«Перевертиши» у казках Чуковського | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

«Перевертиши» у казках Чуковського

У казці «Дерево^-дерево-чудо-дерево» дитина спочатку довідається, що на дереві повинні рости «листочки й квіточки», а потім уже 1ИДИТ незвичайне дерево, на якому ростуть «панчохи так черевики, немов яблука». Перевертиши «живуть» і в інших казках К. И. Чуковського, досить прочитати початок «Тараканища»:

  • Їхали ведмеді
  • На велосипеді
  • А за ними кіт
  • Задом наперед.
  • А за ним комарики
  • На повітряній кульці
  • А за ними раки
  • На кульгавому собаці…

До малих жанрів у творчості К. И. Чуковського ставляться також загадки, примовки

Загадки доконані за формою, вони легко запам’ятовуються, містять, як правило, цікавий пізнавальний матеріал. Наприклад:

  • Паровоз
  • Без коліс!
  • От так чудо-паровоз!
  • Не із чи розуму він зійшов -
  • Прямо по морю пішов!
  • Або:
  • Росте вона вниз головою,
  • Не влітку росте, а зимою.
  • Але сонце її припече
  • Заплаче вона й умре
  • Художні

Більше сорока років діти зачитуються казками К. И. Чуковського й секрет його казок закключается не тільки в багатстві змісту, у силі виховного впливу, але й у досконалості художньої форми цих добутків. К. И. Чуковський, говорячи про майстерність Н. А. Некрасова, відзначав його вміння живописати словом, робити поетичні образи рельєфними, зримими. Це, насамперед, відрізняє і його поезію для дітей. Діти «бачать» своїх героїв, «бачать» їхні вчинки, дії. Багато описів - це свого роду поетичні малюнки:

  • А слониха, вся тремтячи, Так і села на їжака
  • («Тараканище».)
  • И от по горах, по долинах
  • Ведмедик крокує павичем,
  • И блищить у нього за спиною
  • Золотий-золотий,
  • Писаний,
  • Синій-синій
  • Павиний
  • Хвіст
  • («Топтигин і Лисиця».)
  • Але от через Нила
  • Горила йде,
  • Горила йде, Крокодила веде
  • («Бармалей».)

Створюючи казки, Чуковський був одночасно й своєрідним їхнім ілюстратором. Так, він радив до казки «Тараканище» дати 28 малюнків, до «Мойдодиру» - 53. К. И. Чуковський був глибоко переконаний у тім, що поет повинен мислити малюнками. Дія казок завжди динамічно, стрімко. Це досягається особливим компонуванням подій, відсутністю довгот. У розвитку сюжету експозиція, як правило, відсутній:

  • Їхали ведмеді
  • На велосипеді…
  • («Тараканище».)
  • Ковдра втекла,
  • Полетіло простирадло…
  • («Мойдодир».)
  • «Отчого ти плачеш, Дурний ти Ведмідь?»
  • «Як же мені, Ведмедеві, Не плакати, не ревіти?
  • Бєдний я, нещасний Сирота,
  • Я на світло народився Без хвоста!»
  • («Топтигин і Лисиця».)

Часто послідовність оповідання порушується незвичайним поворотом у розвитку сюжету: їдуть ведмеді, комарики, раки - ніщо не передвіщає лиха

  • Раптом з підворіття
  • Страшний велетень,
  • Рудий і вусатий Та-ра-кан!
  • Тарган, Тарган, Тараканище!
  • Він ричить, і кричить,
  • И вусами ворушить:
  • «Перегодите, не поспішаєте, Я вас миттю проглочу!»

И дія починає відразу «набирати висоту», зростають драматизм, розжарення боротьби… Потім світла кінцівка: добро перемагає зло, радість, радість… Оскільки, як неодноразово підкреслював К. И. Чуковський, дитина любить рух, боротьбу, дію, природно, особливе значеннєве навантаження у віршованому рядку падає на дієслова. Саме дієслово «рухає» дія:

  • Отут і мило підскочило
  • И вцепилось у волосся,
  • И юлило, і милило,
  • И кусало, як оса!
  • («Мойдодир».)
  • Муха лементом кричить, Надривається,
  • А лиходій мовчить, Посміхається
  • («Муха-Цокотуха».)
  • Але от по болотах величезний
  • Іде й реве бегемот,
  • Він іде, він іде по болотах
  • И голосно й грізно реве
  • («Бармалей».)

Збережи - » «Перевертиши» у казках Чуковського . З'явився готовий твір.

«Перевертиши» у казках Чуковського





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.