У казці «Дерево^-дерево-чудо-дерево» дитина спочатку довідається, що на дереві повинні рости «листочки й квіточки», а потім уже 1ИДИТ незвичайне дерево, на якому ростуть «панчохи так черевики, немов яблука». Перевертиши «живуть» і в інших казках К. И. Чуковського, досить прочитати початок «Тараканища»:
- Їхали ведмеді
- На велосипеді
- А за ними кіт
- Задом наперед.
- А за ним комарики
- На повітряній кульці
- А за ними раки
- На кульгавому собаці…
До малих жанрів у творчості К. И. Чуковського ставляться також загадки, примовки
Загадки доконані за формою, вони легко запам’ятовуються, містять, як правило, цікавий пізнавальний матеріал. Наприклад:
- Паровоз
- Без коліс!
- От так чудо-паровоз!
- Не із чи розуму він зійшов -
- Прямо по морю пішов!
- Або:
- Росте вона вниз головою,
- Не влітку росте, а зимою.
- Але сонце її припече
- Заплаче вона й умре
- Художні
Більше сорока років діти зачитуються казками К. И. Чуковського й секрет його казок закключается не тільки в багатстві змісту, у силі виховного впливу, але й у досконалості художньої форми цих добутків. К. И. Чуковський, говорячи про майстерність Н. А. Некрасова, відзначав його вміння живописати словом, робити поетичні образи рельєфними, зримими. Це, насамперед, відрізняє і його поезію для дітей. Діти «бачать» своїх героїв, «бачать» їхні вчинки, дії. Багато описів - це свого роду поетичні малюнки:
- А слониха, вся тремтячи, Так і села на їжака
- («Тараканище».)
- И от по горах, по долинах
- Ведмедик крокує павичем,
- И блищить у нього за спиною
- Золотий-золотий,
- Писаний,
- Синій-синій
- Павиний
- Хвіст
- («Топтигин і Лисиця».)
- Але от через Нила
- Горила йде,
- Горила йде, Крокодила веде
- («Бармалей».)
Створюючи казки, Чуковський був одночасно й своєрідним їхнім ілюстратором. Так, він радив до казки «Тараканище» дати 28 малюнків, до «Мойдодиру» - 53. К. И. Чуковський був глибоко переконаний у тім, що поет повинен мислити малюнками. Дія казок завжди динамічно, стрімко. Це досягається особливим компонуванням подій, відсутністю довгот. У розвитку сюжету експозиція, як правило, відсутній:
- Їхали ведмеді
- На велосипеді…
- («Тараканище».)
- Ковдра втекла,
- Полетіло простирадло…
- («Мойдодир».)
- «Отчого ти плачеш, Дурний ти Ведмідь?»
- «Як же мені, Ведмедеві, Не плакати, не ревіти?
- Бєдний я, нещасний Сирота,
- Я на світло народився Без хвоста!»
- («Топтигин і Лисиця».)
Часто послідовність оповідання порушується незвичайним поворотом у розвитку сюжету: їдуть ведмеді, комарики, раки - ніщо не передвіщає лиха
- Раптом з підворіття
- Страшний велетень,
- Рудий і вусатий Та-ра-кан!
- Тарган, Тарган, Тараканище!
- Він ричить, і кричить,
- И вусами ворушить:
- «Перегодите, не поспішаєте, Я вас миттю проглочу!»
И дія починає відразу «набирати висоту», зростають драматизм, розжарення боротьби… Потім світла кінцівка: добро перемагає зло, радість, радість… Оскільки, як неодноразово підкреслював К. И. Чуковський, дитина любить рух, боротьбу, дію, природно, особливе значеннєве навантаження у віршованому рядку падає на дієслова. Саме дієслово «рухає» дія:
- Отут і мило підскочило
- И вцепилось у волосся,
- И юлило, і милило,
- И кусало, як оса!
- («Мойдодир».)
- Муха лементом кричить, Надривається,
- А лиходій мовчить, Посміхається
- («Муха-Цокотуха».)
- Але от по болотах величезний
- Іде й реве бегемот,
- Він іде, він іде по болотах
- И голосно й грізно реве
- («Бармалей».)