Элиза Дулиттл героїня «роману в п’ятьох діях» Б.Шоу «Пигмалион», дочка Алфреда Дулиттла, лондонська квіткарка, за шість місяців перетворена професором фонетики Генрі Хиггинсом в «герцогиню». Існує припущення, що Шоу запозичив ситуацію Э.Д. з роману Т.Смолетта «Пригоди Перегріна Пикля», в одному з епізодів якого герой з успіхом видає якусь спеціально їм навчену дівицю-старчиху за леді.
Образ Э.Д. був створений для акторки Патрик Кемпбелл і дописувався в процесі репетиції в лондонському «Театрі Його Величності» (1914).
Героїня буквально «уривається» у п’єсу: вульгарна, замурзана, з дикою, невиразною мовою, не позбавленої часом своєрідності (наприклад, знамениті «Ву-ааааа-у!» або «Хто капелюшок спер, той і тітку укокошил»). Генрі Хиггинс вирішує - на парі з полковником Пикерингом - зробити з її «теперішню леді». У ході експерименту Э.Д. переживає серію перетворень
Перше - коли її «відмивають до такої краси», що рідний батько не в змозі довідатися. Друге - коли вона, чарівна, з вишуканим мовленням і манерами, виграє Хиттинсу парі. І третє - коли вона виявляє своє нове, поки ще не устояне, тендітне, але живе «Я». Знаходячи правильне мовлення, воно, подібно героїням улюбленого Шоу Ибсена, насамперед знаходить себе саме - не просто «гарні манери», а інший спосіб «бути». І, що дуже важливо, «бути» самостійно, незалежно від волі свого вчителя - скульптора Хигтинса.
Э.Д.- героїня типового шовианского парадокса. Їй, як героїні древнього сюжету про Пигмалионе й Галатею, покладалося б, закохавшись у Хиттинса, прагнути до шлюбу з ним. Але Шоу не міг створити таку героїню. Його Э.Д., звичайно, прив’язана до Хиггинсу, але природа цього почуття для неї самої не цілком очевидна, у всякому разі, еротичний відтінок не переважає. Для героїні набагато важливіше й цікавіше власна персона. Драма Э.Д. у тім, що вона в якімсь змісті не «до-втілена» своїм «творцем», що розбудив у ній природну обдарованість - не тільки музикальність, акторські здатності, чудовий слух, але і яскраву, потужну індивідуальність. Хиггинс саме розбудив, а не виховав свою Галатею, і це завдяки тому, що Э.Д. - дочка свого батька, блискучого оратора й філософа, сміттяра-джентльмена Алфреда Дулиттла.
Звичайно, Э.Д. уже не може повернутися до себе колишньої. І не хоче. Її сум’яття зрозуміло: вона вже хоче жити самостійно, але поки не знає, як. Натура жагуча, тонка, на відміну від Хиггинса, відкрита іншим людям, що вміють розрізняти й цінувати їхні щиросердечні властивості, Э.Д. по-людськи безумовно виграє в «суперечці» зі своїм Пигмалионом. Героїня Шоу покликана зруйнувати стереотип відповідності традиційному образу «добре зробленої п’єси»: замість того, щоб мріяти про флердоранж і марш Мендельсона, вона будує плани самостійного життя. Зрозуміло, що відсутність явної любовної інтриги в сюжеті про Галатею й Пигмалионе розчаровувало шанувальників Б.Шоу
В інтерпретаціях сюжету - мюзиклі А.Д.Лернера й Ф.Лоу «Моя прекрасна леді» (в екранізації якого роль Элизи зіграла Одри Хепберн, 1964), фільмі-балеті «Гала-тея» з Е.С.Максимовой у головній ролі (1977) - акцентувалася саме лірична сторона взаємин героїв. Зате в п’єсі А.Эйкборна «Виховання Рити», сюжетно співзвучній п’єсі Шоу, посилений мотив драматичного «перетворення» обдарованої учениці
Збережи - » Элиза Дулиттл героїня Б. Шоу «Пигмалион» . З'явився готовий твір.