Основні жанри народної лірики:
Пісні-ігри («Подоляночка», «Просо», «А вже весна»);
Трудові пісні (виконувалися під час праці);
Календарно-обрядові (веснянки, гаївки, русальні («Проведу я русалочки до бору»), купальські («Ой вінку, мій вінку»), жниварські («Там у полі криниченька», колядки, щедрівки тощо);
Родинно-побутові: колискові, танцювальні, жартівливі («Грицю, Грицю, до роботи», «Миша книш прокусила»), про кохання тощо;
Родинно-обрядові (весільні, голосіння);
Соціально-побутові (суспільно-побутові): козацькі («Розлилися круті бережечки»), про кріпацтво («Із-за гори вітер віє»), чумацькі (Ой ясне сонце високо сходить»), рекрутські, солдатські («Вилітали орли з-за крутої гори»), бурлацькі, наймитські («Ой матінко-зірко», «Ой хто не служив»), стрілецькі («Ой та зажурились стрільці січовії», «Від синього Дону до сивих Карпат»);
Коломийки;
Частівки тощо. Образотворчі засоби ліричних пісень
- Анафора - однаковий початок рядків у вірші, пісні, що застосовується для підкреслен
ня важливого за смислом слова.
Антитеза - протиставлення з метою контрастного змалювання явищ (заперечення певного твердження, тези).
Епіфора - протилежна анафорі за своєю роллю в поетичному тексті.
Інверсія - порушення узвичаєного порядку слів у реченні з метою увиразнення певного вислову, емоційно-смислового його підсилення.
Метафора - перенесення рис одного предмета на інший на основі схожості або контрастності. Один з основних прийомів поетичного мовлення.
Поетичний паралелізм аналогія, уподібнення, спільність характерних рис явища. Пов’язує певні мотиви або елементи стилю в художньому творі.
Постійний епітет - стійке, постійне художнє означення якогось предмета або явища.
Символ - умовне позначення якогось предмета, поняття або явища, відтворення його сутності через умовний знак.
- Тавтологія - повторення спільнокореневих або близьких за значенням слів. Тавтологія
затримує увагу на сказаному, увиразнює його, посилює емоційність і ритмічність мови.
(Може бути вадою мовлення),
Фольклорна ритмомелодика
Народнопісенний ритм - музичний ритм народної пісні, для якого характерні силабічні групи (коліна) із 3 4 складів з одним наголосом та силабічні групи (коліна) із більшою кількістю складів і двома основними наголосами. Наприклад, найпоширеніший коломийковий розмір складається із двох чотирискладових і одного шестискладового колін, які повторюються двічі (графічно: (4+4+6) х 2).
Народнопісенне римування - розташування рим у притаманному фольклорним творам порядку: Абаб Перехресне, Аабб - суміжне, Абба - Кільцеве. Трапляється в народних піснях і думах внутрішнє римування (слова римуються в одному рядку). Рима зв’язує найчастіше два, а інколи три рядки (подвійна і потрійна рима).
Народнопісенна строфа - група віршованих рядків у пісні, об’єднаних однією думкою і •талим для даного твору порядком римування. Пісні найчастіше бувають дво - і чотирирядковими,
Календарно-обрядові пісні
Усе життя наших далеких пращурів було тісно пов’язане з календарем.
Одним із найдавніших видів усної поезії народу є Календарно-обрядові пісні, Які відображали кожен цикл хліборобської праці в різні пори року. У цих піснях дуже часто відтворювався трудовий процес: зображали рухи, які символізують оранку, сівбу, жнива тощо. Усі
Календарно-обрядові пісні відзначаються ліризмом. Це ніби художнє відображення самого життя в піснях, хороводах, іграх, танках.
Залишки первісної обрядовості згодом були змішані з християнськими обрядами й пов’язані з церковно-календарними датами християнських свят. Поряд із сезонними хліборобськими святами важливе міеце займають сезони весілля та поминання померлих.
До календарно-обрядових пісень належать:
- колядки, щедрівки (зимовий різдвяний цикл);
веснянки, гаївки, або гагілки (весняний цикл);
- русальні (пов’язані зі святковим циклом колосіння збіжжя та розквіту природи напри
кінці весни);
- купальські (переджниварський цикл середини літа);
жниварські і стодольні (збирання врожаю в кінці літа).
(Стодола будівля для зберігання снопів, сіна, полови тощо, а також для молотьби, віяння зерна.)
Пісні різдвяного циклу
Зимове обрядодійство розпочиналося у Святвечір колядками. Колядки - це відтворення міфу про Сотворення Світу і величальні пісні, призначені для кожної конкретної людини: господаря, господині, хлопця, дівчини, дитини. У них досить часто називаються імена тих, кого величають,
Колядки мають здебільшого 10-складовий вірш із дворядковою строфою (5+5) х 2. Іноді він записується як чотиривірш з 5-складовими рядками.
Що ж означає слово Коляда? В українців це і сам обряд, і різдвяна пісня, і винагорода за колядування. За твердженням давніх авторів, Коляда - один із язичницьких богів, що символізував початок року. Можливо, від Коляди походить і слово календар (річне коло). У римлян тотожним Коляді був бог Янус, а від нього - назва першого місяця року «януаріс» (січень). Слово Коляда Є в усіх слов’янських народів із тим же значенням, що І в українців.
У Колядках мають місце певні образи:
Ясен місяць пан господар, Красне сонце - жона його, Дрібні зірки - його дітки та ін. Провідні мотиви колядок: Кохання як запорука людського щастя;
- одвічне родинне благополуччя;
- уславлення народження Ісуса Христа, уславлення хліборобської праці,
- захисту рідної землі.
Колядки:
«Добрий вечір тобі, пане господарю!»,
♦Нова радість стала,
«Поза лісом, лісом темненьким»,
«Коню мій, коню вороненький»,
«Ой красна, красна в лузі калина» та ін.
Щедрівки - пісні, що виконуються на Щедрий вечір (Новоліття). Але коли Новий рік був перенесений на січень, тоді, мабуть, і відбулося зміщення у часі святкування Новоліття, а обрядові пісні весняного щедрівочного циклу стали співати разом із колядками.
У них звучать щедрі побажання рідним і близьким, а також наявні мотиви весняних господарських робіт, тому що в дохристиянські часи Новий рік святкувався навесні.
Щедрівки:
«Щедрий вечір, а я йду»,
«Щедрик, щедрик, щедрівочка»,
«Щедрівочка щедрувала»,
«Сидить баба на припічку»
0й сивая та зозуленька» та ін.
Веснянки
Залежно від місцевості весняні пісні називалися гаївками, гатками, ягілками, яголойка-ми. маївками.
За народними уявленнями, весну приносять птахи. Першими прилітають жайворонки, тому їм присвячено багато веснянок.
Протягом віків сформувався чіткий весняний обряд закликання весни піснями, хороводами, іграми. Випікається весняне печиво у вигляді жайворонків, голубків, яких діти розносять по селу, співаючи:
Благослови, мати, Весні/ закликати! Весну закликати, Зиму проводжати! Зимочка в волочку. Літечко в човночку…
У весняних іграх та хороводах імітуються рухи, характерні для трудової діяльності: засівання поля, збирання врожаю, обмолот тощо:
Провідні мотиви веснянок:
- турбота про майбутній добробут; заклики та побажання (найчастіше звучать звертання до птахів: гусей, качок, лелек, зозуль, ластівок, їм ставлять запитання про майбутній урожай, просять принести літнє тепло);
Замовляння врожаю тощо.
Веснянки:
«Ой весна, весна днем красна»,
«Ой кувала зозуленька»,
«Кривий танець»,
«Подоляночка» та ін.
Збережи - » Народна лірика . З'явився готовий твір.