«Діяння Рами» — давньоіндійський епос, що складається з 7 книг і приблизно 24 тисяч двустиший-шлок; приписується легендарному мудрецеві Вальмики (Vabmiki) Ніколи владикою царства демонов-рахшасов на острові Ланка був десятиголовий Равана. Він одержав від бога Брахми дарунок невразливості, завдяки якому ніхто, крім людини, не міг його вбити, і тому безкарно принижував і переслідував небесних богів. Заради знищення Равани бог Вишну вирішує народитися на землі в якості простого смертного. Саме в цей час бездітний цар Айодхьи Дашаратха робить велике жертвопринесення, щоб знайти спадкоємця
Вишну входить у лоно старшої його дружини Каушальи, і та родить земне втілення (аватару) Вишну - Раму. Друга дружина Дашаратхи, Кайкейи, одночасно родить іншого сина - Бхарату, а третя, Сумира, - Лакшману й Шатругхну.
Уже юнаків стяжав собі славу багатьма військовими й благочестивими подвигами, Рама направляється в країну Видеху, цар якої, Джанака, запрошує на змагання наречених, що претендують на руку його дочки прекрасної Сити. У свій час Джанака, зорюючи священне поле, знайшов Ситу в його борозні, удочерив і виховав її, а тепер призначає в дружин тому, хто зігне чудесний лук, дарований йому богом Шивой. Сотні царів і царевичів марне намагаються це зробити, але тільки Рамі вдається не просто зігнути лук, а розламати його надвоє. Джанака врочисто святкує весілля Рами й Сити, і чоловік і жінка довгі роки в щасті й згоді живуть в Айодхье в сім’ї Дашаратхи.
Але от Дашаратха вирішує проголосити Раму своїм спадкоємцем. Довідавшись про це, друга дружина Дашаратхи Кайкейи, підбурювана своєю служницею - злісною горбатою Мантхарой, нагадує цареві, що один раз він заприсяг виконати два будь-які її бажання. Тепер вона ці бажання висловлює: на чотирнадцять років вигнати з Айодхьи Раму й помазати спадкоємцем її власного сина Бхарату. Марне Дашаратха благає Кайкейи відмовитися від її вимог. І тоді Рама, наполягаючи, щоб батько залишився вірним даному їм слову, сам віддаляється в лісове вигнання, і за ним добровільно випливають Сита й відданий йому брат Лакшмана. Не в силах винести розлуку з улюбленим сином, цар Дашаратха вмирає
На трон повинен зійти Бхарата, але шляхетний царевич, думаючи, що царство по праву належить не йому, а Рамі, відправляється в ліс і наполегливо переконує брата повернутися в Айодхью. Рама відкидає наполягання Бхарати, залишаючись вірним синовнему боргу. Бхарата змушений вернутися в столицю один, однак у знак того, що не вважає себе повноправним правителем, водружає на трон сандалії Рами
Тим часом Рама, Лакшмана й Сита поселяються у вибудуваній ними хатині в лісі Дандаке, де Рама, оберігаючи спокій святих пустельників, винищує чудовиськ, що досаждають їм, і демонів. Один раз до хатини Рами є сестра Равани потворна Шурпанакха. Закохавшись у Раму, вона з ревнощів намагаються проковтнути Ситу, і розгніваний Дакшмана обрубує їй мечем ніс і вуха. У приниженні й люті Шурпанакха підбурює напасти на братів величезне військо ракшасов на чолі з лютим Кхарой. Однак зливою непереборних стріл Рама знищує й Кхару, і всіх його воїнів. Тоді Шурпанакха звертається по допомогу до Раване. Вона призиває його не тільки помститися за Кхару, але, спокусивши його красою Сити, викрасти її в Рами й взяти собі в дружин. На чарівній колісниці Равана летить із Ланка в ліс Дандаку й наказує одному зі своїх підданих, демонові Мариче, перетворитися в золотого оленя й відволікти Раму й Лакшману подалі від їхнього житла. Коли Рама й Лакшмана на прохання Сити заглиблюються слідом за оленем у ліс, Равана насильно саджає Ситу у свою колісницю й переносить її по повітрю на Ланок. Йому намагається перепинити шлях цар шулік Джатаюс, але Равана смертельно ранить його, відрубавши крила й ноги, На Ланку Равана пропонує Ситі багатства, пошана й влада, якщо тільки вона погодиться стати його женою, а коли Сита із презирством відкидає всі його домагання, містить неї під варту й загрожує покарати смертю за неї норовистість
Не знайшовши Ситу в хатині, Рама з Лакшманой у великій скорботі відправляються на її пошуки. Від умираючого шуліки Джатаюса вони чують, хто був її викрадач, але не знають, куди він з нею зник. Незабаром вони зустрічають царя мавп Сугриву, позбавленого трону його братом Валинім, і мудрого радника Сугриви мавпу Ханумана, сина бога вітру Вайю. Сугрива просить Раму повернути йому царство, а замість обіцяє допомога в розшуках Сити. Після того як Рама вбиває Валина й знову зводить Сугриву на трон, той розсилає в усі сторони світла своїх вивідачів, доручаючи їм відшукати сліди Сити. Вдається це зробити посланим на південь мавпам на чолі з Хануманом. Від шуліки Сампати, брата загиблого Джатаюса, Хануман довідається, що Сита перебуває в полоні на Ланку. Відштовхнувшись від гори Махендри, Хануман попадає на острів, а там, зменшившись до розміру кішки й оббігавши всю столицю Равани, нарешті знаходить Ситу в гаї, серед дерев ашоки, під охороною лютих женщин-ракшасов. Хануману вдається тайкома зустрітися із Ситой, передати послання Рами й утішити її надією на швидке звільнення. Потім Хануман вертається до Рами й розповідає йому про свої пригоди
З незліченним військом мавп і їхніх союзників ведмедів Рама виступає в похід на Ланок. Почувши про цьому, Равана збирає у своєму палаці військова рада, на якому брат Равани Вибхишана щоб уникнути загибелі царства ракшасов вимагає повернути Ситу Рамі. Равана відкидає його вимогу, і тоді Вибхишана переходить на сторону Рами, чиє військо вже розбило табір на березі океану напроти Ланка
По вказівках Нали, сина небесного будівельника Вишвакармана, мавпи споруджують міст через океан. Вони заповнюють океан скелями, деревами, каменями, по яких військо Рами переправляється на острів. Там, у стін столиці Равани, починається жорстока битва. Рамі і його вірним соратникам Лакшмане, Хануману, племінникові Сугриви Ангаде, паную ведмедів Джамбавану й іншим відважним воїнам протистоять полчища ракшасов з воєначальниками Равани Ваджрадамштрой, Акампаной, Прахастой, Кумбхакарной. Серед них виявляється особливо небезпечним знаючий у мистецтві магії син Равани Индраджит. Так, йому вдається, ставши невидимим, смертельно ранити своїми стрілами-зміями Раму й Лакшману. Однак за порадою Джамбавана Хануман летить далеко на північ і приносить на поле бою вершину гори Кайласи, що поростила цілющими травами, якими виліковує царствених братів. Один за іншим вожді ракшасов падають убитими; від руки Лакшмани гине казавшийся невразливим Индраджит.
И тоді на бойовище з’являється сам Равана, що вступає у вирішальний двобій з Рамою. По ходу цього двобою Рама відтинає по черзі всі десять голів Равани, але щораз вони виростають знову. І лише тоді, коли Рама вражає Равану в серце стрілою, дарованої йому Брахмой, Равана вмирає
Смерть Равани означає кінець бою й повна поразка ракшасов. Рама проголошує доброчесного Вибхишану царем Ланка, а потім наказує привести Ситу. І отут у присутності тисяч свідків, мавп, ведмедів і ракшасов він висловлює їй підозра в подружній невірності й відмовляється прийняти знову як дружина. Сита прибігає до божественного суду: вона просить Лакшману спорудити для неї похоронне багаття, входить у його полум’я, але полум’я щадить її, а бог, що піднявся з багаття, вогню Агни підтверджує її невинність. Рама пояснює, що й сам не сумнівався в Ситі, але лише хотів переконати в бездоганності її поводження своїх воїнів. Після примирення із Ситой Рама врочисто вертається в Айодхью, де Бхарата з радістю уступає йому місце на троні
На цьому, однак, не закінчилися халепи Рами й Сити. Один раз Рамі доносять, що його піддані не вірять у ґречність Сити й нарікають, бачачи в ній розбещуючий приклад для власних дружин. Рама, як це йому ні важко, змушений підкоритися волі народу й наказує Лакшмане відвести Ситу в ліс до пустельників. Сита із глибокою гіркотою, але непохитно приймає новий удар долі, і її бере під своє заступництво мудрець-подвижник Вальмики.
Pages: 1 2
Збережи - » Переказ сюжету «Рамаяна» . З'явився готовий твір.