Уже у віршах 1817-1819 воля стає те вищим суспільним благом - предметом “похвального слова” (”Хочу оспівати Волю миру”), те метою, до якої спрямований поет разом із друзями-однодумцями (”зірка чарівного щастя”), те кроком від оман і суєтного життя до “блаженства” істини й мудрості (”Я тут, від суєтних оковів звільнений, / Учуся в Істині блаженство знаходити”), те змістом поетичної “жертви” (”Волю лише учася славити, / Віршами жертвуючи лише їй”) і позначенням щиросердечного стану поета (”таємна воля”).
Саме воля стала головним критерієм оцінки життя, відносин між людьми, суспільства й історії.
Петербурзький період. Воля - абсолютна, загальнолюдська цінність, вона поза часом і простором, це вище благо й супутниця Вічності. У ній Пушкін знайшов масштаб для оцінки суспільства й перспективу подолання його недосконалостей.
Алегорії волі протипоставлені алегоричним образам “Тиранів миру”, “Несправедливої влади”, “увінчаного лиходія”… “Вільність” - увесь світ, а не тільки Росія позбавлена волі, а тому ніде немає радості, щастя, краси й блага. Але це також погляд освічених дворян.
Прославляючи Закон як міцну основу Волі, поет з обуренням пише про тиранів. У ні хон бачить джерело несвободи… …з апеляцією до розуму монарха…
Поет - супротивник насильства, воля не може бути досягнута в рез-ті революції (акт відплати тиранам).
В “Селі” воля не абстрактна ідея загального блага, а конкретно - воля російського селянства..
В “До Чаадаєва” на перший пан виходить внутрішня воля, без якої не мислиться воля суспільна. Воля пов’язана з життям серця, з поданнями про честь і борг.
Романтична лірика 1820-1824. Тема волі - центральна. Кинджал - “таємний страж волі” (”Кинджал”), “Наполеон”, “До моря” - пронизує мотив волі. “До Дельвигу” - “одна воля мій кумир”. Воля для Пушкіна в роки изгнанничества - один з політичних символів, готувався до дороги “у димі, у крові, крізь хмари стріл”, що веде до торжества волі.
В 1823 - розчарування, песимістичні настрої через: 1) поразка європейських революцій; 2)у змовниках, які не зважувалися присвятити…3) сумніву в можливості швидкої революції. “Волі сівач пустельний…” - криза віри в можливість швидкого досягнення суспільної волі (люди виявилися не готові до сприйняття “живлющого насіння” волі.)
Ведучим став мотив особистої волі. “В’язень” - на волі є все, що асоціюється з особистою волею - хмари, гора, “морські краї”, вітер. В’язень - це поет-вигнанець, що утомився від неволі, але не зломлений, що не здався. “До моря” - море, як і океан, стихія, бура, гроза, шторм, завжди асоціювалися з волею. Пушкіна вподібнює море живій істоті, одержимому заколотними поривами духу. Море - ще й символ людського життя, що може “винести” куди завгодно, до будь-якій “землі”. Але тепер його розуміння волі стало іншим - тому що воля - благо, неугодне тиранам, він жадає волі стихійної, її ідеал завжди живе в серце людини.
“У глибині…” - послання написане мовою політичних алегорій, близьких і зрозумілих декабристам.
Кінець 20-х - 30-е. Воля - особиста незалежність, “достоїнства особистого”. Будь-яке порушення прав особистості, якими обставинами воно б не було викликано, розцінювалося поетом як придушення особистості людини, прагнення принизити його, звести до положення раба.
Воля для Пушкіна - це воля мати власну думку про суспільство, про історичне минуле свого народу, можливість критично оцінювати “голосні права, від яких не одна кружляється голова”. До особистої недоторканності ставляться й сім’я, будинок творчий шлях.
Підсумок. “Я пам’ятник…”. Відмежувавшись від усього, що здатно тільки принизити людини, Пушкін прийшов до нового розуміння вільного життя. У ній супутниками людини, нічим не обмеженого у своїх пересуваннях по землі, будуть природа, краса якої створена творчим генієм Бога, і творами мистецтва, створені художниками - людьми, натхненними Богом.
Збережи - » Тема волі в лірику Пушкіна (1) - твір по творчості А. С. Пушкіна . З'явився готовий твір.