Твору в 2-ом класі - це невеликі сюжетні оповідання, у які із другого півріччя можна вводити елемент опису. Проводяться вони як в усної, так і в писемній формі протягом усього навчального року
Усному оповіданню, як і твору, потрібно навчати. Усні оповідання спочатку складаються колективно й служать зразком для індивідуальних оповідань, які рекомендується проводити лише в другому півріччі. Твори також складаються колективно за планом, даному вчителем або колективно складеному. Готовий план учитель записує на дошці до уроку. Якщо ж план складається колективно, то запис іде в міру складання
Із третьої чверті у твори й оповідання можна включати елементи опису. Ці елементи являють собою дуже короткі описи окремих предметів, тварин, людей. Перш ніж приступитися до роботи над творами з елементами опису, учитель звертає увагу дітей на ті фрагменти з досліджуваних ними художніх творів, які містять опису й можуть служити зразком
Щоб описи вийшли точними, учитель організує спостереження. В описах звичайно широко використаються прикметники. Учнем необхідно вказати на це й допомогти підібрати потрібні слова в кожному окремому випадку. При підготовці творів варто проводити ряди прикметників у сполученні з найменуванням тих предметів, які учні будуть описувати, наприклад: берізка – молоденька, гарна, біла, струнка, ошатна; листочки – зелені, смарагдові, клейкі, дрібні. Ці ряди слів записуються на дошці, і, працюючи з ними, учитель може показати, як з багатьох слів варто вибирати одне, саме точного й потрібне для вираження даного змісту
У другому класі розширюється як тематика, так і коло джерел для творів. До творів на основі життєвого особистого досвіду додаються твори за спостереженням за природою й працею людей, твору по сюжетних картинках (в 1-ом класі по сюжетних картинках складалися лише усні оповідання), твору по діафільмах
Тематика усних оповідань визначається програмою по читанню, але в основі їх лежать особисті враження й спостереження. Робота може проводитися за таким планом:
1. Повідомлення теми й мети роботи
2. Читання вголос плану оповідання, даного вчителем, або колективне складання плану
3. Колективне складання плану оповідання по плані
4. Обмірковування оповідання в цілому кожним учнем
5. Зв’язні оповідання по плані
При використанні сюжетних картинок робота проводиться за таким планом:
1. Постановка перед класом мети роботи
2. Розглядання картинок і з’ясування сюжету
3. Озаглавливание картинок
4. Усні оповідання по плані
Гарний матеріал для усних оповідань містять ілюстрації, дані в книзі «Рідне мовлення». Із цією метою варто брати ілюстрації, що відкривають кожну нову тему для читання, або серії картинок про життя дітей, про працю людей у різні пори року. Всі вони барвисто виконані, многопредметни, доступні по змісту. Щоб використати їх як дидактичний матеріал з метою навчання, необхідно допомогти учнем зрозуміти зміст кожної ілюстрації й скласти по ній оповідання
Усна підготовка творів в 2-ом класі трохи скорочується. Учитель допомагає дітям відібрати й привести в систему матеріал, осмислити його у світлі твору, систематизувати. Провідна роль приділяється підготовчій бесіді. Замість бесіди іноді допускається вільне усне розповідання по темі з наступним обговоренням. Усякому твору передує колективне складання плану
Самостійність учнів при виконанні творів поступово зростає. Спочатку оповідання складаються колективно, потім два – три учні їх повторюють, і тільки після повторення учні записують їх. Поступова кількість повторень скорочується до одного, і, нарешті, колективно складений оповідання учні записують без повторень. Більші труднощі для учнів представляють твори про індивідуальний життєвий досвід, особливо про випадки з життя. Щоб навчити дітей писати такі твори, варто попрацювати над готовими оповіданнями, які можна відібрати з художніх текстів, а інші вчитель може скласти сам
Робота над твором в 2-ом класі, як уже вказувалося, передбачає збагачення словника учнів. Словникова робота у зв’язку із творами може проводитися в такій системі:
1. Введення в усні оповідання й у твори дітей нових слів, тільки що пояснених на уроках читання (повіддя, заюшила, оздоблення й ін.)
2. Підбор синонімів або вибір із синонімічного ряду слів, найбільш підходящих для вираження даного змісту (птаха співають, розспівують, заливаються й ін.)
3. Включення в оповідання й тексти творів фразеологічних зворотів поряд з вільним сполученням слів з тим же значенням (Ріка вийшла з берегів – розлилася; спить як убитий – міцно).
4. Засвоєння сполучуваності слів. Учнем необхідно якнайчастіше давати слова в їхньому зв’язку з іншими словами. При складанні твору вчитель пропонує словосполучення, але варто вибрати ті, які більше інших підходять по змісту. Слова можуть мати дуже широку сполучуваність, але вчитель у списки включає самі необхідні, наприклад: травичка зеленіє, росте голками, здалася, пробивається й др.
Збережи - » Робота над твором в 2-ом класі . З'явився готовий твір.