Красуня миру напрочуд, Рум’яна, струнка, висока, У всякому одязі гарний, До всякої роботи спритна. Н. А. Некрасов Велична слов’янка” стала героїнею багатьох віршів і поем Н. А. Некрасова; всі вони перейняті глу-боким жалем до її долі. Поет страждає разом з нею й від непосильної роботи, і від моральних принижень. Од-Нако не можна сказати, що російська жінка з’являється у віршах Некрасова тільки лише в образі замученої рабо-тої селянки, на долі якої відбилися всі соци-альные протиріччя країни
Є в поезії Некрасова й інший тип жінки, у якому втілилися народні подання про теперішню красуню, міцно складеної, рум’яної, живий, працьовитої. Некрасов обертає внима-ние на внутрішню красу, щиросердечне багатство російської селянки: Є жінки в росіян селеньях Зі спокойною важливістю осіб, Із красивою силою у движеньях, З ходою, з поглядом цариць. В образі російської жінки Некрасов оспівує стійкість, гордість, достоїнство, турботу про сім’ю, одетях.
Найбільше повно цей тип був розкритий Некрасовим у поемі “Кому на Русі жити добре” в образі Матрены Корчагіній. Одна із частин названа “Селянка”, у якій Матрена розповідає про свою долю. У цьому оповіданні відбий-лисій всі життєві тяготи російської жінки: розлука із чоловіком, вічні приниження, страждання матері, що втратила сина, пожежі, відмінок худоби, неврожай. Однак ці випробування не зломили її духу, вона зберегла своє людське достоїнство
Образ Матрены Тимофіївни даний у поемі в динаміку, у розвитку. Так, наприклад, в історії з Демушкой вона спочатку, у пориві розпачу, готова все стерпеть: И отут я покорилася, Я в ноги поклонилася… Характер героїні загартовується саме в цих тяжких випробуваннях. Це - жінка великого розуму, самовіддана, вольова, рішуча
У характеристиці Матрены широко використовуються фольклорні жанри: пісні, плачі, голосіння. Вони допомагають виразити біль і тугу, яскравіше показати гірке життя Матрены Тимофіївни. У її мовленні спостерігаються фольклорні особливості: повтори, постійні епітети, окличні форми, звертання, достаток уменьшительно-ласкательных слів. Ці особливості роблять мовлення Матрены неповторно індивідуальної, надають їй особливу жвавість, емоційність
Це образ селянки не тільки сильної духом, але й обдарованої, талановитої. Оповідання Матрены про своє життя - це оповідання про долю будь-якої селянки, багатостраждальної російської жінки. Сама глава названа не її ім’ям, а “Селянка”.
Цим підкреслюється, що доля Матрены зовсім не виключення із правил, а типова доля мільйонів російських селянок. Описуючи тип “величної слов’янки”, Некрасов знаходить таких жінок не тільки в селянському середовищі. Кращі щиросердечні якості - сила волі, уміння любити, вірність - ріднять Матрену з героїнями поеми “Російські жінки”.
Добуток це складається із двох частин: перша присвячена княгині Трубецької, а друга - княгині Волконської. Княгиню Трубецьку Некрасов показує як би з боку, малює зовнішні труднощі, що зустрілися на її шляху. Недарма центральне місце в цій частині займає сцена з губернатором, що лякає княгиню її позбавленнями, що очікують: Острожним твердим сухарем И життям узаперті, Ганьбою, жахом, працею Етапного шляху.., Всі доводи губернатора про тяготи життя в Сибіру дрібніють і втрачають свою силу перед мужністю героїні, її гарячою готовністю бути вірної своєму боргу. Служіння вищої мети, виконання святого боргу для неї над усе сугубо особистого: Але знаю: до батьківщини любов Суперниця моя… Оповідання в другій частині поеми ведеться від першої особи - від імені княгині Волконській
Завдяки цьому ясніше розумієш глибину страждань, які перенесла героїня. У цій частині також є суперечка, по напрузі дорівнює розмові губернатора й Трубецькой: - Ти Усі права захищені й охороняються законом © 2001-2005 олсоч. ру всіх нерозважливо кидаєш, За що ж? - Я борг виконую, батько
При цьому підкреслюється визначеність долі героїні: Ділити з ним радість, Ділити й в’язницю Повинна я, так небу завгодно! Опис декабристів подібно з описом християнських мучеників і самого Христа: Не покаджу я катові Вільних і святих. І я полюбила його, як Христа, У своєму арештантському одязі Тепер він беззмінно коштує переді мною, Величчю лагідним сіючи
Терновий вінець над його головою, У погляді - любов неземна… Учинок дружин декабристів пофарбований у піднесено-релігійні тони. Заміна первісної назви “Декабристки” на “Російські жінки” підкреслила, що героїзм, сила духу, моральна краса властиві російській жінці споконвіків. Треба віддати належне Н. А. Некрасову, що зумів створити в російській літературі такий чудовий образ жінки, вірної боргу, що вражає своєю цілісністю
Некрасов показав, що образ “величної слов’янки” не належить одному соціальному шару. Цей тип жінок - всенародний, його можна зустріти й у селянській хаті, і у великосвітській вітальні, оскільки головна складова його - духовна краса
Збережи - » Тема жіночої частки в поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” . З'явився готовий твір.