Усе це цілком відповідало ідеалам просвітників, які прагнули розбудити в кожній людині потяг до свободи, незалежності. І Гете одним з перших виголосив світові свої ідеї: гідність людини не в її предках, не в майновому стані, а в ній самій — в її особистості, в її таланті, інтелекті й вчинках. Поет не тільки виголосив, але й вибудував власне життя за цим самим принципом, реалізувавши своє призначення людини. Універсальний геній Гете — філософа, природодослідника, почесного члена Петербурзької Академії наук (1826), державного діяча, художника, поета і прозаїка — в повній мірі відобразив у собі прикмети свого часу. Гете шукав сенс буття в діянні.
Коментар вчителя. Дослідник творчості Гете Н. Н. Вільмонт так пояснив мотиви рішення піти в міністри: “Від’їжджаючи до Веймара, Гете плекав надію домогтися радикального поліпшення суспільних відносин хоча б на невеликому клаптику німецької землі, у володіннях КарлаАвгуста, для того, щоб цей клаптик землі слугував зразком для всієї країни; і проведені там реформи стали б прологом загальнонаціональної перебудови німецького життя”. Гете ніколи не творив з натугою — творчість приходила сама собою, і тоді він віддавався їй цілком… З такою ж самовідданістю поринув він у державні справи. Але незабаром Гете переконався, що цей експеримент був приречений на невдачу. Його творча натура, що прагнула чогось великого, не могла вписатися в накреслені рамки діянь придвор ного міністра. Гете шукав шляхів виходу і реалізації свого творчого потенціалу. Тому з царства прози, буденності державної служби біжить до Італії — батьківщини краси і поезії. Там, вивчаючи античне й ренесансне мистецтво, повертається до творчості, займається самовдосконаленням. Саме в розвитку власних природних задатків, у постійному русі до високого, вічного митець вбачає призначення людини. До кінця свого життя він не зійде з цього шляху. “Треба поливати власний сад, коли ми не можемо дати дощу всій землі”, — любив повторювати Гете.
5. IV сторінка журналу “Поезія і правда” (V група учнів)
Коментар вчителя. Назву наступній сторінці журналу дала книга самого Гете. Вона була задумана поетом як автобіографія. Гете мав намір написати коментар до своїх творів, розказати історію написання більшості з них. Вийшла чудова книга про дитинство, юність, молодість митця, про перші літературні успіхи та невдачі. Але якщо мемуари Гете охоплювали лише двадцять п’ять років його життя і діяльності, то сторінка нашого журналу висвітлює найважливіші етапи становлення письменника та творчу історію найбільш відомих творів Гете.
Можлива тематика учнівських повідомлень:
“Балади Гете”;
“Роман “Страждання юного Вертера”;
“Кохання в житті Гете”;
“Гете і Французька революція”;
“Гете і Шиллер”
IV.Застосування знань, умінь, навичок
Коментар вчителя. Один з персонажів головного твору Гете “Фауст” промовляє ці слова, які слугують назвою останньої сторінки нашого усного журналу. Кожен з вас спробує довести правильність цього вислову, створивши творчий портрет Гете.
Творча робота. Створити “портрет” митця у формі сенкана: дібрати до імені письменника два дієслова, потім три прикметники, далі — речення й іменник, в якому, на вашу думку, буде втілена сутність митця.
О. П. Борківська, вчитель-методист Житомир
Pages: 1 2
Збережи - » Система уроків з вивчення трагедії Й. В. Гете «Фауст» . З'явився готовий твір.