И от одна, одна Тетяна!
На жаль! подруга стількох років,
Її голубка молода,
Її повірниця рідна,
Судьбою вдалину занесена,
З нею назавжди розлучена.
Спільність дитячих вражень, забав, дорослішання, дівочих мріянь зв’язують їх прочнее, чим роз’єднує духовна несхожість, різниця й щиросердечна сприйнятливість.
Зовнішність Ольги і її характер автор описує досить коротко, не дуже виразно. Він малює вигляд писаної красуні з усіма традиційними атрибутами, без найменшої вади:
…Ока, як небо блакитні
Посмішка, локони лляні,
Движенья, голос, легкий стан…
Настільки ж бездоганний, безконфліктний, затишний і її внутрішній мир - мир гармонічний у межах сприйманого органами почуттів і не прагнучий за ці межі:
Завжди скромна, завжди слухняна,
Завжди як ранок веселий,
Як життя поета простодушне,
Як поцілунок любові милий…
Цей доконаний образ, що нібито зійшов з календаря або барвистого плаката, живаючи ілюстрація батьківських подань про ідеальну, ґречну, слухняну дитину («Безневинної принадності повна, в очах батьків, вона цвіла, як конвалія потаєний…») представляється надто насиченим чеснотами й достоїнствами, приторно солодким, щоб повірити в щирість авторського замилування. Достаток розхожих і барвистих епітетів і порівнянь насторожує схованою іронією й підступом. І поет підтверджує припущення уважного читача:
…але будь-який роман
Візьміть і знайдете, вірно
Її портрет: він дуже милий,
Я колись сам його любив,
Але набрид він мені безмірно.
А. С. Пушкін відплачує належне класичної правильності рис і дитячої безтурботності душі героїні, але він уже духовно переріс юнацьке захоплення подібними образами, що часто зустрічалися в любовній ліриці поета. Тому хоча автор і таки поблажливий до Ольги, однак нещадно критичний погляд Онєгіна в певній мері виражає й об’єктивне відношення поета:
У рисах в Ольги життя немає.
Точнісінько у Вандиковой Мадоне:
Кругла, червона особою вона,
Як цей дурний місяць
На цьому дурному небокраї.
Онєгін відразу виділив із двох сестер Тетяну, оцінивши оригінальність, натхненність її вигляду, складність і напруженість щиросердечного життя героїні. Пушкіна споконвічно підкреслює несхожість сестер як зовні, так і внутрішньо:
Отже, вона звалася Тетяною.
Ні красою сестри своєї,
Ні свіжістю її рум’яної
Не залучила 6 вона очей.
Дика, сумна, мовчазна,
Як лань лісова боязка,
Вона в сім’ї своєї рідний
Здавалася дівчинкою чужої.
Зовнішність своєї улюбленої героїні автор передає опосередковано, у порівнянні з виглядом Ольги, виражаючи цим вторинність фізичного стосовно духовного, підкреслюючи, що тільки озаренность особи духовним вогнем робить його прекрасним. Тетяна любить і чудово почуває природу, вона живе просто й природно, у повній гармонії зі сходами й заходами, з холодною красою зими й пишним оздобленням осіни. Природа харчує її духовний мир, сприяє відокремленій мрійності, зосередженості на рухах своєї душі, простоті й природності поводження. Забавам і розвагам однолітків вона воліє «страшні оповідання зимою в темряві ночей», барвистого, повні глибокого, таємничого змісту народні пісні й обряди.
Тетяна увлеченно читала сентиментальні романи, щиро співпереживаючи їхнім героям, захоплюючись високим розжаренням їхніх почуттів. І коли прийшла настав час закохатися, вогонь її любові спалахнув яскравим, невгасимим полум’ям: його харчували й романтичні почуття улюблених персонажів, і неутолимый жар самотньої, прагнучої до високого спілкування душі, і цілісність і глибина цієї самобутньої, органічної натури, викоханої загадковими романтичними образами усної народної творчості. Як щиро, безпосередньо виражає Тетяна сумбур своєї душі, глибину почуттів, як природно передає зніяковілість і сором, надію й розпач у листі до Онєгіна:
Навіщо ви відвідали нас?
У глухомані забутого селенья
Я ніколи не знала б вас,
Не знала б гіркого мученья…
Іншої!.. Ні, нікому на світі
Не віддала б серця я!
Те у вышнем призначено раді…
Те воля неба: я твоя…
Я чекаю тебе: єдиним поглядом
Надії серця оживи
Иль сон важкий перерви,
На жаль, заслуженим докором!
И Тетяна виявилася вірна своєї першої і єдиної любові («И в самітності жорстокому сильніше пристрасть її горить, і про Онєгіна далекому їй серце голосніше говорить…»), на відміну від Ольги, що дуже незабаром утішилася в заміжжі («Мій бедный Ленский! знемагаючи, не довго плакала вона, На жаль! Наречена молода свого суму не вірний»). Правда, доля розпорядилася так, що Тетяна стала дружиною іншого, але в цьому не її вина. Молода жінка відкидає любов Онєгіна через вірність підвалинам убраної з дитинства народної моралі, небажання зруйнувати життя люблячої її людини. У цьому її життєва драма.
Рішуче, з достоїнством відкидає Тетяна запізніле визнання Онєгіна, затверджуючи, що чеснота, честь, почуття боргу, моральні обов’язки дорожче любові:
Я вийшла заміж. Ви повинні,
Я вас прошу, мене залишити;
Я знаю: у вашім серці є
И гордість і пряма честь.
Я вас люблю (до чого лукавити?),
Але я іншому віддана;
Я буду століття йому вірна.
А. С. Пушкін в «Євгенію Онєгіні» намалював нам два несхожих, але, безсумнівно, знакомых нам по життю жіночих характеру. Зрозуміло, характер Ольги зустрічається частіше, але й з образом Тетяни, може бути, не настільки яскравим у тих або інших проявах, ми обов’язково зштовхнемося на життєвому шляху.
Дуже образно і яскраво визначив подібність і розходження двох жіночих характерів у романі И. А. Гончарів: «…характер позитивний - пушкінська Ольга - і ідеальний - його ж Тетяна. Один - безумовно, пасивне вираження епохи, тип, що відливається, як віск, у готову, пануючу форму. Іншої - з інстинктами самосвідомості, самобутності, самодіяльності. Тому перший ясний, відкритий, зрозумілий відразу… Інший, навпроти, своєрідний, шукає сам свого вираження й форми, і тому здається примхливим, таємничим, малоуловимым».
Картину життя російського суспільства періоду, що передував повстанню декабристів, поет зобразив у своєму романі зі справді енциклопедичною насиченістю. Недарма В. Бєлінський назвав роман «енциклопедією російського життя». Важливе місце в системі образів роману займають жіночі образи.
Головною героїнею роману є Тетяна Ларіна. У ній автор розвив російський жіночий характер, створений Жуковським у баладі «Світлана». Про зв’язок цих двох характерів говорить розмова Онєгіна з Ленским:
- Скажи: яка Тетяна?
- Так та, котра смутна
И мовчазна, як Світлана.
Про Світлану автор згадує й в епіграфі до п’ятого главі роману: «ПРО, не знай цих страшних снів, ти, моя Світлана». Сни дівчин дуже близькі по змісту. Близькість до народу, росіянинові світорозумінню, а також щирість, щирість, безпосередність ріднять Тетяну зі Світланою, героїнею балади Жуковського «Світлана» (1813).
Високо оцінив образ Тетяни й критик В. Г. Бєлінський: «Великий подвиг Пушкіна, що він перший у своєму романі поетично відтворив російське суспільство того часу й в особі Онєгіна й Ленского показав його головну, тобто чоловічу, сторону; але чи не вище подвиг нашого поета в тім, що він перший поетично відтворив, в особі Тетяни, росіянку жінку». Критик підкреслює цілісність натури героїні, її винятковість у суспільстві. У той же час Бєлінський звертає увагу на те, що образ Тетяни виявляє собою «тип російської жінки».
Сам автор роману так виражає відношення до своєї героїні: «Я так люблю Тетяну милу мою», «Тетяни милої ідеал», «Тетяна, мила Тетяна». Пушкіна увесь час підкреслює відсутність у ній чорт, якими постійно обдаровують своїх героїнь автори класичних і сентиментальних добутків: краса, поетичне ім’я. Автор прямо говорить:
Ні красою сестри своєї,
Ні свіжістю її рум’яної
Не залучила б вона очей.
Це ж підкреслюється в останній главі роману, де Тетяна - петербурзька знатна дама, «байдужа княгиня, незлочинна богиня розкішної, царственої Неви», «законодавиця зал». І при цьому Пушкін зауважує:
Ніхто б не міг її прекрасної
Назвати…
И в той же час вона, сидячи за столом поруч із «блискучою Ніною Воронскою», знаменитою петербурзькою красунею, нічим не уступає їй, «безтурботною принадністю мила». Очевидно, ця принадність була в її щиросердечній шляхетності, розумі й простоті, багатстві щиросердечного змісту
Збережи - » Образи Ольги й Тетяни Ларіних як типи жіночих національних характерів - Твір по добутку А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” . З'явився готовий твір.