоб мі терпіли нудність цього… Форд бачить вас скоріше як механізм, ніж людину.
Прочитайте обидва документи. Які позитивні, і які негативні наслідки мало впровадження потокового виробництва й конвейєрного збирання?
Pages: 1 2
Збережи - » Нові явища в соціальному житті . З'явився готовий твір.