Згідно ст. 91 Конституції, Президент має недоторканність. Це означає: ніхто не може застосувати відносно Президента фізичного або психічного насильства; його не можна затримати, не обшукати, не заарештувати, не залучити до будь-якого виду правової відповідальності, поки він перебуває на посаді Президента; нарешті, Президента не можна скинути, не відсторонити від виконання обов’язків
Відповідно до ч. 1 ст. 92 Конституції Президент РФ приступає до виконання повноважень із моменту приношення їм присяги, припиняє їхнє виконання з витіканням строку його перебування в посаді з моменту приношення присяги знову вибраним Президентом РФ.
Останнім часом привертають пильну увагу теоретичні й практичні питання, пов’язані з достроковим припиненням повноважень Президента РФ. У ч. 2 ст. 92 Конституції, присвяченої цим питанням, говориться: « Президент Російської Федерації припиняє виконання повноважень достроково у випадку його відставки, стійкий нездатності по стані здоров’я здійснювати приналежні йому повноваження або звільнення з посади. При цьому вибори Президента Російської Федерації повинні відбутися не пізніше трьох місяців з моменту дострокового припинення виконання повноважень ». Украй важливе значення має й наступна, третя частина ст. 92: « У всіх випадках, коли Президент не в змозі виконувати свої обов’язки, їх тимчасово виконує Голова Уряду Російської Федерації. Виконуючий обов’язки Президента не має права розпускати Державну Думу, призначати референдум, а також вносити речення про виправлення й перегляд положень Конституції Російської Федерації ».
Як видно, у ст. 92 зазначені три способи дострокового припинення виконання повноважень Президента: відставка, стійка нездатність по стані здоров’я здійснювати приналежні йому повноваження, відмова від посади. Розглянемо кожний з них
Відставка. Це добровільний відхід з поста підписанням письмової заяви, що сповіщає про залишення посади, усного оголошення буде в цьому випадку навряд чи досить. Подача у відставку й прийняття Головою Уряду на себе виконання обов’язків Президента мають уже безповоротний для Президента характер. Інакше кажучи, Президент не може потім оголосити, що він « передумав » і відзиває свою заяву про відставку
Правда, виникає практичне питання: чи наступає для Голови Уряду виконання обов’язків Президента при відставці останнього автоматично або ж Голова повинен офіційно оголосити про початок виконання обов’язків? Щоб уникнути непорозумінь на цей рахунок було б корисним тлумачення ст. 92 Конституції з боку Конституційного суду РФ. Можна запропонувати наступне тлумачення: оскільки Конституція говорить лише про відставку Президента й не передбачає того, що хтось таку відставку прийняти, початок розвитку подій викликається фактором офіційного оголошення Президентом про відставку, що, як сказано, подається в писемній формі (із вказівкою не тільки року, місяця й дня, але також і години, з якого починається відставка), навіть якщо Президент повідомляє про неї в публічному виступі або в заяві по телебаченню й т. п. Причому відставка повинна випливати в день оголошення про неї; тобто Президент не може оголосити сьогодні про те, що через тиждень, місяць і т.д. він іде зі свого поста, тому як подібна ситуація й припускає для Президента можливість « передумати » і відкликати свою заяву
C оголошеного моменту ( дня й години ) Голова Уряду вважається автоматично приступили до виконання обов’язків Президента. У свою чергу й прем’єр негайно робить заяву про те, що вступив у виконання обов’язків. Така його заява необхідно для громадського спокою й забезпечення нормального продовження загального ходу державних справ. Але не більше того
Стан здоров’я. При рішенні питання про долю повноважень Президента у зв’язку зі станом здоров’я можливі дві ситуації
Перша ситуація. Президент почуває себе хворим, але він у ясному розумі й тому сам повідомляє, що не може продовжувати виконання повноважень Президента в силу фізичної немочі. Для цієї ситуації саме й підходить початкова формула ч. 2 ст. 92: Президент « припиняє виконання повноважень достроково » у силу стійкої нездатності по стані здоров’я здійснювати приналежні йому повноваження. Але це практично означає ту ж відставку - лише із вказівкою конкретної підстави
Друга ситуація. Стан здоров’я Президента таке, що потрібно спеціальний авторитетний медичний висновок; що стосується власної думки Президента, те або його неможливо запитати, наприклад, при стійкій втраті свідомості, або ця думка при стані Президента не може мати вирішального значення, приміром, при наступивших глухоті, сліпоті й т.д. Мова йде, отже, про випадки, коли, на відміну від відставки, особиста воля Президента об’єктивно не може бути вирішальним фактором, і Голова Уряду повідомляє про прийняття на себе виконання обов’язків Президента на підставі медичних документів. Правда, і тут не все просто. Тому необхідно розглянути різні варіанти, хоча для того, щоб хтось не шукав непрямих форм скинення Президента
Один варіант, як говориться, безповоротний. Медична комісія констатує, що Президент уже не в змозі повернутися до справ. Тоді Голова Уряду приступає до виконання обов’язків Президента, здається, від дня й години, коли йому став відомо висновок медичної комісії; і робить спеціальне оголошення про це. І від дня такого оголошення починається відлік зазначених у Конституції 3 місяців для проведення нових виборовши
Інший варіант - положення, коли Президент по стані здоров’я не може тимчасово виконувати свої обов’язки, але є надія на те, що лікування відновить його сили, після чого він знову зможе вести державні справи. Для подібного варіанта слова ч. 3 ст. 92 Конституції «у всіх випадках, коли Президент Російської Федерації не в змозі виконувати свої обов’язки, їх тимчасово виконує Голова Уряду Російської Федерації» треба трактувати таким чином, що тепер Прем’єр заміщає Президента
Питання в тім, потрібно чи в цьому випадку Президентові робити спеціальна заява. Очевидно, все залежить від конкретної ситуації. Якщо Голова Уряду РФ іде у відпустку, він покладає свої обов’язки на один з перших заступників. Ніяких публічних заяв не робиться, але видається відповідне розпорядження Голови. Звичайно, якщо перший заступник один, то можна обійтися й без розпорядження, оскільки зазначене правило передбачається логічно або знаходить висвітлення в законі Оправительстве.
Із Президентом інше положення. Його заміщення Головою Уряду на час відпустки не передбачено. Перебуваючи у відпустці, Президент продовжує залишатися « при виконанні ». Тому формулювання ч. 3 ст. 92 розрахована на екстраординарні ситуації. А от при їхньому настанні все залежить від конкретних обставин. Коли Президентові РФ Б.Н. Єльцину стояла нескладна операція по виправленню перегородки носа, то заяви про перекладання обов’язків на Голову Уряду не робилося. Однак перед операцією на серце Президент видав кілька указів щодо порядку тимчасового виконання його обов’язків Головою Уряду
Насамперед Президент визначив загальні умови тимчасового виконання обов’язків. 19 вересня 1996 р. був прийнятий Указ « Про тимчасове виконання обов’язків Президента Російської Федерації ». У ньому говорилося: з метою забезпечення умов безперервного здійснення державної влади й на підставі ч. 3 ст. 92 Конституції РФ установити, що « тимчасове виконання обов’язків Президента Російської Федерації в період, певний відповідно до окремих указів Президента Російської Федерації у зв’язку із проведенням хірургічної операції Президентові Російської Федерації, здійснюється Головою Уряду Російської Федерації Черномирдіним В. С. у повному обсязі, включаючи повноваження по контролі за стратегічними ядерними силами й тактичним ядерним зброєю, для чого йому будуть передані відповідні технічні засоби ( «ядерна кнопка» ) ». Далі передбачалося, що Голова Уряду приступає до тимчасового виконання обов’язків Президента РФ « з моменту, обумовленого відповідно до Указу Президента Російської Федерації про покладання на Голову Уряду Російської Федерації тимчасового виконання обов’язків Президента Російської Федерації », забезпечення діяльності тимчасового виконуючого обов’язки Президента РФ здійснюється у встановленому порядку Адміністрацією Президента РФ. Нарешті, було позначено, що даний Указ набуває чинності від дня його опублікування й діє до « моменту підписання Президентом Російської Федерації указу про припинення тимчасового виконання Головою Уряду Російської Федерації обов’язків Президента Російської Федерації ».
Збережи - » Припинення повноважень Президента РФ . З'явився готовий твір.