Одне з перших видань творів Гете виявилося чи не найбільшим у Європі — воно складалося з 60 томів. Тут були вірші, поеми, романи, лібрето, статті, історичні біографії, мемуари тощо. Пізніше виходили ще десятки томів щоденників, листування, художніх перекладів, наукових праць Гете. Він став визнаним ученим у галузі природознавчих наук, зокрема оптики, біології, Крім того, був державним діячем при дворі герцога Карла Августа у Веймарі, три роки — головою Кабінету Міністрів, очолював наукові та мистецькі заклади герцогства (зокрема Єнський університет).
Жага пізнання була у творця “Фауста” такою самою невтомною, як і у створеного ним героя. Він володів універсальними знаннями, які невтомно поповнював. Одухотворені геніальним художнім хистом, вони створили феномен Гете, який уже сучасникам видавався чимось на зразок Зевса на Олімпі літератури і культури Європи. Історія і сучасність, рідна земля і чужі краї, релігія і філософія, мораль і право, виховання і мистецтво — Людина з усім спектром її почуттів та думок — ось зовсім не всі теми й проблеми творчості Гете.
П’ята група.
а) Гете-просвітник.
У 1770 — 1775 рр. Гете захоплювався демократичною естетикою Гердера, був тісно зв’язаний з рухом “Буря і натиск”, боровся за національну самобутність німецької літератури. Лірика цього періоду життєрадісна, близька до народної поезії, сповнена пантеїстичних настроїв (”Побачення і розлука”, “Дика троянда”, “Травнева пісня”). В уривку “Прометей” (1773) виражений протест проти тиранії. Революціонери у мистецтві, штюрмери прокладали шлях новому літературному напряму — романтизму.
За своє життя Гете написав близько 1600 віршів. Багато з них стали народними піснями. Добре відома його збірка поезій “Західносхідний диван”. Залишив нащадкам і знамениті романи “Страждання молодого Вертера”, “Роки науки Вільгельма Мейстера”, епічну поему “Герман і Дорофея”, драму “Егмонт”, автобіографію “Поезія і правда”. Понад 60 років працював поет над своїм вершинним твором — трагедією “Фауст”. Творче життя Гете — це подвиг. Вимогливий до себе, він так само прискіпливо ставився і до літератури. “Той, хто не сподівається мати мільйон читачів, не повинен писати ані рядка”, — говорив поет. Нині його читають мільйони людей в усьому світі.
Учитель. В людині Гете найбільше цінував цілеспрямований характер. Вивчав 6 мов, грав на клавесині та флейті, малював, танцював, фехтував, їздив верхи, глибоко знав історію. Для численних праць з природознавства характерне діалектичне уявлення про єдність рослинного і тваринного світу, визнання поступального розвитку живої природи. Гете вперше описав міжщелепну кістку людини, експериментально довів вплив середовища на будову й забарвлення квітів, запровадив науковий термін “морфологія” — вивчення про форму(”Про метаморфозу рослин”, 1790; “Вступ до порівняльної анатомії”, 1795).
Шоста група. Гете і Шиллер
У важкі для Гете роки творчої кризи зав’язалась і зміцнилась дружба його з Шиллером, який був за нього на 10 років молодшим і шанував у ньому старшого за досвідом. Це була співдружність рівних. Спільні пошуки, спільна любов до античності і визнання великої активної ролі мистецтва зблизили двох геніїв німецької літератури. З 1794 р. вони разом видають журнал, діляться задумами і планами, щоденно переписуються. Шиллер часто гостював у веймарському будинку Гете, а потім і зовсім переїхав у Веймар. Під впливом Шиллера поет знову береться за “Фауста”. Гете стає директором Веймарського придворного театру і ставить на сцені п’єси Шекспіра, Шиллера, свої власні. Гете вважав творчість вищою властивістю людини. Похований він у Веймарі в одному склепі з Шиллером.
Учитель. В останні роки життя Гете — всесвітньо відомий поет. Його будинок у Веймарі став місцем паломництва освічених шанувальників мистецтва. Особистий секретар поета Еккерман упродовж 10 останніх років записував висловлювання поета, що стосувалися життя, мистецтва, історії різних людей. Занотовано близько тисячі афоризмів, що належать письменникові.
П’ята група.
б) Гете. Великі думки величних людей.
—На світі немає нічого жалюгіднішого, ніж нерішуча людина.
—Сподіватися завжди краще, ніж втрачати надію.
—Незважаючи на всі їхні недоліки, люди більш за все гідні любові.
Учитель. У будинок Гете, схожий на музей, приїздили знамениті особистості: Жуковський, Кюхельбекер, Кіпренський, Ампер, Гейне, Міцкевич, Теккєрей. Всі вони прагнули побачити старійшину європейської літератури, почути його мудре слово.тГете вітав нові сили в літературі, високо цінував геній Пушкіна і Байрона. Пушкіну Гете відправив у подарунок своє перо. Він пророкував велике майбутнє Стендалю і Меріме, цікавився поезією Беранже, прозою Вальтера Скотта.
Закінчивши II частину “Фауста” в серпні 1831 р., Гете сказав: “На моє подальше життя я можу дивитись як на простий подарунок”. Через кілька місяців, 22 березня 1832 р., він помер.
Роль Гете — геніального поета, видатного мислителя і вченого в розвитку передової німецької і світової культури неосяжна. Літературна і наукова спадщина Гете є величезним внеском у світову культуру.
Підсумок уроку. Тест
1.Просвітники вважали, що з усіх обдарувань людини найголовніше:
а) творчі здібності; б) почуття; в) розум.
2.Хто очолив видання французької “Енциклопедії”:
а) д’Аламбер і Дідро; б) Дідро і Вольтер; в) Вольтер
і Руссо?
3.Хто з письменників жив і творив за доби Просвітництва:
а) Вольтер, Мольєр, Гете; б) Дефо, Руссо, Шекспір; в) Гете, Шиллер, Вольтер?
4.В якому місті народився Гете:
а) Лейпциг; б) ФранкфуртнаМайні; в) Страсбург?
5.У роботах якого просвітника є описи “країни козаків”:
а) Вольтера; б)Дідро; в) Шиллера?
6.Дружба з яким письменником довгі роки зв’язувала Гете:
а) з Гюго; б) з Шиллером; в) з Дідро?
7.Над яким твором Гете працював понад 60 років: а) “Егмонт”; б) “Фауст”; в) “Герман і Дорофея”?
8.Який науковий термін уперше ввів Гете: а) анатомія; б) міфологія; в) морфологія?
9.Кому Гете послав у подарунок своє перо: а) Пушкіну; б) Байрону; в) Гейне?
Взаємоперевірка. 1 в; 2а; Зв; 46; 5а; 66; 76; 8в; 9а.
10.Кому належать повісті “Черниця” та “Небіж Рамо” — Вольтеру чи Дені Дідро?
11.Чиї ідеї справили значний вплив на суспільно політичну та філософську думку Росії та України — Шиллера чи Руссо?
12.Хто з просвітників вважав, що “Краса мусить спрямовувати людей на шлях істини” — Шиллер чи Гете?
Коментар епіграфа уроку. Оцінювання.
Домашнє завдання: опрацювати с 113—116; 120—121; підготувати повідомлення “Творча історія “Фауста” (індивідуально).
Є.І.Кашуба, ст. вчитель зарубіжної літератури Полтавська обл.
Pages: 1 2
Збережи - » Урок: Література Просвітництва. Й. В.Гете. Життєвий і творчий шлях . З'явився готовий твір.