«Батьки й діти» як філософський роман | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

«Батьки й діти» як філософський роман

“Кращим романом Тургенєва” і “одним із самих блискучих добутків XIX століття” називав один з дослідників творчості И. Тургенєва В. Набоков роман “Батьки й діти”. Письменник закінчив свій добуток 30 липня 1861 року, а опублікував його в “Російському віснику” в 1862 році. При зіставленні цих дат відразу вгадується задум Тургенєва показати момент становлення суспільних сил, що вийшли на політичну арену Росії після реформи 1861 року, показати початок тої суперечки, що уже через два роки привів до розколу суспільні сили країни на два табори: дворян-лібералів і демократів-різночинців. У добутку широко змальований кризовий стан суспільства, охопленого гарячкою перетворень. Герої всіх станів, кожний на свій лад, намагаються показати себе “передовими”, отрекшимися від старого

Це й Аркадій Кірсанов, і Ситників, і таємний радник “з молодих” Колязин, і губернатор, ревизуемый їм, і навіть лакей Петро. Автор показує зіткнення “батьків” і “дітей”, зачіпаючи тим самим животрепетну для 60-х років проблему. Цей конфлікт носить ідейний характер, відбиває філософію лібералів і демократів

Суперечки Павла Петровича Кірсанова, представника табору дворянства, і Євгенія Базарова, революціонера-демократа, зачіпають актуальні питання того часу. Проблема ідейного протистояння між цими двома таборами заявлена вже в самій назві роману. Уже з перших сторінок ми бачимо, як різні герої, показані в ньому, і як різні їхні погляди. Навіть у самому описі героїв читач виявляє протиставлення

Коли автор представляє Базарова, нам бачиться похмура, відгороджена від миру людей фігура, у ній відчувається сила. Особливо Тургенєв звертає увагу на розум головного героя. Опис же Павла Петровича, життя й справи якого втратили всякий практичний зміст, складається майже з одних прикметників. Він носить англійський костюм і лакові півчобітки в селі, піклується про вроду нігтів

Все його минуле - погоня за міражем, у той час як Базарів намагається займатися конкретними справами. Молоде покоління пропонувало все старе зруйнувати як віджиле, у тому числі історичні й культурні цінності, традиції. На їхню думку, природничі науки не тільки суть біологічного життя, але й інтереси народу, які необхідно розглядати з погляду “корисності” Суть одного із суперечок Павла Петровича з Базаровым полягала у відстоюванні кожним з них своїх позицій. Павло Петрович уважав народ патріархальним, Базарів з ним погоджувався. Однак парубок думав, що ці патріархальні забобони народу потрібно виправляти, що утворені люди не повинні вірити в те, у чому складається глибинна віра народу

Це не принесе користі в даний момент. Запереченню Базарова піддається в романі й краса природи, цінність мистецтва, його принадність. Розмовляючи з Павлом Петровичем, він озивається про природу: “Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник ”. Однак герой визнає незначність людини в порівнянні із природою. Цитуючи Паскаля Аркадію, він говорить, що людина займає занадто мале місце вмире.

Час дії в романі присвячено до активного захоплення автора філософією Паскаля, твору якого так добре знав Тургенєв. Героєм опановує “нудьга” і “злість”, тому що він усвідомлює, що закони природи навіть сильна особистість перебороти не в силах. Паскаль, французький математик, філософ і публіцист, затверджуючи це, підкреслював і силу людини, що не бажає миритися сзаконами природи шляхом свого протесту

Песимізм Базарова не змушує його опустити руки, він хоче боротися до кінця, “возитися з людьми”. У цьому випадку автор поліостю на стороні героя, виражає йому співчуття. Тургенєв проводить Базарова по колах життєвих випробувань. Герой переживає сильну любовну пристрасть, силу якої він раніше відкидав

Упоратися із цим почуттям він не може, хоча всіма силами намагається заглушити її в душі. У зв’язку із цим у героя виникає туга самітності й навіть своєрідна “світова скорбота”. Автор виявляє залежність Базарова від звичайних законів людського життя, його причетність до природних людських інтересів і цінностей, турботам і стражданням. Первісна самовпевненість Базарова поступово зникає, життя стає усе більше складної й суперечливої

Поступово з’ясовується міра об’єктивної правоти й неправоти героя. “Повне й нещадне заперечення” виявляється почасти виправданим як єдина, по думці письменника, серйозна спроба дійсно змінити мир, покінчивши із протиріччями, які не можуть дозволити ні зусилля суспільних партій, ні вплив вікових ідеалів гуманізму. Однак для Тургенєва безперечно те, що логіка “нігілізму” неминуче веде до волі без зобов’язань, до дії без любові, до пошуків без віри. Конфлікт “батьків” і “дітей” розвертається протягом усього роману, але так і не має розв’язки

Письменник як би надає його дозвіл майбутньому. У тім, як умирає Базарів, позначаються загальнолюдські переконання письменника. Герой умирає мужньо, з достоїнством. Нігілізм, по думці Тургенєва, кидає виклик неминущим цінностям духу й природних основ життя. У цьому вбачається трагічна провина героя, причина його смерті

Герой розуміє, що з його смертю мало що зміниться. Він говорить Одинцовій: “Живете довго, це найкраще”. В епілозі Тургенєв міркує про вічну природу, про нескінченне життя, що не в силах зупинити ні політичні, ні інші ідеї. Зв’язок між сьогоденням і майбутнім можлива лише на основі любові

Таким чином, поставивши перед собою ціль показати в романі зіткнення “батьків” і “дітей”, Тургенєв виражає своє відношення до різних питань життя, замислюється над вічними філософськими проблемами. Ряд важливих питань, піднятих у романі, поєднує проблема “батьків” і “дітей”, що сама є лише частиною тої нескінченної природної боротьби старого з новим. За ким буде перемога, вирішить майбутнє

Збережи - » «Батьки й діти» як філософський роман . З'явився готовий твір.

«Батьки й діти» як філософський роман





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.