Московське барство в комедії А. С. Грибоєдова «Горі від розуму» | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Московське барство в комедії А. С. Грибоєдова «Горі від розуму»

Московські бари… Як жили ці люди, що становили найбільш багата й впливова частина московського суспільства? Життя вони вели спокійну, розміряну. Щодня був схожий на іншій: бали, обіди, вечері, крестины, відвідування чоловіками Англійського клубу: Той сватався - встиг, а той схибив. Усе та ж користь, і ті ж вірші вальбомах.

Московське барство Грибоєдов розглядає в “Горі від розуму”, представляючи бар як фамусовское суспільство. Яким же бачить автор московське барство? Якщо розглянути фамусовское суспільство, то його можна розділити на чоловіче й жіноче. Характерно те, що жінки по чинності характеру не уступають чоловікам

Справа в тому, що із часів Катерини II жінки прагнули до першості. Їм належала влада, заступництво. Навіть цар Олександр I у відповідальні моменти радився сматерью.

Дійсно, жінки фамусовского суспільства владні, вони володарки. Навіть московський “туз” Фамусов зізнається, що жінки “судді всьому, скрізь, над ними немає суддів”. До якоїсь Тетяни Юріївні, наприклад, їздять за заступництвом, тому що “чиновные й посадові всі їй друзі й всі рідні”. Фамусов боїться думки якийсь Марьи Алексевны, викликуючи: “Ах! Боже мій! що стане говорити / Княгиня Марья Алексєєва!” Чоловіки цих дам - “ чоловіки-хлопчики, чоловіки-слуги”.

Наприклад, Наталя Дмитрівна Горич дійсно звертається із чоловіком, як із хлопчиком, постійно вказуючи: “Тут так свіжо, що сили ні, / Ти розгорнув весь і розстебнув жилет”. Жінки фамусовского суспільства кокетливі, вони вміють себе “причепурити тафтицей, бархатцем і серпанком, слівця в простоті не скажуть, усе із кривлянням”. Однак це теж спосіб домогтися першості

Основне коло їхніх інтересів становлять убрання. Придя на бал, Наталя Дмитрівна хвастається своїм “тюрлюрлю атласним”, а князівни Тугоуховские викликують: “Який эшарп соизш мені подарував!” Як видно, інтереси їх глибокими не назвеш. Жінки, так само як і чоловіка, люблять все іноземне, французьке. Чацкий з обуренням говорить: “Французик з Бордоіль, надриваючи груди, / Зібрав навколо себе рід віча”.

“Ні звуку російського, ні російської особи…” І що ж? Крім іноземців дами люблять військових, “верб дочках і в дружинах до мундира пристрасть”, жінки “до військових людей так і горнуться”. Взагалі ці дами харчують симпатію до поважних людей і в чинах. Наталя Дмитрівна дивується, чому її племінник “чинів не хоче знати”. Ціль дам фамусовского суспільства - вийти заміж або видати дочок за людину впливового й богатого.

Княгиня Тугоуховская, побачивши Чацкого, підсилає до нього князя, але, довідавшись, що Чацкий “не камер-юнкер і не багат”, швидко відзиває чоловіка. От що являють собою жінки фамусовского суспільства. Ну а що ж чоловіка, “сильна половина”?

Їх умовно можна розділити на три кола: коло аристократії, “тузів”, чиїм представником є Фамусов, коло військових, до якого ставиться Скалозуб, і коло чиновників, один із яких - Молчалин. Однак усе чоловіки прагнуть до одному - просунутися нагору по соціальним сходам, добути чинів. Скалозубові тільки б “добратися в генерали”, Молчалин не без задоволення говорить про те, що він “три награжденья одержав, значиться по архівах”, і йому, звичайно, хочеться “дійти до ступенів відомих”. Фамусов, московський аристократ, уже багато чого що домігся, у свою чергу захоплюється Кузьмою Петровичем, “поважним камергером, із ключем, багатим і одруженим на багатої”. Фамусов, безсумнівно, мріє стати таким же значним і важливим

Ну а “щоб добути чини, є багато каналів”. Це протекція, здійснювана стовпами фамусовского суспільства, за словами одного йз яких, Фамусова, “Як станеш представляти до крестишку чи, до містечка, / Ну як не порадеть рідному чоловічкові!”. Крім того, це “прислуговування”, лестощі, методи, який віртуозно опанував Молчалин. Він “там моську вчасно погладить, отут у пору картку візьме”, він “догоджає всім людям без изъятья”. Але ці способи цілком прийнятні й для Фамусова.

Він підкреслює це, говорячи про свій ідеал, Максима Петровичі, що “Коли ж треба підслужитися, / И він згинався вперегиб”. Отже, ми бачимо, що й чоловіка, і жінки сходяться в тім, що прагнуть до чинів, грошам, владі. Тому ідеал фамусовского суспільства - Максим Петрович, що мав “сто чоловік до послуг, езжавший вічно цугом, весь в орденах, століття при дворі…”. Фамусовское суспільство й живе у відповідності зі своїми ідеалами, а розміряне життя, що встоялися порядки, певні закони - все це непоколебимо.

Навіть “злодій, картяр, шахрай” Загорецкий уважається повноправним членом цього суспільства, тому що живе згідно з ним. Наприклад, прислужує жінкам: дарує арапку Хлестовой, дістає квитки в театр Софії. Безсумнівно, фамусовское суспільство косно, воно не може мінятися згодом, тому що всіх його членів улаштовують устояні порядки й ідеали й ніхто не хоче нічого міняти. Коли ж Чацкий викриває низькість їхніх ідеалів: “Де, укажіть нам, батьківщини батьки? / чи Не ці, грабіжництвом багаті?”, вульгарність времяпрепровождения: &copy A L L S o c h. r u “Та й кому в Москві не затискали роти / Обіди, вечері й танці?

”, способи просування по службі: “Служити б справі, а не особам! / Служити б рад, прислужуватися нудно”, те його повідомляють божевільним, не бажаючи нічого слухати й міняти. На думку Грибоєдова й з погляду його часу, фамусовское суспільство зжило себе, йому не місце на світі, на зміну йому повинне прийти суспільство нове, більше зроблене. Однак фамусовское суспільство мінятися не збирається, воно сильно, воно стійко тримається й наносить удари тим, хто намагається його змінити

Але проте фамусовское суспільство неминуче йде в минуле, тому Чацкий, як представник нового часу, за словами Гончарова, “зломлений кількістю старої чинності, нанеся їй у свою чергу смертельний удар якістю чинності свіжої”. На закінчення хочу сказати, що зміна поколінь, перехід від старого до нового - процес завжди хворобливий і важкий. Старе сильно, воно не хоче йти, воно тримається щосили, а нове, у свою чергу, намагається зайняти місце старого, витісняючи його й наносячи йому удари

У підсумку, звичайно, перемагає нове, але старе небезпечно тим, що може прийняти вид нового й зберегтися. Як знати, може, і донині під личиною нового існують окремі ідеали й закони фамусовского суспільства

Збережи - » Московське барство в комедії А. С. Грибоєдова «Горі від розуму» . З'явився готовий твір.

Московське барство в комедії А. С. Грибоєдова «Горі від розуму»





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.