Добро й зло в трагедії Шекспіра «Гамлет» | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Добро й зло в трагедії Шекспіра «Гамлет»

Перед Гамлетом мир з’являється як «дикий сад, що заріс бур’яном», у якому зріє все, що в природі є дурного й грубого. Причина такого світосприймання полягає в тім, що йому відкрилося «всесвітнє» по масштабі зло: «марні всі мені здаються справи на цьому світлі»; «з людей мене не радує жоден».

Які причини цього зла, поразившего сучасне Шекспірові суспільство? На його думку, дійсність вносила в людину « псую»: його природа ставала «хворий». Перекручення людської природи приводило до порушення соціальної гармонії, до суспільного хаосу. Особисті відносини більше не існують поза соціумом, за межами соціальної відповідальності. Особисте й суспільне взаимопроникают. Один з найбільших гріхів людини - прагнення до величі, славі, владі, багатству. Ці «порочні чесноти» породжують у людині хитрість, безсердечність, лестощі, підступництво, віроломство, жорстокість, гординю, презирство до нижчестоящого. Під променями слави й багатства випаровуються всі християнські чесноти й кам’яніє людське серце

Яскравий образ людини, чия природа перекручена, — король датський Клавдій. Про злочин короля стає відомо з оповідання Примари. Символічно, що всі підступи властолюбного й віроломного братовбивці розкриває дух. Таке світосприймання було характерно для епохи Відродження. Людина в цей час залишався релігійний, найвищими цінностями залишалися християнські чесноти, але середньовічне мракобісся пішло в минуле. Примара хоч і не мав вищу силу, вона перебував «між небом і землею». Однак той факт, що люди земні могли його бачити, чути, розмовляти з ним, зайвий раз свідчила: земна твердінь — усього лише тимчасове пристановище людини. Божественна сила, божественна любов, божественна справедливість, божественне добро всеосяжні й вічні, не подвластни часу. Якщо не людський, то божественний суд рано або пізно оцінить всі діяння особистості й винесе справедливий вирок. Найбільше Примара шкодує, що втратив життя, вінець і королеву, будучи захопленим врасплох: «не сведши рахунків, покликаний був до відповіді під тягарем» своїх недосконалостей

У чому складався злочин Клавдія? Він потоптав всі загальнолюдські закони, християнську мораль, прагнучи до величі, славі, владі, багатству. Клавдій убив свого брата, звабив його дружину:

  • Але як вовек не мерзне чеснота
  • Хоча б гріх їй лестив в обличчях раю;
  • Так похіть, будь із нею ангел променистий,
  • Пересититься й на небесному ложі,
  • Тужачи за покидьками

Але найбільша відповідальність лежала на Клавдії за те, що у свої злочинні плани він втяг всіх навколишніх. Суспільство починає сприймати зло як повсякденне явище, норму. Ніхто з навколишнього Клавдія не знає істини, але всі як один готові допомогти йому позбутися від Гамлета, всі як один відрікаються від законного принца, визнаючи його несамовитим. Рідна мати в словах сина бачить тільки шаленість, раніше визнавши, що він торкнувся її за живе, а отже, говорив тільки правду:

  • ПРО, досить, Гамлет:
  • Ти мені ока направило прямо в душу,
  • И в їй я бачу стільки чорних плям,
  • Що їх нічим не вивести

На сторону злочину, зла стає й кохана Гамлета Офелия. Любов Гамлета й Офелии щира, але сумний приклад матері приводить його до невтішного висновку: жінки занадто слабкі, щоб витримати суворі випробування життям. Гамлет знущається з Офелией, щоб полегшити для неї їхній розрив: нехай думає, що він божевільний і твердий. Його рада - піти в монастир - продиктована розпачем і розчаруванням: «.. .будь ти цнотлива як лід, чиста як сніг, ти не уникнеш наклепу». Деякі коментатори вважають, що Гамлет радить Офелии аж ніяк не стати черницею, а, навпаки, пуститися в розпусту (на жаргоні шекспірівського часу «жіночий монастир» - це публічний будинок), що випливають слова Гамлета про «малевании» особи жінками як би підтверджують це.

Батько Офелии, Полоній, - донощик і підбурювач. Хоча посада, займана їм, не названа, по положенню він головний міністр короля. Слова Полонію є доказом того, що він піклувався аж ніяк не про благо дочки, а про своєму власний. Він безцеремонно втручається в особисте життя дівчини, вирішуючи за неї, кого дозволене любити, а кого немає. Для Полонію Гамлет, божевільний або закоханий, стає ворогом, якого треба неодмінно знешкодити. Смерть Полонію стала відбиттям всього його життя: він був убитий Гамлетом у той час, коли підслухував його розмова

Брат Офелии Лаэрт спочатку представлений парубком, що просто бажає досхочу насолодитися життям. Але коли їм опановує спрага мести, він виявляє таку злість і здатність до підступництва, що виявляється серед поплічників короля. Хоча, на мій погляд, учинки Лаэрта не менш справедливі, чим учинки Гамлета. Гамлет убив батька Лаэрта, послужив причиною божевілля й смерті його сестри Офелии. Вдобавок до всього, у самий розпал похоронної церемонії принц образив почуття скорбного брата. Подібне поводження заслуговує осуду, а вчинки - належної помсти. Відбиттям порядків, що панують у королівстві, є образи Розенкранца й Гильденстерна. Те, що собою представляють ці двоє, не могло бути передане за допомогою одного персонажа: тихі звички, догідливість, верткість, плазування, ревна криводушність, бездарність. За словами Ґете, «вони адже проявляють себе лише в суспільстві, вони і є суспільство, і Шекспір показав більшу скромність і мудрість, вивівши всього два подібних зразки».

Якщо попередні персонажі в більшому або меншому ступені є джерелами зла або породженням зла, то принц Гамлет зло пізнає. Він непримиренний до зла, але як з ним боротися, не знає. Він хитрить і обманює, прагнучи вивідати таємницю свого ворога, однак обман і хитрість Гамлета змушені. Він відчуває себе один на один зі злом, уважаючи, що тільки йому відома істина, тільки він вершитель правосуддя в цьому божевільному світі. Справедливість повинна восторжествувати, у цьому Гамлет після довгих і томливих роздумів переконується остаточно. Людина, що живе одним удень, чиї мрії зосереджені тільки на досягненні матеріального благополуччя, недостоин називатися людиною:

  • Глядящий уперед і назад, вклав у нас
  • Не для того богоподібний розум,
  • Щоб праздно пліснявів він…

Зло, проти якого боровся Гамлет, не було викоренено, однак історія Гамлета за всіх часів буде бути прикладом шляхетного пориву душі, що жадає справедливості й добра

Збережи - » Добро й зло в трагедії Шекспіра «Гамлет» . З'явився готовий твір.

Добро й зло в трагедії Шекспіра «Гамлет»





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.