Якщо виводити походження терміна «бароко» від слова «перлина», то п’єса «Життя - це сон» є чи не найкоштовнішою перлиною як за місцем у творчому доробку П. Кальдерона, так і в ролі ілюстрації основоположних принципів і поетики бароко. Від часу її створення минули сотні літ, а знаменитий монолог Сехисмундо («Ох, горе тут мені…») до цього часу вивчається в іспанських школах. П’єса й нині ставиться в найкращих театрах країни, зокрема на мадридській сцені, а найталановитіші іспанські актори вважають за честь грати роль Сехисмундо. Іноді дослідники ставили літературні твори Кальдерона над шєкспірівськими (як це робили романтики).
У чому ж причини надзвичайного успіху, який випав на долю творчого доробку Кальдерона, зокрема драми «Життя - цс сон»? Напевно, вичерпну відповідь на це запитання дати неможливо, але сам процес її пошуку допоможе яскравіше висвітлити художні особливості твору.
Сюжет п’єси напружений і гостроди-намічний, з багатьма несподіваними поворотами, що притаманне літературі бароко. Дія відбувається у вельми умовній Полонії (Польському королівстві), деякі персонажі (Росаура, Астольфо, Кларін) філософські: яким є місце людини у світі? Чим вона відрізняється від звіра і що робить людину людиною? Чи впливає людина на свою долю і як може це робити?
Водночас це твір алегоричний, адже життя Сехисмундо можна розглядати як алегорію (інакомовлення, паралель) життя людства - пошуки свого місця у світі, намагання розібратися в мотивах своїх і чужих учинків. Та й сама типова для бароко формула «життя - це сон» може розглядатися і як метафора, і як алегорія (лис - це хитрість, а життя - це сон). Будова драми струнка й добре продумана: вона складається з трьох хорнад. Як пише чудовий знавець іспанської мови М. Литвинець, «хорнада - прадавнє іспанське слово, що означає “шлях, пройдений людиною за день”». Справді, у драмі «Життя - це сон» є гри хорнада і дія в ній відбувається за три дні.
Оскільки драма є «служницею двох панів» - літератури й театру (тобто вона розрахована як на читання, так і на інсценізацію), то з цієї точки зору поділ саме на три хорнади ідеально підходить для втілення сюжету твору (зокрема - зміни театральних декорацій):
•перша хорнада (перший день) - Сехисмундо у вежі - ніч (сон);
•друга хорнада (другий день) - Сехисмундо в палаці - ніч (сон);
•третя хорнада (третій день) - Сехисмундо спочатку у вежі, а потім -у палаці.
Збережи - » Сюжет п'єси «Життя - це сон» (1635) . З'явився готовий твір.