Персонаж поеми Н. В. Гоголя «Мертві душі» | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Персонаж поеми Н. В. Гоголя «Мертві душі»

Можливі літературні джерела образа Манилова персонажі добутків Н. М.Карамзина, наприклад Эраст із повісті «Бідна Ліза». Історичним прототипом, на думку Лихачова, міг бути цар Микола I, що виявляє споріднення з типом Манилова. Образ Манилова динамічно розвертається із прислів’я: людина ні те ні рє, ні в місті Богдан, ні в селі Селіфан. Речі, що оточують М., свідчать про його непристосованість, відірваність від життя, про байдужність до реальності: панський будинок коштує на юру, «відкритому всім вітрам»; Манилов проводить час в альтанці з написом «Храм відокремленого міркування», де йому спадають на думку різні фантастичні проекти, наприклад провести підземний хід від будинку або вибудувати через ставок кам’яний міст; у кабінеті М. два роки підряд лежить книжка із закладкою на 14-й сторінці; у картузах, табачнице розсипані попіл, гірки вибитої із трубки золи акуратно розставлені на столі й вікнах, що становить дозвілля М. М., занурений у привабливі міркування, ніколи не виїжджає на поля, а тим часом мужики пиячать, у сіреньких хат села М. жодного деревця - «тільки одна колода»; господарство йде якось саме собою; ключниця краде, слуги М. сплять і повесничают.

Портрет М. побудований за принципом кількісного нагнітання позитивної якості (захопленості, симпатії, гостинності) до крайнього надлишку, що переходить у протилежну, негативну якість: «риси особи його були не позбавлені приємності, але в цю приємність, здавалося, надто було передано цукру»; в особі М. «вираження не тільки солодке, але навіть нудотне, подібне до тієї мікстури, що спритний світський доктор засластил немилосердно…»; «У першу хвилину розмови з ним не можеш не сказати: «Яка приємна й добра людина!» У наступну < …> нічого не скажеш, а в третю скажеш: «Чорт знає що таке!» - і відійдеш подалі…» Любов М. і дружини пародійно-сентиментальна. Після восьми років шлюбу вони як і раніше носять один одному цукерка й ласих шматочків зі словами: «Роззяв, душенька, свій ротик, я тобі покладу цей шматочок». Обожнюють сюрпризи: готовлять у подарунок «бісерний чехольчик на зубочистку» або вязаний гаманець

Витончена делікатність і сердечність М. виражається в абсурдних формах невгамовного захвату: «щи, але від чистого серця», «травневий день, іменини серця»; чиновники, за словами М., суцільно препочтен-нейшие й прелюбезнейшие люди. Образ М. персоніфікує загальнолюдське явище - «маніловщину», тобто схильність до створення химер, псевдофилософствованию. М. мріє про сусіда, з яким можна було б розмовляти «про люб’язності, про гарне звертання, стежити яку-небудь отаку науку, щоб этак розворушило душу, дало б, так сказати, паренье отаке…», філософствувати «під тінню в’яза» (пародія Гоголя на абстрагованість німецького ідеалізму).

Узагальненість, абстрактність, байдужність до деталей - властивості світогляду М. У своєму марному ідеалізмі Манилов антипод матеріаліста, практика й русофіла Собаке-вича. Манилов західник, тяжіє до освіченого європейського способу життя. Дружина М. вивчала французький у пансіоні, грає на фортепіано, а діти М.- Фемистоклюс і Алкид - одержують домашнє утворення; їхні імена, крім того, містять у собі героїчні претензії М. (Алкид - друге ім’я Геракла; Фемистокл - вождь афінської демократії), однак алогізм імені Фемистоклюс (ім’я грецьке - закінчення «юс» латинське) висміює начатки утворення напівєвропейського російського дворянства

Ефект гоголівського алогізму (каліцтво, що порушує благопристойну норму предметного ряду) підкреслює занепадництво «маніловщини»: за обідом у М. на стіл ставиться щегольский свічник із трьома античними граціями й поруч «мідний інвалід, кульгавий… весь у салі»; у вітальні - «прекрасні меблі, обтягнуті франтівською шовковою матерією» - і два крісла, обтягнуті рогожею. Маєток М - перше коло Дантова пекла, куди спускається Чичиков, перша стадія «омертвілості» душі (М. ще зберігає симпатію до людей), що полягає, по Гоголеві, у відсутності якого б те не було «запалу». Фігура М. занурена в тьмяну атмосферу, витриману в сумеречно-пепельних і сірих тонах, створюючи «відчуття дивної ефемерності зображуваного» (В. Маркович). Порівняння М. з «занадто розумним міністром» указує на примарну ефемерність і прожектерство вищої державної влади, типові риси якої - вульгарна солодкуватість і лицемірство (С. Машинский).

Збережи - » Персонаж поеми Н. В. Гоголя «Мертві душі» . З'явився готовий твір.

Персонаж поеми Н. В. Гоголя «Мертві душі»





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.