Образи поміщиків у поемі Н. В. Гоголя «Мертві душі» | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Образи поміщиків у поемі Н. В. Гоголя «Мертві душі»

Мертві душі… Це словосполучення можна написати без лапок - і тоді воно буде мати на увазі не тільки померлих селян, скуповува_ ретельно Павлом Івановичем Чичиковым, але й омертвіння всіх основних персонажів поеми, що доводить омертвіння людства. Композиція «Мертвих душ» (послідовність зустрічей Чичикова з поміщиками) відбиває подання Гоголя про можливі ступені деградації людини. «Один за іншим ідуть у мене герої один пошлее іншого», - відзначає письменник

Справді, якщо Манилов ще зберігає в собі деяку привабливість, те Плюшкин, що замикає галерею поміщиків-кріпосників, уже відкрито названий «дірою на людстві». Створюючи образи Манилова, Коробочки, Ноздрева, Собакевича, Плюшкина, Гоголь прибігає до загальних прийомів реалістичної типізації - зображення села, панського будинку, портрета хазяїна, кабінету, розмови про міських чиновників і мертві душі… У тих випадках, коли це необхідно, з’являється перед нами й біографія персонажа

В образі Манилова відбитий тип дозвільного мрійника, «романтичного ледаря». Господарство поміщика перебуває в повному занепаді. «Будинок панський стояв одинаком на юру, тобто на піднесенні, відкритому всім вітрам, якої тільки вздумается подути…» Краде ключниця, «нерозумно й безглуздо готується на Усі права захищені й охороняються законом &copy 2001-2005 олсоч. ру кухні», «порожньо в коморі», «нечистоплотні й п’яниці слуги».

А тим часом споруджена «альтанка із плоским зеленим куполом, дерев’яними блакитними колонами й написом: «Храм відокремленого міркування»… Мрії Манилова нісенітні й безглузді. «Іноді… говорив він про те, як би добре було, якби раптом від будинку провести підземний хід або чрез ставок вибудувати кам’яний міст…

» Гоголь показує, що Манилов вульгарний і дурний, реальних духовних інтересів у нього немає. «У його кабінеті завжди лежала якась книжка, закладена закладкою на чотирнадцятій сторінці, що він постійно читав уже два роки». Вульгарність сімейного життя - відносини із дружиною, виховання Алкида й Фемистоклюса, удавана солодкуватість мовлення («травневий день», «іменини серця») - підтверджує проникливість портретної характеристики персонажів. «У першу мінуту розмови з ним не можеш не сказати: «Яка приємна й добра людина!» У наступну за тим мінуту нічого не скажеш, а в третю скажеш: «Чорт знає, що таке!

» - і відійдеш подалі; якщо ж не відійдеш, відчуєш нудьгу смертельну». Гоголь із приголомшливою художньою силою показує мертвотність Манилова, нікчемність його життя. За зовнішньою привабливістю ховається духовна порожнеча. Образ накопительницы Коробочки позбавлений уже тих «привабливих» рис, які відрізняють Манилова

И знову перед нами тип - «одна з тих матінок, невеликих поміщиць, які… набирають потроху деньжонок у пестрядевые мішечки, розміщені по ящиках комодів». Інтереси Коробочки цілком сконцентровані на господарстві. «Крепколобая» і «дубинноголовая» Настасья Петрівна боїться продешевити, продаючи Чичикову мертві душі

Цікава «німа сцена», що виникає в цій главі. Аналогічні сцени знаходимо майже у всіх главах, що показують висновок угоди Чичикова із черговим поміщиком. Це особливий художній прийом, своєрідна тимчасова зупинка дії: вона дозволяє з особливою опуклістю показати духовну порожнечу Павла Івановича і його співрозмовників

У фіналі третього розділу Гоголь говорить про типовість образа Коробочки, незначності різниці між нею й іншою аристократичною дамою. Галерею мертвих душ продовжує в поемі Ноздрев. Як і інші поміщики, він внутрішньо не розвивається, не міняється залежно від віку

♦ Ноздрев у тридцять п’ять років був такий же зовсім, яким був в осьмнадцать і двадцять: мисливців погуляти». Портрет лихого гульвіси сатиричен і саркастичен одночасно. «Це був середнього росту, дуже непогано складений молодець із повними рум’яними щоками…

Здоров’я, здавалося, так і пирскало з особи його». Втім, Чичиков зауважує, що один бакенбард був у Ноздрева менше й не так густий, як іншої (результат чергової бійки). Пристрасть до брехні й карткової гри багато в чому пояснює те, що на жодному зборах, де був присутній Ноздрев, не обходилося без історії. Життя поміщика абсолютно бездуховна. У кабінеті «не було помітно слідів того, що буває в кабінетах, тобто книг або паперу; висіли тільки шабля й дві рушниці…» Зрозуміло, господарство Ноздрева розвалене

Навіть обід складається із блюд, які пригоріли або, навпроти, не зварилися. Спроба Чичикова купити мертві душі в Ноздрева - фатальна помилка. Саме Ноздрев розбовтує на балі в губернатора таємницю

Приїзд у місто Коробочки, що побажала довідатися, «почім ходять мертві душі», підтверджує слова лихого «балакуна». Образ Ноздрева не менш типовий, чим образи Манилова або Коробочки. Гоголь пише: «Ноздрев довго ще не виведеться з миру

Він скрізь між нами й, може бути, тільки ходить в іншому каптані; але легковажно непроникливі люди, і людина в іншому каптані здається їм іншою людиною». Перераховані вище прийоми типізації використовуються Гоголем і для художнього збагнення образа Собакевича. Опис села й господарства поміщика свідчить про певний статок. «Двір оточений був крепкою й непомірно толстою дерев’яного ґратами. Поміщик, здавалося, клопотав багато про міцність…

Сільські хати мужиків тож зрубані були напрочуд… усе було пригнано щільно і як треба». Описуючи зовнішність Собакевича, Гоголь прибігає до зоологічного уподібнення - порівнянню поміщика з ведмедем. Собакевич - ненажера

У своїх судженнях про їжу він піднімається до своєрідної «гастрономічної» патетики: «У мене коли свинина - всю свиню давай на стіл, баранина - усього барана тягни, гусак - усього гусака!» Втім, Собакевичу, і цим він відрізняється від Плюшкина й більшості інших поміщиків, крім хіба що Коробочки, властив деяка господарська жилка: не розоряє власних кріпаків, домагається відомого порядку в господарстві, вигідно продає Чичикову мертві душі, відмінно знає ділові й людські якості своїх селян. Граничний ступінь людського падіння відбитий Гоголем в образі найбагатшого поміщика губернії - більше тисячі кріпаків - Плюшкина. Біографія персонажа дозволяє простежити шлях від «ощадливого» хазяїна до напівбожевільного скнари. «Але ж були часи, коли він… був одружений і сім’янин, і сусід заїжджав до нього пообідати…

назустріч виходили дві миловидні дочки…, вибігав син… Сам хазяїн був до стола в сюртуку… Але добра господарка вмерла; частина ключів, а з ними дрібних турбот, перейшла до нього. Плюшкин став беспокойнее й, як всі вдівці, підозріліше й скупіше». Незабаром сім’я повністю розпалася, і в Плюшкине розвилися небачені дріб’язковість і підозрілість, «…

сам він звернувся нарешті в якусь діру на людстві». Отже, аж ніяк не соціальні умови привели поміщика до останнього рубежу морального падіння. Перед нами розігрується трагедія (саме трагедія!) самітності, що переростає в кошмарну картину самотньої старості

У селі Плюшкина Чичиков зауважує «якусь особливу старість». Увійшовши в будинок, Чичиков бачить дивне накопичення меблів і якогось вуличного мотлоху… Плюшкин - незначний раб власних же речей. Він живе гірше, ніж «останній пастух Собакевича».

Незліченні багатства пропадають зрячи… Мимоволі обертає на себе увага й злидарський вид Плюшкина… Смутно й предостерегающе звучать слова Гоголя: «И до такої незначності, дріб’язковості, гидоти міг снизойти людина! міг так змінитися!., все може статися з людиною».

Таким чином, поміщиків в «Мертвих душах» поєднують багато загальних рис: ледарство, вульгарність, духовна порожнеча. Однак Гоголь не був би, як мені здається, великим письменником, якби обмежився лише «соціальним» поясненням причин духовної неспроможності персонажів. Він, дійсно, створює «типові характери в типових обставинах», але «обставини» можуть полягати й в умовах внутрішнього психічного життя людини. Повторюю, що падіння Плюшкина не зв’язане прямо з його положенням поміщика. Хіба втрата сім’ї не може зломити навіть найдужчу людину, представника будь-якого класу або стану?

Словом, реалізм Гоголя містить у собі й найглибший психологізм. Цим-Те поема й цікава сучасному читачеві. Миру мертвих душ протипоставлена в поемі віра в «таємничий» російський народ, у його невичерпний моральний потенціал. У фіналі поеми виникає образ нескінченної дороги й птаха, що несеться вперед,-трійки

У цьому неприборканому русі відчувається впевненість письменника у великому призначенні Росії, у можливості духовного воскресіння людства

Збережи - » Образи поміщиків у поемі Н. В. Гоголя «Мертві душі» . З'явився готовий твір.

Образи поміщиків у поемі Н. В. Гоголя «Мертві душі»





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.