«Маленький принц» Сент-Екзюпері: Фантастика або фентези | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

«Маленький принц» Сент-Екзюпері: Фантастика або фентези

Яка дитина не захоплюється мультфільмами або комп’ютерними іграми, знятими за законами цього жанру? Але виникає питання: “Чому наші діти так охоче сприймають фантастику?” Може бути, їм так легше сховатися від складностей нашого життя? Або, може бути, їхня уява зберігає ще безпосередність сприйняття й умовність?

Нам, педагогам-словесникам, необхідно позитивно, з розумінням сприймати сучасні тенденції дитячого розвитку й постаратися, по можливості, ідучи на випередження, прилучати учнів молодшої середньої школи до добутків класичної фантастичної літератури. З досвіду моєї роботи хотілося б поділитися з колегами накопиченим матеріалом

Інопланетянин, подорож по астероїдах, авіакатастрофа в пустелі Сахара, отрутна змія, смерть і відродження… Хіба така канва добутку не захоплює сучасного п’ятикласника? А я адже представляю вам казку французького письменника Антуана де Сент-ЕкзюперіМаленький принц” і пропоную присвятити саме їй глибоке осмислене прочитання на уроках позакласного читання п’ятикласників. При всій гаданій простоті сюжету внутрішній зміст добутку надзвичайно ємний, багатошаровий і глибокий

Усього 47 сторінок, 27 глав із чудовими авторськими малюнками-акварелями, які дивно гармоніюють і доповнюють стиль добутку. З перших же глав Антуанові де Сент-Екзюпері вдається ввести читача в мир двоїстого сприйняття дійсності, мир дітей і мир дорослих, мир індивідуальності й масової культури, дружби й самітності, минулого й майбутнього. Автор ставить і позитивно вирішує питання про відповідальність, моральність, людяності

И от поступово канва добутку для учнів відходить на інший зовнішній план і вони починають сприймати внутрішній мир взаємин героїв. Про як це корисно для них, п’ятикласників, самим вирішити питання, що важливіше: полагодити мотор або заспокоїти маляти, шукати легких розваг з подальшими складностями або відповідати за близьких, судити про людину за словами або по справах і вчинкам. Так, ця розумова праця корисна для учнів, але не менш корисний і для їхніх батьків. З якими тільки мешканцями планет не зіштовхується Маленький принц: монарх, п’яниця, честолюбець, ділова людина, географ, торговець, ліхтарник. А на планеті Земля йому мають бути зустрічі з льотчиком, від імені якого ведеться оповідання, з мудрим Лисом, зі стрілочником, зі змією… Це чудові, глибокі діалоги, які мають зовнішній і внутрішній зміст

Спільна робота повинна починатися з ознайомлення з життєвим і творчим шляхом автора й далі вестися по главах добутку: осмислене прочитання, проблемні питання, бесіди й міркування. Наявність зошита по позакласному читанню дасть можливість відслідковувати зрізи сприйняття, записувати питання й плани, працювати над художніми тропами, писати міні-твори й творчі роботи (наприклад, діалоги в стилі “римейк”).

Але саме головне побажання - це з перших розділів визначитися з основними темами, які далі в добутку розкриває Антуан де Сент-Екзюпері. Це, по-моєму, теми дружби, самітності, відповідальності, терпіння, любові, природи, індивідуальності. Дорослі мешканці крихітних планет викличуть в учнів інтерес до дорослого життя, при цьому у творчій формі можна буде виробляти позиційне сприйняття дійсності, а також зробити акценти на коммуникативности й компромиссности. Емоційної розкутості, розвитку мовлення й пам’яті будуть сприяти творчі етапи уроків: розігрування сценок - діалогів в авторському стилі й стилі “римейк”, переказ по ролях, подання-захист творчих робіт (малюнків, плакатів, виробів) і міні-творів

Самим головним підсумком своєї роботи я вважаю якісне повзросление учнів, бажання глибокого прочитання художнього твору

Перед вами конспект уроку-узагальнення “Внутрішній і зовнішній діалог” по першим 12 главам твору Антуана де Сент-Екзюпері “Маленький принц”. Урок проходив у рамках Московського міського семінару “Круглий стіл ПАШ ЮНЕСКО “Програма “Школа миру”".

Хотілося б, щоб педагоги-словесники знайшли для своїх уроків корисний матеріал

Хід уроку

1. Вступ

Учитель. Дорогі мандрівники по літературній країні! Ми з вами проробили величезний творчий шлях разом з головним героєм казки Антуана де Сент-Екзюпері “Маленький принц”. Його зустрічі на різних планетах не залишили нас байдужими. Ми відкривали для себе мир людських цінностей, і допомагали нам робити ці відкриття прекрасні діалоги, які ми вчилися сприймати із зовнішньої й із внутрішньої сторони. Отже, тема нашого уроку - “Внутрішній і зовнішній діалог”. Хлопці, відповідайте, будь ласка, що ми називаємо діалогом? (Відповідь.)

2. Робота із прислів’ями й загадками (сприйняття внутрішнього й зовнішнього змісту).

Учитель. Зрозуміти внутрішню й зовнішню сторону діалогу нам допоможуть прислів’я й загадки

Перед початком уроку кожна команда одержала завдання знайти із запропонованих прислів’їв і загадок тільки ті, які ставляться до певної теми й пояснити свій вибір. Прислів’я взяті зі збірника В. Даля “Прислів’я російського народу”.

1-я команда підбирає прислів’я (або загадки) до тем “Рослини” і “Всесвіт”, 2-я команда - до тем “Самітність” і “Дружба”, 3-я команда - до тем “Колишнє й майбутнє” і “Терпіння”. У кожному завданні втримується прислів’я (загадка), не стосовна ні до однієї із заданих тем

Учні повинні знайти її й визначити художні тропи прислів’я (загадки).

Учитель. Будь ласка, починаємо обговорення. (Учитель під час обговорення контролює хід загальної роботи в командах.) Слово надається представникам 1-й команди. “Кущ коштує ханський, плаття шаманське, квіти ангельські, пазурі диявольські”. “Кущ коштує ханський”: тут “ханський” означає “великий, видний”.

Учень пояснює, як він розуміє внутрішній зміст цієї загадки, тому що саме вона ставиться до теми “Рослини”.

Інший учень визначається із прислів’ям до теми “Всесвіт”, пояснює внутрішній зміст знайденої їм загадки “Є поле сиянское, у ньому багато худоби монастирського, один пастух немов ягідка”. Особлива увага приділяється тому, як художньо представлені небо, зірки, місяць

Учні знаходять і прислів’я, що не ставиться до заданих тем: “Весна говорить: “Почастую”, осінь говорить: “А я подивлюся”". Визначають її художній троп - уособлення

Аналогічне обговорення проводиться й з 2-й командою. Учні визначають, що до теми “Самітність” ставиться прислів’я “Одна бджола небагато меду наносить”, а до теми “Дружба” ставиться прислів’я “Ворон воронові око не виклюет, блоха блоху не з’їсть” і пояснюють внутрішній зміст прислів’їв своїми словами. Знаходять прислів’я, що не ставиться до запропонованих тем: “Подалі покладеш, ближче візьмеш”.

Визначають її художній троп - протиставлення

3-я команда знаходить прислів’я, що ставляться до заданих тем, і пояснює їхній внутрішній зміст:

“Засвітить сонечко й у наше віконечко” (”Терпіння”),

“Крій новий каптан, а до старого примір” (”Колишнє й майбутнє”),

“Голими руками його не візьмеш, на нього потрібні їжакові рукавиці” (Художня метафора).

На дошці виписуються основні теми, які були розглянуті на попередніх уроках: “Рослина”, “Всесвіт”, “Самітність”, “Дружба”, “Колишнє й майбутнє”, “Терпіння”.

3. Перевірка індивідуального домашнього завдання

Учитель. Ми визначали внутрішній зміст і художні тропи в прислів’ях і загадках, а тепер пошукаємо внутрішній підтекст у діалогах добутку “Маленький принц”. Два учні в різних командах працювали над індивідуальними домашніми завданнями: учили напам’ять діалоги

Інші учні готовили виразне читання цих діалогів і питання по внутрішньому сприйняттю

Учневі перед виконанням діалогу “Перша зустріч Маленького принца й льотчика” ( 7-я глава зі скороченнями) однокласники ставлять запитання: “Хто головні герої діалогу?” Відповідь, по можливості, повинен бути розгорнутим. Наприклад: “Головними героями діалогу є Маленький принц і льотчик. Маленький принц - єдиний мешканець крихітної планети, що жив там із трояндою, нуждавшейся в його турботі й розумінні. Він не сприйняв її внутрішній мир і відправився подорожувати по інших планетах. Льотчик - герой, від імені якого Сент-Екзюпері веде оповідання. Льотчик у дитинстві намалював слона в удаві, а дорослі вирішили, що на малюнку зображений капелюх. Вони не розуміли його внутрішнього миру. І тоді він намалював більше зрозумілий малюнок”. (Обоє ці малюнка з’являються на дошці.) Далі виконується діалог напам’ять.

Після прочитання діалогу учні задають питання:

1. Тільки чи про насіння корисн і шкідливих говориться в діалозі або є інший, більше глибокий зміст? (Планета - це людин, а рослини - його риси характеру. Гарні риси характеру треба розвивати, а погані - придушувати.)

Pages: 1 2

Збережи - » «Маленький принц» Сент-Екзюпері: Фантастика або фентези . З'явився готовий твір.

«Маленький принц» Сент-Екзюпері: Фантастика або фентези





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.