Викладу творів Джона Кутзее | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Викладу творів Джона Кутзее

Чистокровний африканець, нащадок бурів, Кутзее народився в 1940 р. На початку 60-х поїхав в Англію, а потім у США. Кутзее вивчав математику й літературу, займався програмуванням. Закінчив Техаський університет за фахом «структурна лінгвістика», що, можливо, вплинуло на характер творчості: потяг до алегорії, до зовсім вивіреного символу-знака. Пізніше, аж до 1983 р., викладав літературу в Нью-йоркському університеті. Лауреат багатьох літературних премій, зокрема єдиний у світі письменник - двічі лауреат Букеривской премії: в 1983 р. - за роман «Життя й час Михаэля Кутзее» і в 1999 р. - за роман «Ганьба».

Будучи білим і належачи до еліти суспільства, заснованого на расовій дискримінації, письменник зштовхнувся із проблемою розвінчання міфів, які створював режим. Ця тема з’являється вже в його першій книзі «Сутінковий рай». Роман «У серце країни» зробив Кутзее відомим, його порівнюють із Кафкой, В. Набоковым, В. Голдингом, Дж. Конрадом, Кобо Абе, проводять паралелі із французьким «новим романом» і живописом абстракціоністів. У центрі оповідання - доля дівчини з «комплексом жертви», що переходить у сліпу злість: убивство батька, що не приховує свого зв’язку зі служницею. Вона бачить мир крізь товсте непробивне скло, до того ж забруднене

В 1980 р. вийшов роман Кутзее «Чекаючи варварів», де мова йде про маленьке містечко на границі Імперії. Головний герой, місцевий суддя (ім’я в нього немає), іде на конфронтацію з полковником служби безпеки Джоллом, що прибув сюди з метою організації заходів проти варварів - кочових племен, які нібито загрожують державній системі. Суддя дуже швидко починає розуміти, що пошук ворога на периферії - лише привід для підтримки режиму терору по всій країні. Військо відправляється в похід на «бунтівників», у місто надходять полонені - цілком безневинні люди. Поплічники Імперії влаштовують у дельті ріки пожежа, тим самим руйнуючи екологію

Судді інкримінують зв’язок з варварами й заподіянню збитку престижу Імперії, саджають у в’язницю. Експедиція проти кочівників провалюється, гарнізон і частина жителів залишають місто, а суддя поступово повертає собі свої повноваження. Роман має притчевый характер, про що свідчать відсутність часу дії, умовність ландшафту й протагоністів, відсутність історичних реалій і якого-небудь «місцевого колориту». Головний герой займається археологічними пошуками. Місто - пісок («стратегічна сировина» притчі) і гниле дерево, причому вік і походження дерева невідомі. Людських останків серед руїн ні, цвинтар поки не знайшли. Суддя викопав якісь таблички із загадковими письменами, але що вони означають - незрозуміло. Увечері він прикладає вухо до землі: шурхіт піщин, які котяться з нізвідки вникуда.

Суддя очікує знамення, що весь цей пісок, черепи, бруд - щось більше, але знамення немає. І тоді він покриває таблички лляним маслом, загортає й закопує там же, де знайшов. Образом судді Кутзее відкриває галерею персонажів, які прагнуть тією чи іншою мірою жити поза історією, віддають перевагу тотальному, оскільки воно виключає конформізм, аутсайдерство. Михаэль Кутзеє з роману «Життя й час Михаэля К.» («Life and Times of Michael ДО», 1983) - наступний ступінь цього процесу з відповідними характеристиками: фізична потворність (у нього заяча губа), відсутність особистого життя, низький, майже нульовий соціальний статус (він - черговий суспільних туалетів або, у кращому разі, садівник) і т.п. У країні триває громадянська війна, у столиці - голод, комендантська година. Михаэль забирає з лікарні мати й на саморобному візку везе в провінцію, на ферму, де пройшло її дитинство. Дорогою мати вмирає, і Михаэль із її порохом у поліетиленовому мішку подорожує далі один. Він добирається до якоїсь ферми, хоча й не знає, чи ферма це, намагається працюватися

Наляканий дезертиром, тікає в гори, ледве не вмирає від голоду, спускається долілиць, його підбирає поліція й відправляє в концтабір з досить м’якими порядками, звідки Михаэль тікає й знову вертається на ферму. У такий час, міркує він, людина повинен жити, як звір у норі, не залишаючи слідів. Навіть інструменти нехай будуть із дерева й шкіри - їх потім з’їдять терміти. Дозрілі гарбузи камуфлируются глиною, щоб їх не помітили. Потім - по підозрі у зв’язку з повстанцями - його знову заарештовують і відправляють вконцлагерь.

Лікар з табірного лазарету - оповідач другої частини роману - порівнює Михаэля з камінчиком, що тихо лежав від створення миру, а тепер його взяли й перекидають із рук у руки. «Ми впали до киплячого казана історії, - пише лікар у щоденнику, - а на ньому ніщо не залишило свого сліду, навіть м’ясорубка війни». Коли його пацієнт зникає з табору, лікар жалує, що не приєднався до нього - людині, що знає шлях до того місця, куди не веде жодна карта й дорога й де ще можлива життя. Торбинка з гарбузовими насіннями, чайна ложка й мотузка - символи надії Михаэля на повернення ксозданию.

В іншому ключі написаний роман «Містер Фо», хоча й тут один із протагоністів свідомо виключає себе із процесу історії. У цьому випадку доречно говорити не про «притчевости», а про стилізацію й «реконструкції» («реконструюється» почасти класична книга Д. Дефо). Сьюзен Бартон висаджують на острів, де живуть Робинзон Крузо й П’ятниця. Крузо розповідає свою історію, але його свідчення завжди суперечливі, так що Сьюзен нарешті перестає відрізняти правду від брехні. Спонукувати Крузо до порятунку - даремна витрата часу, він не палить багать, не веде щоденника

Все його заняття - побудова терас і стін, діяльність, як на сторонній погляд, цілком абсурдна. Сьюзен розуміє: не потрібно, щоб Крузо врятувався, оскільки мир чекає від шукачів пригод оповідань цікавіше, ніж повість про перетягнений камінь. П’ятниця німий, Крузо говорить, що мова йому відрізали работоргівці, але в Сьюзен закрадається підозра, що чи не сам Крузо зробив це, щоб слуга не набридав розмовами. Через рік, коли Крузо лежить із приступом лихоманки, його відносять на торговельне судно, але по дорозі він умирає, а Сьюзен і П’ятниця прибувають в Англію, де вступають у контакт із «містером Фо» (Д. Дефо), живуть у будинку письменника, що ховається від кредиторів

Сьюзен сперечається з ним про те, який повинна бути історія про її пригоди, про мерю допустимості вигадки. Фо пропонує навчити П’ятницю писати, оскільки лише він може розповісти правду про острів і розкрити зміст того загадкового ритуалу, коли П’ятниця кидав білі пелюстки над місцем корабельної катастрофи, заклинаючи невідому силу

П’ятниця, таким чином, гіпотетично й у певному умовному ракурсі, міг би стати головним героєм дії, але він, як і таблички з роману «Чекаючи варварів», не в змозі виговорити заповітне слово, і таємниця залишається нерозгаданої. В останньому розділі оповідачка переноситься на південь, потік приводить її до затонулого корабля, - тут тіла обходяться без слів, тут мир - П’ятниці, - вона намагається розтиснути йому щелепи, з рота біжить струмочок до краю землі. «Містер Фо» - це роман про те, як важко розповісти «історію» про тих, хто прагне бути поза історією, тобто про проблеми такою ж мірою письменницької, як і экзистенционной.

В 1988 р. Кутзее видав збірник критичних есе «Література білих. В 1990 р. вийшов роман «Залізний вік» («Age of Iron»). У головної героїні - Элизабет Каррен - виявлений рак. Вертаючись додому після встановлення діагнозу, вона бачить у власному саду п’яного волоцюги - свого «ангела смерті». Саме цей чоловік стає її компаньйоном, повірником і гідом по бідняцьких кварталах Кейптауна, які вона відвідує перед смертю в спробі виправдатися перед цим миром і де бачить репресії й насильство. Роман написаний у формі заповіту, адресоване загубленій доні, що живе тепер в Америці, але це й скорбота за всіма втраченими дітьми країни під час «залізного віку», що вона переживає

1994 роком датується вихід наступного добутку Кутзее - роману «Осінь у Петербурзі». Тут за вигаданим детективним сюжетом (всесвітньо відомий росіянин письменник Ф. Достоєвський в 1869 р. таємно приїжджає із Дрездена в Петербург для з’ясування обставин самогубства (або вбивства) його приймака Павла Ісаєва) Кутзее міркує про мучення душі художника, що той змушений катувати заради літературного заробітку. Літературною подією став роман Кутзее «Ганьба» («Disgrace»), у якому мова йде про тілесні й духовних «пригоди» 52-літнього професора-філолога Девида Лури, вигнаного з Кейптаунского університету за сексуальні домагання до своєї студентки. Після зґвалтування чорношкірими кафрами його дочки-лесбіянки Девид Лури починає сумніватися в бутті людської душі в безбожному космополітичному світі

Pages: 1 2

Збережи - » Викладу творів Джона Кутзее . З'явився готовий твір.

Викладу творів Джона Кутзее





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.