Переказ - «ХАПАЙТЕ СКАРБИ!» | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Переказ - «ХАПАЙТЕ СКАРБИ!»

Я знаю: не всі мені повірять у те, що зараз скажу, та й справді воно може видатися надто вже фантастичним.

А було так.

Хтось із господарників нашого міста задумав у темному, квадратному й глибокому, немов велика студня, подвір’ї на вулиці Руській (там на стіні й нині пишається барельєф п’яного маскарона, який пожирає гроно винограду) розчистити від культурного, як мовлять археологи, нашарування середньовічні погреби, у яких на зламі ХУ-ХУП століть поміщалася не дуже славна, бо плебейська (славна, аристократична, знаходилась у підвалі Корнякта на Ринку, про неї мовитиметься потім) — корчма «У Лисого Мацька», і відкрити там ще одне вечірнє кафе, на які Львів і так не бідний.

Цей намір, як відомо, не увінчався успіхом, хтось із вищепо-ставлених господарників сказав: «Досить!» — але роботи якийсь час велися, а я, завжди цікавий до старовини і не менш зацікавлений у відкриттях подібних закладів, навідувався сюди доволі часто.

Робітники викидали гори сміття, глини і всілякої нечисті, що спресувались у погребах за більш ніж триста років, добиралися до товстої стіни, яка відділяла корчму Мацька від сусіднього житлового будинку, і одного разу при мені дзенькнула лопата об щось металеве й лунке. Я підійшов до стіни (робітники вважали мене, певно, за архітектора або художника, який буде розмальовувати кафе) і побачив у ній квадратні залізні дверцята з проржавілим замком, який розкришився під лопатою. Дверцята відхилились, і хтось із робітників пожартував: «Хапайте скарби!», а я таки нагнувся і в темній ніпіі побачив великий чорний згорток. Схопив його: суха трухлява шкіра, мабуть; юхг, розповзлася в пальцях, і мені відкрився справжній скарб — сувій дрібно списаного паперу.

Не обурюйтеся, хто повірив у мою розповідь: я поніс його не в наукову установу, а додому, і здається мені, що ви зробили б так само (Р. Іваничук; 280 сл.).

Завдання до тексту

1. Визначити стиль і тип мовлення.

2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план

1. Фантастична оповідь.

2. Корчма «У Лисого Мацька».


3. Задум успіхом не увінчався.

4. Великий чорний згорток.

3. Лексична робота.

Барельєф — скульптурна прикраса на плоских поверхнях, що виступає площиною фону менше ніж на половину своєї товщини.

Маскарон — декоративна скульптурна прикраса у вигляді стилізованої фантастичної маски людини або тварини, що нею оздоблювали будівлі, фонтани, вироби декоративно-ужиткового мистецтва тощо.

Плебейський — неаристократична.

Студня (діалектне) — криниця без зрубу.

Юхта — сорт шкіри, одержуваний особливою обробкою шкур великої рогатої худоби, коней, свиней.

4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів.

Барельєф, подвір’я, середньовічний, аристократичний, вище-

Поставлений, нечесть, дзенькнути.

5. Питання до тексту.

• Яку майже фантастичну історію хоче розповісти нам автор?

• Чому на вулиці Руській задумали чистити середньовічні погреби?

• Чи вдалося здійснити задумане?

• Що знайшли робітники під час розчищення погребів?

• Що було зроблено зі «скарбом»?

6. За складеним планом Переказ - ати текст.

Збережи - » Переказ - «ХАПАЙТЕ СКАРБИ!» . З'явився готовий твір.

Переказ - «ХАПАЙТЕ СКАРБИ!»





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.