Рефлексивне питання - питання, заданий з метою осмислення:
1) змісти й послідовності розумових дій, операцій,
2) використаних методів і прийомів діяльності,
3) виниклих труднощів і їхніх причин,
4) нових знань, умінь і навичок,
5) досягнення або недосягнення поставлених цілей і завдань, на етапах целеполагания, планування діяльності, реалізації й контролю
Так, на етапі орієнтування рефлексивне питання задається (учителем школярам або учням самому собі) з метою усвідомлення мети, завдань і мотивів діяльності:
- Що я хочу довідатися? Навіщо мені потрібні ці знання?
- Що я повинен навчитися робити? Навіщо я хочу навчитися це робити?
- Що я повинен вивчити? З якою метою?
На етапі планування рефлексивні питання задаються з метою усвідомлення учнем змісту кожної дії, їхньої послідовності:
- Що я повинен робити, щоб довідатися? Чому?
- Що я повинен робити, щоб навчитися? Чому?
- У якій послідовності я повинен робити? Чому?
На етапі реалізації ціль постановки рефлексивних питань полягає в тому, щоб здійснювати поточний контроль за змістом знань і розумових дій (операцій):
- Що я повинен зробити далі? Чому? Навіщо?
- Чому не виходить?
- Що потрібно змінити? Чому?
На етапі контролю рефлексивні питання допомагають учневі усвідомити, чи досягнуті поставлені цілі, завдання, передбачувані результати діяльності, якщо немає - те причини невдач. Після цього етапу починається новий етап - орієнтування наступної дії
- Що нового довідався? Для чого потрібні мені ці знання? Як зв’язані ці знання з наявними або отриманими раніше?
- Що навчився робити? Для чого мені знадобиться це вміння?
- чи Досяг мети? Чому не досяг? Що потрібно зробити, щоб досягти мети?
- Які труднощі при рішенні завдання виникли? Чому вони виникли?
- Що потрібно зробити, щоб їх перебороти?
- Що необхідно зробити, щоб вони не виникали?
2. Рефлексивне завдання - завдання, що сприяє формуванню в умінь, що вчаться, осмислювати й контролювати розумову діяльність, здійснювати пошук підстав власних дій. Одна з функцій завдання - звернути увагу учня на те, як він мислить, і перевірити рівень осмислення матеріалу. У процесі рішення рефлексивних завдань у школяра формується критичне мислення, навички самоаналізу, самокорекції, когнітивні вміння:
* критично ставитися до кожного умовиводу й кроку в рішенні, аргументувати їх;
* висувати гіпотези й перевіряти їхня істинність/хибність;
* осмислено вишиковувати послідовність власних дій, ланцюжка умовиводів при рішенні завдання, постійно перевіряючи хід власних міркувань;
* зв’язувати в єдине ціле різні варіанти рішення завдання, різні підходи до рішення;
* визначати й аргументувати власну позицію
Рефлексивне завдання вчитель може скласти сам. Для цього до лінгвістичного завдання необхідно додати питання, спрямовані на усвідомлення школярем змісту знань і/або процесу рішення завдання (змісту учбово-пізнавальних дій).
Далі пропонуються рефлексивні завдання, включаючи які у визначену або невизначену учбово-пізнавальну діяльність, учитель у системі буде формувати в школярів навички рефлексивного аналізу, по-перше, змісту лінгвістичних знань і, по-друге, змісту дій з язиковими одиницями
1. Завдання по фонетиці
* Визначите, чи можна вважати, що дані приклади ілюструють смисло-розпізнавальну функцію звуків? Чому?
Лисиця - лісу; рід - рот; мат - мати
Рів - ревіння; код - кіт; жар - жарся
Радий - ряд; стовп - стовп; банку - лазенька
Крейда - крейда; паморозь - мжичка; куточки - вугіллячка
Лук - люк; маг - мак; галка - галька
* Знайдіть слова, цікаві для фонетичного розбору. Поясните, чим вони цікаві
* Визначите, є чи різниця у вимові даних пар слів. Поясните, чим вона викликана
Вертіти - укрутити; довжина - довгий; гриб - грип
Сипати - зсипати; торба - сума; бал - бал
* Поясните, чому так об’єднані звуки
[д],[л],[з],[р],[в],[ф],[х]
[год],[щ],[й],[ц],[ж],[ш]
[д],[з],[в],[з],[до]
[й],[Ц ],[год],[щ]
[н],[м],[й],[л],[р]
[ц],[х],[год],[щ]
Збережи - » Рефлексивне питання . З'явився готовий твір.