Енергетика. Нова Зеландія розташовує в достатній кількості всіма джерелами енергії, крім нафти. В 1996 за рахунок внутрішніх ресурсів потреби країни в первинних джерелах енергії задовольнялися на 89%, а в нафті - на 44%. 32% зробленої енергії дає нафта, 29% - природний газ, 13% - гідроелектростанції; на частку інших джерел (вітер, біогаз та ін.) доводиться 5%. В 1996 видобуток нафти й конденсату в Новій Зеландії була еквівалентна 91 ? 10 15 Дж., а природного газу - 180 ? 10 15 Дж. Значний внесок в енергетику вносять геотермальні джерела; побудована в 1958 електростанція в Уаиракеи (острів Північний) є однієї з найбільших у світі, що використовують підземне тепло. Досить великий гідроенергетичний потенціал Нової Зеландії, особливо острова Південний, що володіє гористим рельєфом. Великий гідроенергетичний комплекс розташований на р. Уаитаки, звідки електроенергія передається в міста острова Північний по високовольтній лінії й підводному кабелі
Обробна промисловість. Головною галуззю залишається харчова, в основному мясомолочная промисловість. Велике значення мають також деревообробні, целюлозно-паперова галузі й виробництво виробів з металу й пластмас. Більша частина промислового виробництва зосереджена на острові Північний, де головним індустріальним центром є Окленд. На острові Південний промислові підприємства розміщені переважно в районі Крайстчерча.
Транспорт. Автомобільні дороги. У країні функціонує 74 автомобільних дорогі, включаючи магістральні шосе, загальною довжиною ок. 10,5 тис. км; ці дороги перебувають у віданні центрального уряду або провінцій. Крім того, є ок. 15 тис. км міських магістралей і 66 тис. км сільських доріг. Таким чином, дорожня мережа Нової Зеландії має довжина більше 92 тис. км і включає більше 15,8 тис. мостів. Будівництвом і експлуатацією доріг загальнонаціонального значення відає державна організація «Транзит Нью-Зиланд»; інші дороги перебувають у віданні місцевих влад
Залізниці. В 1993 корпорація, що належала державі, «Нью-Зиланд рейл» була продана міжнародному консорціуму, до складу якого входять як новозеландські, так і іноземні компанії. Комплекс транспортних операцій здійснює компанія «Транс рейл», що займається перевезеннями, доставкою й зберіганням вантажів, технічним обслуговуванням доріг і рухливого складу, а також пасажирськими перевезеннями. У її веденні перебуває також система міжміського автобусного повідомлення, причому обсяг автобусних пасажирських перевезень перевершує залізничний. Ця ж компанія здійснює експлуатацію чотирьох поромів, які перевозять поїзди, автомобілі й пасажирів через протоку Кука, курсуючи між Веллінгтоном і Пиктоном.
Водний транспорт. Специфіка географічного положення країни обумовлює провідну роль морського транспорту в зовнішній торгівлі, хоча власний океанський флот Нової Зеландії невелика й більша частина перевезень здійснюється судами іноземних компаній. Найбільшим портом Нової Зеландії залишається Окленд, хоча більша (по обсязі) частина експорту, в основному лісоматеріали й молочні продукти, проходить через порт Тауранга. Важливими портами є також Веллінгтон, Фангареи (сюди доставляється вся імпортована нафта), Нью^-Плімут, Нейпир, Данидин і Литтелтон. Повідомлення між островами Північн і Південний відбувається через порти Веллінгтон і Пиктон, з’єднані поромною переправою. Між Сіднеєм (Австралія) і новозеландськими портами Веллінгтон і Окленд налагоджені регулярні вантажопасажирські пароплавні перевезення. Крім того, в Окленд (рідше у Веллінгтона) заходять трансокеанські судна, що курсують між Сіднеєм і тихоокеанськими портами Північної Америки
Повітряний транспорт. Нова Зеландія має одну із самих густих у світі мереж внутрішніх авіаліній, які обслуговуються державними й приватними авіакомпаніями. «ейр Нью-Зиланд» і іноземні авіакомпанії з’єднують країну з Австралією й забезпечують зв’язок з південною частиною Тихого океану, Східною Азією, Великобританією й західним узбережжям США. Головні міжнародні аеропорти перебувають в Окленде, Крайстчерче й Веллінгтоні. Біля десятка інших аеропортів обслуговують внутрішні перевезення
Фінанси й банківська справа. Нова Зеландія ввела десяткову монетну систему в 1967, коли новозеландський фунт був замінений новозеландським доларом. Новозеландський долар дорівнює 100 центам. У звертанні перебувають монети достоїнством в 5, 10, 20 і 50 центів; 1 і 2 долари; банкноти в 5, 10, 20, 50 і 100 дол. Всі гроші випускаються державним Резервним банком Нової Зеландії
Зовнішня торгівля. Економіка Нової Зеландії в сильному ступені залежить від зовнішньої торгівлі й отже, від превратностей міжнародної економіки. В 1996-1997 Нова Зеландія одержала від експорту ок. 21 млрд. новозеландських дол. і витратила на імпорт ок. 21,3 млрд. новозеландських дол. Близько 17% експортного виторгу надходило від продажу молочних продуктів, 13% - м’яса, 11% -лісоматеріалів і продукції деревообробної промисловості, 11% - інших лесопродуктов і 5% - вовни. З 1973, коли традиційний головний торговельний партнер країни, Великобританія, приєдналася до Європейського економічного співтовариства, Нова Зеландія розширила ринки збуту. Значно збільшилися обсяги торгівлі з азіатськими країнами, особливо з Японією. У грудні 1982 була підписано «угода про більше тісне економічне співробітництво» (CER) з Австралією, а в 1990 минулому зняті всі обмеження в торгівлі між цими країнами. В 1996-1997 головним торговельним партнером Нової Зеландії була Австралія, на яку доводилося ок. 24% новозеландського імпорту й 20% експорту. До числа основних партнерів ставилися також Японія (15% експорту й 13% імпорту), США (10% експорту й 17% імпорту) і Великобританія (6,5% експорту й 5,3% імпорту).
Державний бюджет. В 1996-1997 державні доходи склали ок. 40 млрд. новозеландських дол., а витрати - приблизно 37,4 млрд. новозеландських дол. Надходження за рахунок прямих податків досягали приблизно 24 млрд. новозеландських дол., а за рахунок непрямого оподатковування - 13 млрд. новозеландських дол. Основними статтями витрат в 1996-1997 минулому соціальні виплати (12,6 млрд. новозеландських дол.), охорона здоров’я (5,6 млрд. новозеландських дол.), народне утворення (5,3 млрд. новозеландських дол.) і обслуговування державного боргу (3 млрд. новозеландських дол.). В 1996 уряд Нової Зеландії зуміло, за допомогою продажу частини державної власності й вигідних вкладень прибутку, повністю погасити зовнішній борг
Pages: 1 2
Збережи - » Економічна географія Нової Зеландії . З'явився готовий твір.