Біхевіоризм і агресія | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Біхевіоризм і агресія

Значну роль у цьому плані зіграла еволюційна теорія Ч. Дарвіна (який, до речі, і сам розробляв деякі психологічні проблеми).У першу чергу це стосується ідеї пристосування до мінливих умов середовища, що дає ключ до розуміння еволюції форм психічного життя і їхньої адаптивної ролі. Ідеї Дарвіна вплинули на багатьох психологів - фахівців як в області психології тварин, так і психології людини. Одна із принципових проблем психології - проблем психології - проблема розвитку психіки у філогенезі - обговорюється, як правило, з апеляцією до Дарвіна. Ця проблема розробляється однієї із психологічних дисциплін - еволюційної биопсихологией.

Багато авторів засновували міркування про онтогенетическом розвиток психіки на так званому біогенетичному законі, відповідно до якого онтогенез (індивідуальний розвиток) є скорочене повторення філогенезу. Так, на цьому принципі З. Фрейд засновував позначення етапів індивідуального розвитку, знаходячи їхні аналоги на різних рівнях тваринного миру. Засновник дитячої психології американець Стенлі Хол ( 1846-1924), по-своєму його трактуючи, висунув принцип рекапітуляції (у психічному розвитку дитина, відповідно до Холу, повторює етапи розвитку суспільства). Біогенетичний закон неодноразово піддавався сумніву, але нас у цьому випадку цікавить не його істинність, а факт впливу на психологію.

Ряд психологів будує свої концепції на основі принципів, почерпнутих з ембріології. Так, американський психолог Арнольд Гезелл ( 1880-1961) поширював принципи ембріонального розвитку на розвиток дитини після народження, знаходячи подібність певних виділених їм «циклів» і етапів нейромоторних і психічних змін.

Відомий в ембріології принцип епигенетизма (відповідно до якого в розвитку ембріона є етапи появи якісних новотворів - на противагу принципу преформізму, що затверджує, що організм споконвічно даний як такий і змінюється лише кількісно) був використаний е. ериксоном в аналізі психічного розвитку людини.

Одним з авторитетних напрямків сучасної біології є етология - наука про поводження тварин, що розглядає співвідношення вродженого інстинктивного поводження й впливу середовища; ця наука поширює свої принципи й на людину в пошуках біологічних джерел його соціального поводження, зокрема агресивності (один із засновників етологии - австрійський учений Конрад Лоренц ( 1903-1989). Дослідження етологов становлять безпосередній інтерес для зоопсихологии (іноді етология навіть розглядається як варіант зоопсихологии).

Проблема співвідношення вродженого й придбаного - одна із центральних у психології, у зв’язку із чим для неї важливі й дані генетики, що надають матеріал щодо механізмів спадкування певних задатків, схильності до психічних захворювань і ін. Прикордонна з генетикою область психології - психогенетика, що виявляє роль генотипу й середовища у формуванні індивідуальних особливостей людини.

«Біологічна аналогія» іноді заходить у психологію дуже глибоко, претендуючи на пояснення сложнейших соціальних явищ (наприклад, «социобиология» американського вченого е. Уилсона) і як правило, у цих випадках викликає критикові з боку психологів, хоча в деяких відносинах і в певних межах її правомірність зізнається.

Особливо виділю зв’язок психології з фізіологією, зокрема з фізіологією вищої нервової діяльності. Відзначу видатну роль для психології робіт И. П Павлова, В. М. Бехтерева, а також А. А. Ухтомского (1875 - 1942), що разрабативали ідею домінанти (тимчасово пануючої рефлекторної системи, що надає спрямованість поводженню) і видвинувшего подання про формування «функціонального органа» (якогось єдиного фізіологічного апарата, що поєднує окремі функції для реалізації певної активності). Видатну роль у становленні психології зіграли роботи Миколи Олександровича Бернштейна (1896 - 1966), що розробляло принципи фізіології активності - напрямку, що трактував поводження з погляду його регуляції з боку очікуваного результату, «моделі потребного майбутнього» (що протистояло ідеям реактивності). У багатьох відносинах з ідеями Н. А. Бернштейна перегукуються роботи Петра Кузьмича Анохіна (1898 - 1974), у центрі яких - подання про «випереджальне відбиття дійсності» і про те, що в основі поводження лежать специфічні системні явища - функціональні системи. Ідеї Н. А. Бернштейна й П. К. Анохіна, маючи й самостійне психологічне значення, вплинули зокрема на погляди А. Н. Леонтьева й А. Р. Лурия.

Безпосередньо з фізіологією вищої нервової діяльності співвідноситься така галузь психології, як психофізіологія, що вивчає психіку в єдності з її матеріальним субстратом - мозком.

Серед біологічних дисциплін прикладного плану виділимо медицину, колись невропатологію й психіатрію. Характерно. Що багато видатних психологів минулого й клініцистами (В. М. Бехтерев, В. Н. Мясищев, значне число психоаналітиків; А. Р. Лурия, уже будучи відомим психологом, навчався медицині як студент).

На стику медицини й психології виникла медична психологія, що розробляє психологічні проблеми діагностики, лікування, профілактики, реабілітації хворих.

Особливо виділю засновану А. Р. Лурия нейропсихологію, що існує на стику психології, фізіології й медицини науку, що вивчає мозкові механізми вищих психічних функцій на основі локальних поразок мозку (по споконвічній думці Л. С. Виготського, співробітником якого був А. Р. Лурия, психічні функції, стаючи системними, пов’язані з відповідними перебудовами в організації мозкових механізмів).

Тісно пов’язана з медициною так звана спеціальна психологія, що вивчає різні варіанти патології розвитку.

Таким чином, зв’язок психології з біологічними науками безсумнівна.

Здавалося б, складніше доглянути зв’язок психології з фізикою; це так у цілому - зв’язок менш безпосередня - але проте вона існує. Психологія, розвиваючись багато в чому разом із природознавством, відбивала (зрозуміло, у певних відносинах і напрямках) той світогляд, що визначалося основними відкриттями - або пануючими принципами - в області фізичної картини миру. Так, подання про атомарну будову миру привели до «переносу принципу» - поданню про атомарну будову душі; фізичні принципи експериментування багато в чому визначили вимоги об’єктивного підходу до психіки; у ряд психологічних теорій на правах основних увійшли такі поняття, як «енергія», «поле». Це - зв’язку цілком явні; є й більше опосередковані, наприклад, через фізичні принципи пояснення фізіологічних явищ.

Зв’язок психології й хімії багато в чому аналогічна, однак у ряді випадків більше певна. Так, існують області, щодо яких висуваються й хімічні, і фізіологічні, і психологічні теорії (наприклад, механізми пам’яті); хімічні процеси розглядаються при аналізі важливих для психології біологічних явищ; нарешті існує психофармакологія - науково-практична дисципліна, що вивчає закономірності впливу на психіку лікарських препаратів.

Я дуже коротко окреслила зв’язок психології із природничими науками. Чи означає це, що й психологію варто вважати наукою природної?

У багатьох відносинах таке подання обґрунтоване, і ряд психологічних напрямків (біхевіоризм) орієнтований саме на таке розуміння.

Біхевіоризм існує дотепер; багато дослідників і практики, у тому числі в педагогіці, психотерапії орієнтовані на нього, хоча серед найбільш популярних закордонних теорій він, порівняно із психоаналізом і гуманістичною психологією, перебуває на других ролях. Разом з тим його безсумнівною заслугою зізнається те, що він показав можливість об’єктивного підходу до психічних явищ, а також розробка методології й техніки експериментального дослідження.

Література :

Фромм е. Анатомія людської деструктивности: Переклад /Авт. вст. ст. П.С. Гуревич. - М.: Республіка, 1994.

Гриншпун И.Б. Введення в психологію. - М.: Міжнародна педагогічна академія, 1994.

Рорти Р. Філософія й дзеркало природи. - Новосибірськ: изд-у Новосибірського університету,1997.

Дубнищева Т.Я. Концепції сучасного природознавства. Підручник за редакцією академіка РАН М.Ф. Жукова.- Новосибірськ: ТОВ «Видавництво ЮКеЛ», 1997.

Американська соціологічна думка: Тексти/ за редакцією В.И. Добренькова. - М.: Изд-У МГУ,1994.

БІХЕВІОРИЗМ

Зміст

1.1. Біхевіоризм Уотсона

1.2. Біхевіоризм Скиннера

1.3. Социобихевиоризм

Необихевиоризм Скиннера

Про психологічні експерименти

Теорія фрустрационной агресивності

Замість висновку: зв’язок психології й природничих наук

Покажчик літератури.

Pages: 1 2

Збережи - » Біхевіоризм і агресія . З'явився готовий твір.

Біхевіоризм і агресія





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.