Троицкая церква: опис екскурсії | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Троицкая церква: опис екскурсії

Будівельником Останкінської церкви був кріпосного князя М. Я. Черкаського кам’яних справ майстер Павло Сидорович Потехин, що відбувається із села Кадници Нижегородського повіту, автор ряду таких цікавих пам’ятників, як церкви в підмосковних садибах у Маркове й Урюпине, а також Островоезерский монастир Ввормсе.

Будівництво храму із двома його боковими вівтарями тривало близько 14 років, починаючи з 1678 року. В основному будинок було закінчено в 1863 році, і тоді ж був освячений північний Тихвинский боковий вівтар, що служив будинковою церквою; південний боковий вівтар Олександра Свирского освятили лише в 1691 році, а центральну частину храму - в 1692 році

Звичайно внутрішня обробка церкви й різьблення іконостаса віддавалися в підряд іншим майстрам уже після закінчення будівлі храму. Цим і пояснюються більші інтервали між кінцем будівництва й освяченням церкви. Найбільшої праці зажадав пишний різьблений іконостас головного храму, тому центральна частина церкви була закінчена пізніше бокових вівтарів

Церква в Останкине представляє характерний для московського зодчества того часу тип бесстолпного храму, перекритого зімкнутим зводом і складається із трьох частин: центральної й двох невеликих бокових вівтарів по сторонах. Це, у сутності три церкви: більша й дві малі. За основною формою обсягів всі три храми однакові. Це квадратні призми, перекриті щаблями пишних “кокошників” , що підводять до пятиглавию над більшим храмом і одноглавию над меншими

Будинок поставлений на високий цокольний поверх - подклет, що надає йому при його вишуканих пропорціях ще більшу стрункість і добірність. Так само як і зовнішні криті сходи з повзучими арками сходів, подклет відтворює основні елементи хором XVII століття. Спочатку подклет служив складським приміщенням, а в XX столітті в середній його частині була влаштована зимова церква

Велика галерея-паперть із західної сторони служить об’єднуючим елементом композиції. Кожна із трьох частин має свій вхід: скромні портали ведуть у бічні бокові вівтарі, а більше пишні в центральну частину храму

Північний ґанок, що повідомлявся раніше з боярськими хоромами, призначалося для хазяїв садиби. Воно перекрито звичайної для московського зодчества покрівлею на прямий скат. Південний ґанок, що має характерну для хором і дерев’яними храмами форму у вигляді двох сходів із площадкою - рундуком - в 1878 році було перекрито замість колишньої двосхилої покрівлі наметом, що завершує флюгером. Західне крило, що призначалося для духівництва, було при реставрації 1833 і 1878 років перебудовано: над ним піднімається тепер шатрова дзвіниця

Спочатку в церкви дзвіниці не було. На її місці перебувала невелика дзвіниця, аналогічна дзвіниці церкви в селі Тайнинском. Про це свідчить збережений усередині будинку старий кам’яний різьблений декор, що ніколи прикрашав вся частина західного фасаду. Дзвіниця була побудована лише в 1832 році по проекті кріпосного архітектора Прахаева. У той час вона завершувалася шпилем, характерним для будівель, виконаних у стилі “ампір” . Однак до нас вона дійшла вже в тім виді, який додав їй архітектор Султанів, що перешикував дзвіницю в 1878 році

Переробки, що здійснювалися в 30-х роках ХIХ століття кріпосним архітектором Прахаевим і в 1877-1878 р. архітектором Султановим, у цілому не змінили первісного виду Останкінської церкви, і вона по праву вважається одним із кращих і типових пам’ятників московського зодчества XVII століття

Останкінська церква відрізняється надзвичайною розмаїтістю свого художнього оздоблення. Російські майстри на чолі із кріпосним зодчим Потехиним створили дивну декорировку будинку. “Поливні кахлі й витесані з білого каменю різні прикраси покривають її стіни, чергуючись із прикрасами з фігурної цегли. Тут застосовані всі вже традиційними форми, що стали, церковного російського зодчества в самому витонченому виді. Місцями візерунки роблять враження кам’яного мережива” .

Декоративна обробка фасадів наростає від подклета до верхнього поверху й куполів. Більша роль в оздобленні фасадів приділяється лиштвам, перенесеним у кам’яне зодчество з дерев’яної давньоруської архітектури. Форма вікон різна залежно від того місця, що вони займають у будинку: самі скромні з них - із фронтонами - розміщаються в цокольному поверсі. Вікна із променеподібними завершеннями посідають центральні місця в апсидах. По сторонах від них - вікна із сандриком у вигляді корони. На більших вікнах верхнього пояса центрального куба - двухарочние лиштви із замком або гирькою. Нарешті, вузькі, аркатурние лиштви обрамляють щелевидние вікна барабанів куполів

Ще більш багато на фасадах оформлені кіоти для приміщення ікон. Обрамлення їх складається із зовнішньої й внутрішньої лиштв, різних за своєю формою й елементам декору

Глави церкви завершуються хрестами гарної кутої роботи, з яких особливо виділяється великий золочений хрест центральної глави

Перспективні портали з їхнім пишним декором, що зрительно перетворює вузькі двері у величні входи, служать як би переходом від зовнішнього оздоблення будинку до внутрішнього. Самим парадним є середній портал, що складається із семи архівольтів, насичених декоративними елементами. Архівольти підтримуються невеликими парними восьмигранними колонами, а поле стіни за ними покрите килимовим білокамінним різьбленням з мотивами “фряжских трав” .

Незважаючи на свої невеликі розміри й повну відсутність якого-небудь декору, внутрішнє приміщення властиво храму створює враження величі й урочистості. Це враження досягається більшим барочним різьбленим іконостасом висотою 13,5 метра, що вигідно контрастував із гладкими білими стінами. В XIX сторіччі стіни Троицкой церкви розписали. Тоді ж був перекритий алюмінієм первісний типовий для барокко синє тло іконостаса

Серед ікон іконостаса найцікавішими є ікони XVII століття. Одна з них має підпис: “… писав цей образ іконописець Іван Максимов 1675 року” . Велика кількість місцевих иконников, що були в князів Черкаських, коли виконувався іконостас, дозволяє затверджувати, що ікони Останкінської церкви писалися своїми ж кріпосними живописцями, які жили в Останкине й сусідній слободі Марьиной.

На відміну від головного, іконостаси бокових вівтарів швидко постаріли, ікони в них стемніли. Першим був перебудований іконостас Тихвинского бокового вівтаря по проекті кріпосного архітектора Прахаева в стилі російського класицизму початку XIX століття, а ікони написані кріпосним живописцем И. С. Калініним (сином театрального декоратора) . Різьблення цього іконостаса було виконано в 1836 році різьбярем И. Прокоф’євим, а позолоть - місцевим позолотником И. Мандригиним.

В 1842 році різьбярем И. Прокоф’євим і позолотником В. Жарковим був перероблений і старий іконостас у боковому вівтарі Олександра Свирского. Кріпосний живописець И. Широков (брат батька художника Н. Подключникова) написав для цього іконостаса ікони, а в 1840 році розписав стіни церкви

Таким чином, всі художні роботи в Останкінській церкві виконувалися винятково кріпосними майстрами XVII, XVIII і XIX століть. Церковні пісні й духовні концерти також складалися місцевими композиторами: С. Дегтярьовим, Ф. Божко, Г. Ломакиним, Алабушевим і іншими

Про колишнє багатство церковного майна свідчить уцілілий опис церкви 1754 року

З найцінніших художніх творів цієї церкви слід зазначити ікону деисуса роботи Симона Ушакова, складень строгановского листа середини 17 століття, що належав фельдмаршалові Петра I графові Б. П. Шереметєву, ікони роботи царських ізографів і особливо прекрасну дерев’яну скульптуру в Останкіно із сусіднього цвинтаря Ерденева.

Pages: 1 2

Збережи - » Троицкая церква: опис екскурсії . З'явився готовий твір.

Троицкая церква: опис екскурсії





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.