Ліризм як визначальна ознака авторського світобачення (на матеріалі драм Олександра Олеся та в. Б. Єйтса) | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Ліризм як визначальна ознака авторського світобачення (на матеріалі драм Олександра Олеся та в. Б. Єйтса)

Поетично-метафоричні ремарки Олександра Олеся і ліричні заспіви В. Б. Єйтса, авторський супровід дії і вставні пісні та вірші у драмах обох драматургів – то помітні вкраплення в ліричний струмінь драматичної поеми, але його основу у драматичних творах, на думку Б. Мельничука, становить безпосередня дія, монологи персонажів. Особливо потужним ліризмом наснажує драматичну поему внутрішній монолог [7, 50-51]. Важливим у мові персонажів драм Олександра Олеся і В. Б. Єйтса є не сама форма висловлювання думок і почуттів, хоча більшість їхніх п’єс написані віршами, що теж є важливим компонентом ліричної атмосфери в драмі, а здатність словесно відобразити внутрішній світ та світовідчуття героя. Можемо стверджувати, що в ліричних драмах Олександра Олеся і В. Б. Єйтса характер функціонування слова відмінний від традиційної драми: слово сягає метафоричності, перетворюється подекуди на символ понять, явищ, тобто бачимо розширення традиційних меж його змістового застосування та сенсового наповнення.

Окрім відзначеної подібності мистецьких систем двох драматургів, існує традиція, в яку вони глибоко закорінені. Це національна фольклорна традиція. Ірландська національна культура і міфологія важливі для Єйтса не лише своїми персонажами й сюжетами, а й


Атмосферою фантастичних і героїчних переказів, способом мислення. Плинність усіх речей, розбіжність між очевидним і сутнісним у світі – ці ідеї, поетично виражені у слові і підсилені впливом природи, мали на поетику Єйтса значний вплив. Подібне можна зауважити і в Олеся у зв’язку з впливом, який мали на нього слов’янська міфологія і фольклор. Важливо відзначити, що цей складник мистецьких систем «накладається» на символістський тип світосприйняття. Важливим для Олександра Олеся і В. Б. Єйтса є постійне тяжіння художників слова до новацій, намагання осмислити народні джерела і на їхніх традиціях створити нове самобутнє мистецтво.

Отже, звернення поетів Олександра Олеся і Вільяма Батлера Єйтса до драми продиктоване як віянням часу (великий вплив на митців мали французькі символісти, новітні філософські концепції - вчення А. Шопенгауера, Ф. Ніцше, драматургічні новаторства М. Ме-терлінка, намагання створити новий синкретичний театр на національному ґрунті), так і бажанням розширити творчий діапазон: прагненням до «об’єктивізації» ліричних переживань. Драматургічні спроби обох поетів характеризуються потужним ліричним струменем. Ліризм драм Олександра Олеся та В. Б. Єйтса пояснюється не лише тим фактом, що обидва митці – поети. Існує ціла низка вагомих причин. Передусім це криється у психічно-ментальному характерові українців та ірландців. По-друге, у захопленні драматургів символізмом як художнім методом, усім проявам якого притаманна лірична напруга, а також у зацікавленні митців національним фольклором та міфологією, елементи яких Олександр Олесь та В. Б. Єйтс широко використовують у творенні своєї особистої міфоподібної реальності. Певна суміжність філософсько-естетичних систем й одновекторність типу творчого мислення поетів-драматургів відчутні на багатьох рівнях. Особливо це проявляється, коли аналізуємо творчість письменників у співвідношенні категорій «метод – стиль – жанр».

Актуальним і доцільним вважаємо подальше більш ґрунтовне дослідження тенденції до ліризації драми у творчості Олександра Олеся і Вільяма Батлера Єйтса з урахуванням згаданих чинників: аналіз методу, який використовують письменники, як типу естетичної свідомості, тісно зв’язаного з філософськими, соціальними, етичними ідеями та інститутами часу; стилю драматургів як манери письма, певного типу мистецької майстерності, який слід розглядати у зв’язку


З урахуванням узагальненого досвіду, традиціями, культурою, рівнем розвитку мистецтва; жанру як типу організації творів мистецтва, типу художньої цілісності.

Ольга Блашків

Література

1. Горідько Ю. Український символізм // Київська старовина.– 2004.– № 1.– С. 111-113.

2. Жулинський М. Із забуття в безсмертя.– К., 1990.- 446 c.

3. Зарубежная литература конца ХІХ - начала ХХ веков: Учеб. пособ. для студентов высш. учеб. заведений / В. М. Толмачев, Г. К. Косиков, А. Ю. Зиновьева и др.; Под ред. В. М. Толмачева.– М.: Академия, 2003.– 496 с.

4. Зеров М. Поезія Олеся та спроба її нового трактування // Зеров М. Твори: У 2 т.- Т. 2.- К., 1990.– С. 537-547.

5. Йейтс У. Б. Видение: поэтическое, драматическое, магическое / У. Б. Йейтс.– М., 2000.– 717 с.

6. Мельничук Б. Драматична поема // Лексикон загального та порівняльного літературознавства.– Чернівці, 2001.– С. 157.

7. Мельничук Б. І. Драматична поема як жанр.– К., 1981.– 142 с.

8. Мороз Л. Про символізм в українській драматургії // Сучасність.-1993.- № 4.- С. 94-105.

9. Неврлий М. Олександр Олесь.– К., 1994.– 171 с.

10. Олійник О. Початки символізму в українській драмі (на матеріалах творчості О. Олеся та С. Черкасенка): Автореф. дис. … канд. філол. наук.– К., 1994.– 19 с.

11. Павличко С. Вільям Батлер Єйтс // Єйтс В. Б. Лірика / Упоряд. О. М. Мокровольський.– К., 1990.– С. 5-32.

12. Пархомик Р. По дорозі в казку українського модернізму.– Запоріжжя, 1996.– С.35-48.

13. Радишевський Р. Журба і радість Олександра Олеся // Олесь О. Твори: В 2 т.– К., 1990.- Т. 1.– С. 5-50.

14. Ряполова В. А. У. Б. Йейтс и ирландская художественная культура.– М., 1985.– 270 с.

15. Франко І. Я. О. Олесь. З журбою радість обнялась // Франко І. Я. Твори: У 50 т.– Т. 37.– К., 1982.– С. 224-227.

16. Хороб С. І. Українська модерна драма кінця ХІХ - початку ХХ століття (Неоромантизм, символізм, експресіонізм).– Івано-Франківськ, 2002.– 412 с.

17. Balakian A. The Simbolist theatre // Balakian A. The Simbolist Movement.– New York, 1977.– 200 p.

18. Bowra C. M. The Heritage of Symbolism.– N. Y., 1954.– 219 p.

19. Donoghue R. Yeats and Modernism // Literary Modernism: from Hardy to Pound – Washington, 1988.– 11 p.


20. Eliot T. S. The Tradition and the Individual Talent // The Idea of Literature. The Foundation of English criticism.– M., 1979.– 8 p.

21. Ellmann R. Yeats: The Man and the Masks.– New York, 1978; reissued 1999.– 336 p.

22. The Critical Writings of James Joyce / Ed. E. Mason and R. Ellmann.– Ithaca, New York: Cornell Univ. Press, 1989.

23. The Russian Symbolist Theatre: An Anthology of Plays and Critical Texts.– Ann Arbor, 1986.– P. 6-39.

24. The World of W. B. Yeats / Ed by R. Skelton and A. Saddlemyer.– University of Washington Press. Seattle, 1967.– P. 72-95.

Pages: 1 2 3

Збережи - » Ліризм як визначальна ознака авторського світобачення (на матеріалі драм Олександра Олеся та в. Б. Єйтса) . З'явився готовий твір.

Ліризм як визначальна ознака авторського світобачення (на матеріалі драм Олександра Олеся та в. Б. Єйтса)





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.