Про що говорять романи Диккенса | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Про що говорять романи Диккенса

Класик англійської літератури Чарльз Диккенс (1812-1870) почав свій творчий шлях в 30-х роках як автор побутових нарисів і оповідань, привлекших читачів живим гумором і гострою спостережливістю. Безрадісне існування мешканців Истэнда, найбідніших кварталів Лондона, комічні й сумні випадки з життя дрібних чиновників, торговців, ремісників, чванливе самовдоволення щасливих ділків і розбагатілих крамарів, що презирливо дивляться на мир з висоти свого грошового мішка,- такі теми численних оповідань і нарисів, що склали першу книгу Диккенса «Нариси Боза».

Ще більший успіх приніс молодому письменникові веселий, гумористичний роман «Посмертні записки Пиквикского клубу» (1837). Перші дві книги створили двадцатичетирехлетнему Диккенсу славу національного письменника Англії. Син дрібного службовця, він уже в ранній юності пізнав вагу підневільної праці заради шматка хліба. У літературу він прийшов зі своїм, не за віком богатим, життєвим досвідом і запасом спостережень. Як добре сказав один з його біографів, «він розчистив дорогу всім своїм персонажам. У які нетрі Лондона не опускалися б його герої, Диккенс встиг побувати там раніше їх». З кінця 30-х і до середини 60-х років один за іншим з’являлися його чудові соціальні романи: «Оливер Твіст» (1838), «Життя й пригоди Николаса Никклби» (1839), «Крамниця стародавностей» (1840), «Життя й пригоди Мартіна Чезлвйта» (1844), «Домби й син» (1848), «Давид Копперфильд» (1850), «Холодний будинок» (1853), «Лихоліття» (1854), «Крихта Доррит» (1857), «Більші очікування» (1861), «Наш загальний друг» (1865).

Книги Диккенса дають правдиве й досить повне подання про життя Англії XIX століття. Письменник уперше торкнувся таких тим, які до нього в англійській літературі вважалися «непорядними». Він заговорив повним голосом про жахи лондонських нетрів, работних будинків, сирітських притулків, шкіл для бедних, парафіяльних лікарень, богаділень, боргових в’язниць, злодійських кубел і т. д.

Диккенс розкрив перед усім миром мертвущу рутину англійського законодавства, дивовижний бюрократизм державного апарата, продажність високопоставлених чиновників, непривабливий виворіт парламентських виборів, лицемірну сутність буржуазної добродійності, варварські методи виховання дітей, тваринний егоїзм власників, каторжна праця робітників на фабриках і вмастерских.

Диккенс,увів у літературу нові теми й нові герої. Його позитивний герой - людин з народу, очами якого письменник бачить навколишню дійсність і викриває його вустами все, що заважає людям житк по-людськи й радуватися життю

На всьому протязі творчості Диккенс непоколебимо вірний своїм ідейним і художнім принципам. Малюючи злиденних, голодних, знедолених людей, він сам страждає, і на очі його навертаються сльози. Зображуючи жорстоких, гордовитих, своєкорисливих багатіїв, він обурюється й обурюється, у його м’якому голосі звучать металеві ноти: він стає грізним обвинувачем і суворим суддею

Диккенс - «…захисник нижчих класів проти вищих, це каратель неправди й лицемірства» -і так писав про нього Н. Г. Чернишевський у своєму юнацькому щоденнику ‘. Пієтет до великого англійського реаліста зберігався в нас і в наступні роки. Його гуманізм завжди був співзвучний передовій літературі Росії. У цьому змісті досить показове висловлення М. Горького: «Диккенс залишився для мене письменником, перед яким я шанобливо схиляюся,- ця людина изумительно осягла труднейшее мистецтво любові до людей».

Літературна діяльність Диккенса збіглася з періодом твердження промислового капіталізму в Англії. Посилення капіталістичної експлуатації, ріст безробіття й убогості викликали до життя наприкінці 30-х і в 40-і роки потужний визвольний рух — чартизм. У політичну боротьбу виявилися утягненими мільйони людей. В окремих випадках справа доходила до збройних зіткнень. Чартистський рух сколихнув всю Англію. У творах Диккенса знайшли своє відбиття як сильні, так і слабкі сторони демократичної ідеології того часу. Він ясно бачив всю недосконалість навколишнього його суспільства, але справжня природа соціальних протиріч від нього вислизала. В 40-і роки, у період підйому чартистського руху, Диккенс виступив із циклом «Рождественських повістей» («Рождественська пісня в прозі», «Дзвона», «Цвіркун на печі»1), у яких торкнув самих пекучих питань сучасної йому громадського життя, пред’явивши панівним класам суворі обвинувачення. У той же час критичний емоційний запал цих повістей часто приглушається добросердою «різдвяною філософією» загального примирення

Злим і злочинним людям, з вини яких у романах Диккенса відбуваються всі нещастя й лиха, протистоять безкорисливі,’ великодушні герої, що незмінно беруть перемогу в життєвій боротьбі. Позитивний герой Диккенса до кінця зберігає моральну доблесть - уроджену порядність, шляхетність і чесність,- якого би випробування не випадали на його частку. У фіналі роману він завжди знаходить сімейне щастя й матеріальне благополуччя, а злочинці, що будували йому підступи, піддаються заслуженій карі

У багатьох романах у якості головного діючої особи виступає дитина. Халепи, що випали на частку героя в дитячі і юнацькі роки, становлять зміст самих популярних творів Диккенса. Проникливий знавець дитячій душі, він наділяє своїх юних героїв дивною спостережливістю, гостротою й свіжістю почуття. Дитина стає жертвою соціальної несправедливості й вступає в конфлікт із навколишнім світом зла, уособленого в узагальнених сатиричних образах жорстокосердих людей, що не гребують найнижчими засобами для досягнення своїх цілей. Вони утягують незіпсованого хлопчика в темні інтриги, намагаються здійснити з його допомогою мерзенні задуми, але дитяча безпосередність і простодушна чесність зненацька споруджують перед негідниками непереборні перешкоди, а остаточний результат подій довершує щасливий випадок

Романам Диккенса властиві гострі психологічні конфлікти, складна, заплутана інтрига, що тримає читача в безперервній напрузі, виразні портретні характеристики навіть другорядних персонажів, емоційне розжарення оповідання, що включає складну гаму почуттів і настроїв - від приголомшливого трагізму до фарсової комедийности, від добродушної іронії до разючого сарказму, від задушевної інтимності до публіцистичного пафосу. У всіх випадках Диккенс чітко й недвозначно виражає своє відношення до добра й зла. Його моральні принципи природно випливають із сюжету, хоча сам автор не вважає потрібним приховувати свої симпатії й антипатії й утримуватися від сентенцій. Як би не були складні шляхи пороку, у читачів ніколи не може виникнути двоїстого відношення до негативних персонажів

Уже в 40—50-і рр. Диккенс стає в Росії одним із самих улюблених письменників. Тоді ж його романи попадають у коло дитячого читання. Н. Г. Чернишевський в одній зі своїх ранніх робіт— «Про те, які книги повинне давати читати дітям» (1849) -гаряче рекомендує Диккенса, оскільки в його романах «мораль занадто ясно випливає з оповідання, так що навряд чи й дев’ятирічне дитя може не зрозуміти неї без пояснень»1.

Починаючи з 60-х років, романи Диккенса постійно виходять у скорочених перекладах і переробках для дітей. Прогресивна критика виступала проти перекручувань і прямої фальсифікації творчості англійського класика. Наприклад, у переробках Л. Шелгуновой і А. Архангельської від його романів не залишалося нічого, крім сюжетної схеми з банальними повчаннями. Видавець, за словами В. Г. Короленко, «вчинив теперішній злочин, обкраявши Диккенса. Безліч юнаків встигли одержати саме мінливе подання про Диккенсе, і згодом мені доводилося разуверять таких читачів, що Диккенс зовсім не нудний і не сухий мораліст».

Особливо популярні в юних читачів такі романи, як «Оливер Твіст», «Давид Копперфилд», «Николас Никклби», «Домби й син», «Крихта Доррит»; з «Рождественських повістей» - «Цвіркун на печі». У наш час романи й повести Диккенса постійно виходять у скорочених перекладах для дітей середнього й старшого віку. У радянських виданнях дбайливо зберігаються ідейні й художні особливості оригіналу. Для молодших школярів випускаються окремими книжками закінчені в сюжетному відношенні й епізоди, що відповідають віковим вимогам, з деяких романів!

Pages: 1 2

Збережи - » Про що говорять романи Диккенса . З'явився готовий твір.

Про що говорять романи Диккенса





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.