Жанрова розмаїтість поеми - Твір по добутку А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Жанрова розмаїтість поеми - Твір по добутку А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила”

Поема - великий віршований добуток з оповідальним або ліричним сюжетом. Відомо

Багато жанрових різновидів поем: героїчна, дидактична, сатирична, історична, лирико-

Драматична й ін.

Існує багато різних думок критиків щодо жанрової приналежності «Руслана й Людмили».

Критик Е. А. Маймин писав, що «по своєму жанрі «Руслан і Людмила» - жартівна й іронічна поема-

Казка». «У літературі про Пушкіна, - уважає Б. Бурсов, - досить з’ясоване питання про те, що в «Руслані й

Людмилі», по своєму жанрі близької одночасно й казці, і історичній поемі, явно переважає

Історичний інтерес над казковим…».

На мій погляд, «Руслан і Людмила» - оригінальний добуток, у якому риси чарівної казки

Перетинаються з реальними історичними подіями.

Сюжет поеми - казковий, у ньому все дихає молодістю й здоров’ям, сумне - не сумно, а

Страшне - не страшно, тому що сум легко перетворюється в радість, а страшне стає смішним.

Викрадення нареченої, її пошуки, мотив суперництва, перебування героїні в зачарованому царстві,

Здійснення подвигів для її порятунку, щасливий кінець - все це схоже на казку. Але по ходу

Оповідання, усередині сюжету, відбувається постійне зіткнення казкового й самого повсякденного,

Фантастичного й побутового. Чаклунка виявляється не тільки злий, але й жалюгідною бабою, лютий чарівник

Черномор - немічним старим.

Торжество правди над підступництвом, злістю й насильством - от зміст поеми. «Руслан і Людмила» -

Тільки казка, зі звичайним у казках різким протиставленням добрих і злих персонажів і із щасливої

Розв’язкою.

Картини бойові чергуються з мирними, веселі й смішні з похмурими й страшними. Сполучення їх

Здобуває іноді різко контрастний характер. У поемах Пушкіна діє той же закон контрастів, що й в

Його ліриці. От ніжна, трепетна сцена шлюбної ночі. Стих ллється плавно й співучо:

Ви чуєте ль закоханий шепіт,

И поцілунків солодкий звук,

И переривчасте ремство

Останньої боязкості?..

(Пісня перша)

И раптом різкий перехід до страшного й таємничому. Раптовість події підкреслюється переносами

И темпом вірша; ідуть швидкі, стрімчасті фрази:

… Чоловік

Захвати почуває зарані;

От вони настали…

Раптом

Грім гримнув, світло блиснув у тумані,

Лампада гасне, дим біжить,

Навкруги все посутеніло, все тремтить,

И завмерла душу в Руслані…

Усе змовкло. У грізній тиші

Пролунав двічі голос дивний,

И хтось у димній глибині

Здійнявся чернее імли мрячної…

(Там же)

Або:

У той час доблесний Фарлаф,

Весь ранок солодко продрімавши,

Укрившись від променів полуденних,

У струмочка, наодинці,

Для подкрепленья сил щиросердечних,

Обідав у мирній тиші.

Як раптом він бачить: хтось у поле,

Як бура, мчиться на коні;

И, часу не витрачаючи боле,

Фарлаф, покинувши свій обід,

Спис, кольчугу, шолом, рукавички,

Підхопився в сідло й без оглядки

Летить - а той за ним слідом.

(Пісня друга)

До рис історичної поеми ставляться імена, які сходять до «Історії держави Російського»

Карамзина (Рогдай, Фарлаф), і опис реальних історичних подій.

У шостій пісні поема найбільше наближається до історичного оповідання: облога Києва печенігами

Уже являє собою художнє перетворення наукового джерела.

Тон поеми в шостій пісні помітно міняється. Фантастику поміняє історія. Сади Черномора закриті

Справжньою картиною стольного міста перед приступом ворога:

…Кияни

Юрбляться на стіні градской

И бачать: у ранковому тумані

Намети біліють за рікою,

Щити, як заграву блищать;

У полях наїзники миготять,

Удалині подъемля чорний порох;

Ідуть похідні вози,

Багаття палають на пагорбах.

Лихо: повстали печеніги!

Це вже достовірний і точний опис війни X століття з її озброєнням, тактикою й навіть засобами

Повідомлення. Це вже початок історичного реалізму.

З казкою й історією тісно сусідить іронія. Автор не соромиться жартувати над своєю героїнею

Навіть у найтрагічніші для неї мінути. Вона плаче, однак «не зводить погляду» із дзеркала; вирішила утопитися

- і не утопилася; говорить, що не стане їсти, - а потім «подумала - і стала їсти». Жарту анітрошки не

Порушують ліричного образа героїні - навпроти, вони надають йому «милий» характер.

Рогдай у поемі говорить Фарлафу: «Знехтуваний, дай себе наздогнати! Дай голову з тебе зірвати!»

Сцена боротьби Людмили із Черномором зображується так:

Уж він наблизився: тоді,

Князівна з постелі зіскочила,

Сивого карлові за ковпак

Рукою швидкої схопила,

Тремтячий занесла кулака

И в страху заверещала так,

Що всіх арапів оглушила.

«Поема не тільки іронічна у своїй основі, - писав Слонимський, - але в ній помітний сильний елемент

Пародійності. Одне, втім, пов’язане з іншим. Людмила, наприклад, одночасно й казкова героїня, і

Сучасна, живаючи, у плоті й крові, дівчина-жінка. Вона й героїня, і чарівна, дотепна пародія на

Героїню. Те ж у більшому або меншому ступені - і з іншими героями. Пушкіна весело сміється над своїми

Героями, над читачем, над самим собою…». Іронія автора поширюється навіть на задум поеми,

Іронічно й жартівливо він обіграє сам сюжет поеми:

Я щодня, повставши від сну,

Дякую сердечно бога

За те, що в наші часи

Чарівників не так вуж багато.

До того ж - честь і слава їм!

- Одруження наші безпечні…

Їхні задуми не так жахливі

Чоловікам, дівицям молодим.

(Пісня четверта)

Також в «Руслані й Людмилі» присутні риси романтичної поеми: незвичайний герой - витязь, в

Якого немає минулого, незвичайне місце - дія відбувається те в історичній події, то в казці.

«Це була поема «лисичанська», або, інакше кажучи, романтична, тому що внесення в епос

Ліричного елемента саме по собі, - писав А. Слонимський, - було вже фактом романтичного значення. Але

Пушкінський романтизм був особливої властивості. Це був не абстрактний романтизм Жуковського, що вів в

Надзоряні сфери, а романтизм молодості, здоров’я й сили, романтизм, у якому були вже

Реалістичні задатки. Навіть несучись на «крилах вимислу», Пушкін не забував про землю. Дійсність

Постійно нагадувала про себе, прориваючись крізь фантастичну тканину оповідання у вигляді ліричних і

Автобіографічних відступів і авторських оцінок осіб і подій… В «Руслані» не було ще - і в цьому

Прав Бєлінський -повного романтизму, що проникає всю тканину добутку, це був тільки крок до

Романтизму. Але там, де авторська лірика вступала у свої права, з’являлися острівцями свіжі, знову

Знайдені романтичні картини, звучала легка музика романтизму. Фантастичне проводиться через

Живе сприйняття - через зорові, звукові й моторні відчуття - і тим самим стає майже що

Реальністю…».

У поемі А. С. Пушкіним широко використовується можливість внефабульных авторських відступів. Таким

Відступом, наприклад, відкривається третя пісня поеми «Руслан і Людмила»:

Дарма ви в тіні таїлися

Для мирних, щасливих друзів,

Вірші мої! Ви не сокрылись

Від гнівних заздрості очей.

Уж блідий критик, їй у послугу,

Питання мені зробив фатальний:

Навіщо Русланову подругу,

Як би на сміх її чоловікові,

Заклику й дівою й князівною?

Ти бачиш, добрий мій читач,

Отут злості чорну печатку!

Скажи, Зоил, скажи, зрадник,

Ну як і що мені відповідати?

Лірична основа «Руслана й Людмили» - це святкове почуття життя, повнота відчуттів, гра

Молодих сил. Позиція автора пустотливо визначається в присвяті:

Для вас, душі моєї цариці,

Красуні, для вас одних

Часів минулі небилиці,

У годинники дозвіль золотих,

Під шепіт старовини балакучої,

Рукою вірної я писав;

Прийміть ж ви моя праця грайливий!

Автор грає казковими образами, начебто не приймаючи їх всерйоз. Уява його сковзає по

Героям, які обрисовуються легкими контурами.

Молодецька похвальба: «Я їду, їду, не свищу, а як наїду, не спущу!», весь цей молодецький тон у сцені з

Головою - погано в’яжуться з настроями Руслана, що втратило чоловікові й тільки що що міркував про «траву

Забуття», «вічній темряві часів» і тому подібних романтичних тонкостях.

Пояснюється все це дуже просто: героїв ще не одержали зовсім самостійного існування,

Не відокремилися від авторської лірики. Вони становлять предмет ліричної гри, і пружини їхніх дій

Перебувають поки ще в руках автора. Із цього погляду, цілком зрозуміло, що древньому витязеві приписуються

Палкі романтичні почуття:

Але, пристрастю палкою стомлений,

Не їсть, не п’є Руслан закоханий,

На друга милого дивиться,

Зітхає, гнівається, горить

И, щипля вус від нетерпенья,

Уважає кожні мгновенья…

(Пісня перша)

Руслан не древній витязь і не билинний богатир, а романтичний герой, що робить подвиги для

Порятунку коханої. Подібна модернізація героїв давала зручний привід для ліричних вторгнень

Автора. Він ставить себе, наприклад, у положення Руслана, що втратилося своїй коханій у самий розпал

«захватів»:

И раптом хвилинну дружину

Pages: 1 2

Збережи - » Жанрова розмаїтість поеми - Твір по добутку А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” . З'явився готовий твір.

Жанрова розмаїтість поеми - Твір по добутку А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила”





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.