3.Розповідь про свої враження.
Навчальна рольова гра “інтерв’ю драматурга”.
Клас поділяється на дві творчі групи — “журналісти” та “прихильники Мольєра”. Обидві групи самостійно опрацьовують рекомендовані літературознавчі джерела про життя і творчість письменника. Запитання, заздалегідь підготовлені групою “журналістів”, ставляться супротивникам. Виграє та команда, котра виявить кращу обізнаність з подіями життя та творчості драматурга.
Запитання “журналістів”:
1.Чим відрізняється французький театр доби Мольєра від сучасного?
2.Хто Ваші сучасники, друзі, суперники?
3.На вимогу класицистичної теорії в комедії слід висміювати слуг. Ви продовжуєте цю традицію?
4.Чому Ви не граєте головні ролі в трагедії?
5.Як називається Ваша перша комедія, яка була написана в Парижі?
6.Поясніть, чому “Тартюф” найбільш багатостраждальна п’єса?
7.Які ролі з Вашого репертуару Ви вважаєте найвдалішими?
8.У чому особливості жанру “високої комедії”, створеної Вами?
9.З кого смієтеся Ви в комедії “Уявний хворий”?
10.Ви щаслива людина?
Загальний висновок учителя. Мольєр прийшов у літературу в період розквіту класицистичної трагедії. На той час комічні вистави сприймалися глядачами як несерйозне видовище, яке мало лише розважати публіку. Його твори цього жанру були не тільки цікавими, а й повчальними. Беручи образи та ситуації із сучасного йому життя, драматург показував людям їх самих із властивими їм вадами, пристрастями, помилками.
Драматург надав жанру комедії глибокого суспільного змісту, сатиричної спрямованості та яскравої театральної форми. Виходячи з фарсових традицій французького народного театру та досвіду італійських комедіантівімпровізаторів, Мольєр використав досягнення літературної класицистичної комедії та, натхнений ідеями гуманізму, створив жанр високої комедії.
3. Домашнє завдання. Перечитати комедію Мольєра “Міщаниншляхтич”, звернути особливу увагу на сюжетну лінію “Пан Журден — його вчителі”, підготувати матеріал для характеристики поведінки головного героя в його стосунках із вчителями.
Подальше вивчення комедії кожний вчитель, звичайно, має побудувати на власний розсуд, виходячи насамперед із навчальних можливостей учнів, з якими він працює. Тому вважаємо за доцільне розглянути основні сюжетні лінії комедії, у центрі якої, безумовно, є образ головного героя — пана Журдена. Під час цього розгляду зосереджуємо увагу на тому, як розкривається цей образ у стосунках з іншими героями, які риси характеру пана Журдена визначають ці стосунки.
Після того, як будуть розглянуті основні сюжетні лінії комедії, можна буде узагальнити вивчений матеріал, створити характеристику пана Журдена. Проблемне питання: “Чи є, з вашого погляду, образ пана Журдена суто класицистичним образом?” Як виявляється, Мольєр створив образ, який, з одного боку, втілює в собі основні риси класицизму як літературного напряму, з іншого — певною мірою “переростає” естетику класицизму, набуває загальнолюдського значення, навіть, можна сказати, з часом стає все більш і більш “живим”, актуальним.
Останній урок має стати уроком, на якому відбувається узагальнення вивченого на попередніх уроках матеріалу. Його навчальна мета полягає у тому, щоб підсумувати вивчений матеріал, осмислити головні образи комедії в руслі естетики класицизму, виявити зв’язок між комедією Мольєра і сучасністю. Виховна мета — формувати у школярів повагу до людських чеснот, намагання реально оцінювати себе і власну поведінку, неприйняття прагнення людей привласнити собі те, що тобі не належить, формування людської гідності і поваги до людей незалежно від їхнього соціального стану.
Хід підсумкового уроку безпосередньо залежить від того, яким було вивчення комедії протягом попередніх уроків. За будьяких умов останній урок має складатися з двох “блоків”: перший присвячується підсумку й узагальненню вивченого матеріалу, другий, заключний, потрібно перетворити на дискусію світоглядного плану, під час якої буде виявлено зв’язок між комедією Мольєра та сучасністю.
Під час опрацювання матеріалів першого “блоку” потрібно з’ясувати, чи усвідомлюють школярі соціальні й психологічні витоки того, що пан Журден стає посміховиськом в очах усіх, хто його оточує, спробувати наштовхнути їх на виявлення зв’язку між характером людини, її вчинками та долею. Проблемне питання: “Пан Журден — жертва обставин чи людина, яка своєю поведінкою спровокувала ці обставини?”
Після з’ясування своєрідності образу пана Журдена потрібно повернутися до теорії класицизму, підкреслити, що талант Мольєра зробив головний образ комедії багатогранним, неоднозначним, а це наближає комедію до реального життя й водночас певним чином “розмиває” межі класицистичної естетики. Можна зробити припущення, що саме завдяки такому підходу до створення художніх образів творчість Мольєра за всіх часів викликала жвавий інтерес глядачів, привертала до себе велику увагу. Це узагальнення є переходом до другого “блоку” уроку.
Проблемне питання другого “блоку” уроку: “Чи можна, на вашу думку, назвати комедію Ж.Б. Мольєра “Міщаниншляхтич” сучасним твором?” Під час обговорення цього питання вчителеві обов’язково потрібно домовитися з учнями про те, що власні погляди вони мають “довести” з допомогою тексту комедії.
Підсумовує вивчення твору письмова робота, теми для якої вчитель формулює на підставі аналізу того, як школярі засвоїли навчальний матеріал. Вважаємо, що треба надати учням можливість запропонувати власну тему, яка має стати наслідком їхнього сприйняття вивченого матеріалу.
В. В. Гладишев,
доктор педагогічних наук; Т. М. Ружевич,
кандидат педагогічних наук Миколаїв
Pages: 1 2
Збережи - » Конспект першого уроку з вивчення комедії Ж. Б. Мольєра . З'явився готовий твір.