«Жіночі лики» у творчості А. А. Блоку | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

«Жіночі лики» у творчості А. А. Блоку

“Жіночі лики” багато в чому визначили спрямованість лірики А. А. Блоку, хоча це далеко не основний мотив його творчості. Творча доля поета завжди була нерозривно пов’язана з його особистим життям. Через все життя він проніс почуття безмежної любові до Л. Д. Менделєєвій. Це вона надихнула його на ті вірші, які пізніше ввійшли в збірник “Вірші про Прекрасну Даму”. Це був перший поетичний збірник Блоку

Незважаючи на те що вона мала цілком земний прототип, Прекрасна Дама обожнювалася Блоком, прирівнювалася до святого. Вона здається ефемерною істотою, створеною з якоїсь вищої субстанції, не із плоті. Це ідеал, символ Вічної Жіночності. Поет отрешился від реальності, пішов у мир, створений имсамим.

Однак згодом пошуки ідеалу завели Блоку в тупик. Він відходить від колишньої заглибленості у свій мир, де править Прекрасна Дама. Не останню роль у цьому грало розставання з Л. Д. Менделєєвій. Він продовжував присвячувати їй вірші, але образ Прекрасної Дами тьмянів, на зміну йому приходили інші “жіночі лики”.

Вони усе ще були покриті нальотом юнацької мрійності. Такий образ Незнайомки з однойменного вірша. Її вигляд напівреальний, растушеван, вона відсторонена від навколишньої дійсності, начебто не належить їй. У той же час Незнайомка цілком реальна, її зовнішність мимоволі виникає перед думкою завдяки дрібним деталям: И пір’я страуса схилені В моєму гойдаються мозку, И очі сині, бездонні Цвітуть на далекому березі. Як і раніше Блок пише про жінку-мрії, недоступної, далекої

Вона чи те існує наяву, чи те сниться героєві в сні. У ній угадуються риси колишньої Прекрасної Дами, але це вже не вона. Пізніше в системі блоковских символів з’являються такі, які неможливо було представити, читаючи його ранню лірику. Наприклад, “ наречена-весна” Сольвейг. Цей образ виникає в декількох віршах різних періодів: спочатку як символ чогось хмільного, весняного, сонячного, потім - як порятунок від розпачу

Іноді ж Сольвейг у Блоку стає неотличимой від символів мороку й темряви. Цей багатоликий образ дівчини-весни, раз з’явившись, більше не залишав Блоку. Ще один цікавий жіночий образ зустрічається у вірші “На залізниці”. Це вже не Прекрасна Дама, не Незнайомка, не Сольвейг.

Це сільська дівчина. Її вигляд не дуже чіткий (Блок не змінює собі), ми знаємо лише, що вона молода й гарна. Читач не має подання, хто ця дівчина, звідки вона, як складалася її життя

Ми знаємо тільки одне - вона ходить зустрічати проїжджаючі поїзди. Вона мріє про те життя, що мчиться повз неї за стеклами вагонів. Але ж у поїзді - люди різних доль, щасливі й нещасні, богатые й бедные, у них теж є мрії, можливо, вони теж прагнуть до чого недосяжному. Але дівчина не думає про цьому

Вона самотня, вона чекає чуда, якого не відбувається, та й не може відбутися: “Так мчалася юність марна”. І ця юність обірвалася під колісьми поїзда. Безглузде життя, непотрібна краса, нездійснені мрії… Сюжет для Блоку новий, а звучання рядків всі те ж, що й раніше.

У міру того як світогляд Блоку мінялося, любов для нього зі святого почуття перетворювалася в “гірку пристрасть”. Жіночі allsoch. ru 2001-2005 лики здобували нові риси: Тільки губи із запеченою кров’ю На іконі твоєї золотий (Хіба це ми кликали любов’ю?) Переломилися божевільною рисою… Тут, як і колись, образ трагичен. Мова йде про занепалу жінку, але вона не викликає ні відрази, ні презирства

Гіркота, не властива юному Блоку, протягає в рядках, але романтичне сприйняття дійсності залишається. Говорячи про “жіночі лики”, не можна не згадати про Росії. Тільки як до жінки й ставиться до неї поет. Вона - жива істота. Він говорить про неї як про людину: А ти все та ж - ліс, так поле, Так плат візерунковий до брів. Блок звертається до неї як до своїй невіддільного “половині”: “ПРО, Русь моя! Дружина моя!” І любить він її як жінку: Росія, убожіючи Росія, Мені хати сірі твої, Твої мені пісні вітрові - Як сльози перші любові. Любов до Батьківщини надихала поета все життя

Мабуть, віршів, присвячених їй або навіяних нею, більше, ніж лірики, пов’язаної з образами звичайних жінок. Хоча слово “звичайних” тут, може бути, не зовсім доречно, адже жінки в Блоку завжди незвичайні, як би відірвані від землі. Є риса, що завжди дозволяє відрізнити блоковских жінок, - це нереальність, туманність. Всі жіночі образи в Блоку зв’язує одне - відношення автора. Він завжди пише про жінок тремтливо, з відтінком преклоніння

Є, звичайно, і виключення (Катька з поеми “Дванадцять”). Однак ці виключення вкрай рідкі. По суті, поет завжди залишався вірний своїй Прекрасній Дамі, її риси, нехай змінені до невпізнанності, протягають у всіх “жіночих ликах” у Блоку. Жінка завжди любив одну жінку, що і була натхненницею його кращих віршів

Збережи - » «Жіночі лики» у творчості А. А. Блоку . З'явився готовий твір.

«Жіночі лики» у творчості А. А. Блоку





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.