Жанрова своєрідність роману: «не роман, а роман у віршах - диявольська різниця». Перевага ліричного початку в романному оповіданні. Чільна роль автора в романі. Автор як ліричний центр оповідання.
Ліричні відступи представляють автора як героя власного роману й відтворять його біографію. Біографічний пунктир відступів: перший розділ - оповідання про молодість і згадування про південне посилання, шоста - прощання з молодістю, восьма - оповідання про ліцейські роки. Суб’єктивний мир автора в ліричних відступах.
Від «А» до «Я»: тематичний діапазон ліричних відступів. Роль ліричних відступів у створенні художнього образа епохи. З’єднання в романному оповіданні епічної широти й ліричної суб’єктивності. «Євгеній Онєгін» - «енциклопедія російського життя» від першої особи.
Ліричні відступи й пейзажні фрагменти оповідання: об’єктивна «прозаїчність» і суб’єктивна «поетичність» картин російської природи.
Ліричні відступи на «літературні» теми: проблеми сучасної Пушкіну літератури (питання жанрових переваг, іншомовних запозичень, взаємодії європейської й російської літератури й т.д.) на сторінках роману. Романтизм і романтики в іронічному світлі авторського оповідання.
Ліричні відступи як літературна біографія «Євгенія Онєгіна»: відтворення історії створення роману на сторінках роману. Автор як читач власного роману («переглянув все це строго…», «пора мені… п’ятий зошит / Від відступів очищати»). Можливі, але нереалізовані шляхи розвитку романної дії. «Плани» і «чорнові начерки» будущихпроизведений у романі. Ліричні відступи - найважливіший спосіб побудови «вільного роману».
Звертання до читача в ліричних відступах. Образ читача на сторінках роману. «Роман вимагає балаканини»: ефект вільного діалогу із читачем.
«Роман автора» і «роман героїв» в «Євгенію Онєгіні»: ліричне авторське оповідання вбирає в себе історію героїв, виводячи на перший план справжнього головного героя роману - його творця.
«Уж не чи пародія він?»: Онєгін у колі літературних героїв епохи
Широта й розмаїтість «книжкового миру» у романі. Основні аспекти літературної полеміки на сторінках роману. Коло читання героїв і автора. «Літературність» всіх героїв роману: пушкінські персонажі представлені на тлі найважливіших літературних типів епохи в зіставленні або протиставленні з ними.
«Байроновская» тема в романі: Байрон як літературний «опонент» автора (глава перша, строфа LVI) і один з деяких улюблених письменників Онєгіна («Він з опали виключив / Співака Гяура й Жуана»). Онєгін і байронічний герой: іронічне переосмислення мотивів розчарування, нудьги («англійський сплін»), гордої самітності. («Лорд Байрон примхою вдалої / Наділив у сумовитий романтизм / И безнадійний егоїзм».)
Онєгін і байроновский Чайльд-Гарольд в авторському зіставленні (глави перша й четверта):
Як Child-Harold, похмурий, млосний,
У вітальнях з’являвся він.
Прямим Онєгін Чильд Гарольдом
Удався в замислену лінь.
Онєгін як пародійна проекція Чайльд-Га-Рольда в сприйнятті Тетяни (глава сьома):
…Що ж він? Ужели подражанье,
Незначна примара, иль ще
Москвич у Гарольдовом плащі,
Чужих примх истолкованье…
Онєгін як літературний «двійник» Байрона: «Співакові Гюльнары наслідуючи…» (глава четверта) - відсилання до Байрона як авторові поеми «Корсар» (Гюльнара - ім’я героїні поеми).
Онєгін і Грандисон: пушкінський «байронічний» герой на тлі смутно-доброчесного позитивного героя сентиментального роману Ричардсона. Онєгін як Грандисон у сприйнятті Тетяни і як антитеза Грандисону в інтерпретації автора:
Але наш герой,.хто б не був він,
Уж вірно був не Грандисон.
Онєгін як ціла низка літературних типів у сприйнятті Тетяни (глава третя):
Коханець Юліи Вольмар,
Мальок-Адель і де Линар,
И Вертер, мученик заколотний,
И незрівнянний Грандисон… -
Усе для мрійниці ніжної…
В одному Онєгіні злилися.
Онєгін і Мельмот: Мельмот - герой роману англійського письменника Ч. Метьюрина « Мельмот-Блукач» (витриманого в жанрі «роману жахів»); Мельмот - черговий «прототип» Онєгіна в сприйнятті Тетяни (глава третя) і одна з можливих масок Онєгіна в оцінці петербурзького світла (глава восьма):
Чим нині з’явиться? Мельмотом,
Космополітом, патріотом,
Гарольдом, квакером, ханжею,
Иль маскою щегольнет інший?
«Грибоедовская» тема в романі й спектр літературних зв’язків «Євгенія Онєгіна» з комедією «Горі від розуму».
Онєгін і Чацкий:
Він вернувся й потрапив,
Як Чацкий, з корабля на бал.
Двоїстий статус заголовного героя в романі: Онєгін - «приятель» автора («Онєгін - добрий мій приятель»), жива людина зі своєю драматичною долею, і Онєгін - умовний літературний персонаж («мій герой»). Образ Онєгіна в романі - багатолика тінь різноманітних літературних героїв романтичної епохи, поле перетинання численних літературних асоціацій. Зображення Онєгіна на тлі літературних героїв з добутків самих різних письменників - спосіб підкреслити «літературність» доброго приятеля автора
Збережи - » Розгорнуті плани творів до роману - Твір по добутку А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” . З'явився готовий твір.