В. Буряк пропонує кілька визначень: самостійна робота – 1) вид навчальної праці, що сприяє, водночас із набуттям навчальної інформації і способів здійснення пізнавальної діяльності, формування в учнів самостійності; 2) вид навчальної праці, що готує учнів до самостійної пізнавальної діяльності [3, с. 27].
Самостійна робота, на думку І. Шимко – це різні види індивідуальної і колективної діяльності студентів, яка здійснюється ними на аудиторному і позааудиторному заняттях чи вдома за завданням без участі викладача безпосередньо [15, с. 9].
За В. А. Козаковим, самостійна робота студента – це специфічний вид діяльності навчання, головною метою якого є формування самостійності суб’єкта, що вчиться, а формування його умінь, знань, навичок здійснюється опосередковано через зміст і методи усіх видів навчальних занять [9, с. 14–15].
З пізнавальною діяльністю студентів самостійну роботу ототожнюють З. Кучер і О. Джеджула.
Так З. Кучер схиляється до думки, що самостійна робота студентів – систематична, планомірна, цілеспрямована пізнавальна діяльність, у процесі якої студент завжди сам сприймає, аналізує, узагальнює і конспектує навчальний матеріал, поглиблює і закріплює знання, у процесі чого формує уміння розумової діяльності та самостійності як риси особистості [10, с. 53].
На думку О. Джеджули, самостійна робота – у широкому розуміння – активна пізнавальна творча діяльність студента, яка повинна бути присутньою у будь-якому виді навчальних занять [6, с. 52].
З точки зору Л. В. Онучак, самостійна робота студентів – одна з форм пізнавальної діяльності студентів відповідно до самостійно визначеної мети, яка забезпечує найбільш високий рівень засвоєння матеріалу, завершує і узагальнює завдання всіх видів діяльності з навчального предмету, формує самостійність, впливає на інтелектуальний розвиток студентів [13, с. 11].
Є. В. Заїка визначає самостійну роботу як одну з форм навчально-пізнавальної активності, діяльності студентів [7, с. 14].
Отже, проаналізувавши наведені визначення, можна виокремити обов’язкові складові, які властиві самостійній роботі як елементу навчального процесу незалежно від її виду (див. діаграму 1):
– самостійна робота має бути Цілеспрямованою, тобто здійснюватись відповідно до чітко визначеної Мети;
– повинна формувати або передбачати прояв Самостійності Як риси особистості тих, хто навчається;
– має здійснюватися Під керівництвом викладача, але Без Його Безпосередньої участі.
Частина дослідників зазначеної проблеми звертає увагу на те, що самостійна робота може здійснюватися як в аудиторний, так і в поза аудито-рний час, бути мотивованою і завершуватися певним результатом.
На нашу думку доцільно ввести визначення поняття «самостійна робота», яке б враховувало всі вищезазначені елементи. Оскільки самостійна робота – одна з форм навчально-пізнавальної активності, вид навчальної діяльності студента, то для основи визначення використаємо структуру діяльності.
Отже, самостійна робота – вид навчальної діяльності студентів відповідно до самостійно визначеної мети, внутрішньо мотивована, яка виконується студентами з використанням розумових і фізичних зусиль як під час аудиторних занять, так і в позааудиторних час, за завданням і під контролем викладача, але без його особистої участі і завершується досягненням певних результатів, які підлягають самоконтролю і контролю.
Як висновок зазначимо, що велика частина тлумачень поняття «самостійна робота» в педагогічній та психологічній літературі стосується використання самостійної роботи у загальноосвітній школі. Проте можна впевнено говорити про те, що даний вид навчальної діяльності займає провідне місце саме у вищих навчальних закладах, які, зокрема, проводять підготовку вчителів технології. Перехід до кредитно-модульної системи організації навчання зумовлює необхідність якісних змін у системі вищої освіти та приведення її у відповідність до сучасних світових стандартів. У відповідності з новими вимогами до організації навчального процесу, значна частина матеріалу виноситься на самостійне опрацювання студентами.
Надія Борисенко
Аспірант кафедри
Теорії і методики трудового
Та професійного навчання
Глухівський національний
Педагогічний університет
Імені Олександра Довженка
Pages: 1 2
Збережи - » Самостійна робота як складова професійної підготовки вчителя технології . З'явився готовий твір.