Із самого початку своєї творчості, з “Записок мисливця”, Тургенєв прославився як майстер пейзажу. Критика одностайно відзначала, що пейзаж у Тургенєва завжди докладний і вірний, він дивиться на природу не просто поглядом спостерігача, але тямущої людини. У той же час пейзажі Тургенєва не просто натуралістично вірні й докладні, але вони також завжди психологічні й несуть певне емоційне навантаження. Перший пейзаж у романі “Батьки й діти” - під час поїздки Аркадія, Базарова й Миколи Петровича в Марьино - несе на собі певне соціальне навантаження. Він не тільки вводить читача в суть справ у маєтку Кірсанових. Цей пейзаж також історично конкретний: за допомогою декількох фраз Тургенєв зміг зобразити всі проблеми Росії в епоху перед скасуванням кріпосного права в 1861 році
“Як навмисно, мужички зустрічалися всі обтерханные, на поганих клячонках… схудлі, шорсткі, немов обгризені, корови жадібно щипали траву по канавах. Здавалося, вони тільки що вирвалися із чиїхось грізних, смертоносних пазурів - і, викликаний жалюгідним виглядом знесилених тварин, серед весняного червоного дня, вставала біла примара безвідрадної, нескінченної зими з її заметілями, морозами й снігами”. Можна припустити, що життя селянина рівняється з “безвідрадної, нескінченної” зимою. Але тургеневский пейзаж не тільки соціальний, але й психологічний
Дуже часто внутрішній мир героїв відтвориться їм не прямо, а через звертання до природи, що у цей момент сприймає людина. І справа тут не тільки в тім, що сам пейзаж здатний певним чином впливати на настрій героя, а ще в тім, що герой дуже часто перебуває в стані гармонії із природою й стан природи стає його настроєм. Цей прийом дозволяє Тургенєву відтворити тонкі, трудновоспроизводимые, але в той же час найцікавіші риси характеру героя. “Так міркував Аркадій… а поки він міркував, весна брала своє
Всі навкруги золотисто зеленіло, все широко й м’яко хвилювалося й лисніло під тихим подихом теплого вітерцю. .. усюди нескінченними дзвінкими струмками заливалися жайворонки… Аркадій дивився, дивився й, потроху слабшаючи, зникали його міркування… Він скинув із себе шинель і так весело, таким молоденьким хлопчиком подивився на батька, що той знову його обійняв”. Про внутрішній світ Аркадія можна сказати коротко, тому що настрій героя й основний емоційний тон уже задані й визначені описом травневої природи
Отже, один з найбільш тонких прийомів тургеневского психологізму - зображення емоційного стану героїв через аналогію зі станом, “побудовою” природи. У Тургенєва часто саме пейзаж ставить останню крапку В Оповіданні, як би підбиває емоційний підсумок всього життя героїв. Такий пейзаж не тільки в романі “Батьки й діти”, але й у романі “Дворянське гніздо”.
В “Батьках і дітях” заключний момент епілогу (XXVIII глави) - опис природи сільського цвинтаря - є остаточним доказом неспроможності базаровской теорії. За допомогою природи автор виносить остаточний вердикт нігілізму: всі його принципи неспроможні (не витримують перевірки життям) і будуть поховані, як один з їхніх носіїв - Базарів, і лише природа буде вічно нагадувати про “великий спокій”, “про вічне примирення й про життя нескінченної”. Однак в “Батьках і дітях” природа грає не тільки эстетическую, але й ідейну роль
Для Тургенєва природа була важливою й безумовною життєвою цінністю, тому здатність сприймати її чуйно, эстетически любуватися нею й почувати себе частиною природи характеризує звичайно лише позитивних героїв. Через відношення персонажа до природи виражається авторська оцінка цього персонажа і його характеру. Природа в “Батьках і дітях” стає об’єктом для полеміки не настільки явної, як полеміка про аристократію або російського мужика, але не менш значимої для характеристики героїв роману
Так, Базарів із властивої йому категоричністю відкидає эстетическое милування природою, як і все те, що він називає “романтизмом”. Для нього природа не храм, а майстерня, а людина в ній працівник. Для Базарова характерно не эстетическое, а утилітарне сприйняття природи. У цьому, на думку Тургенєва, позначається ущербність нігілізму взагалі й характеру Базарова зокрема. Помітимо, що природа в Тургенєва часто лікує щиросердечні рани героїв, допомагає їм справлятися із труднощами, важким щиросердечним станом
Базарову ж такої розради й примирення через природу з життям не дана - природа як би мстить йому за байдужість. (Коли йому було погано, “він відправлявся в ліс і ходив по ньньому більшими кроками, ламаючи гілки, що попадалися, і сварячи напівголосно і її й себе…”.) Але Тургенєв показує, що Базарів ще не зовсім “пропащий” людина, у його душі ще є місце прекрасному. Так, у розмові з Аркадієм на сіннику він згадує осику зі свого дитинства, у розмові з батьком він говорить: “Я, як під’їжджав сюди, порадів на твій березовий гайок, славно витягнулася”.
Уже те, що він заговорює про це, дозволяє вважати, що його душа не так черства, як він намагається показати. Не один Базарів у романі проходить перевірку природою. Задушевне до неї відношення характерно, наприклад, для Аркадія, що, на думку Тургенєва, вигідно відрізняє його від Базарова й показує, що суворість нігілізму для Аркадія була лише наслідувальною маскою, а в сутності він дуже м’який і душевно чуйна людина. У відношенні до природи зіставляються брати Кірсанови
Поетична природа літнього вечора акомпанує міркуванням і почуттям Миколи Петровича. Він чуйно почуває й глибоко розуміє природу. Він довго бродить по вечірньому саду, всією душею відчуваючи його зачарування: “Він не має сил був розстатися з темрявою, із садом, з відчуттям свіжого повітря на особі й з этою смутком, з этою тривогою…” А от для copyright
Збережи - » Природа в романі И. С. Тургенєва «Батьки й діти» . З'явився готовий твір.