Поетичні добутки Соррильи й Эспронседы | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Поетичні добутки Соррильи й Эспронседы

Те був Соррилья - майже юнак, з довгими хвилястими волоссями, із сумним поглядом, з мелодійним голосом, що проникає в душу. Публіка гаряче прийняла його й привітала в ньому новий, що народжується талант, може бути, ще більш сильний, чим той, котрий тільки що схоронили. Але, на жаль, незабаром довелося переконатися, що це не більше, як співак у дусі древніх Romanceros, трувер, що повторює стародавні балади. Захоплений першим успіхом, він занадто легко піддався непомірним похвалам тих реакціонерів, що відреклися вже від сучасних ідей і намагалися воскресити віджилі типи лицарської католицької Іспанії. Правда, у цю епоху зречення й моральної слабості Соррилья робиться модним поетом, але за те перший же втрачає помалу й самоповага, і віру у свої сили. Він, колись повний блискучих надій, зустрінутий з ентузіазмом, як гідний спадкоємець Ларри, тепер, по закінченні декількох років, уже не почуває себе здатним виправдати цих очікувань і, у пориві розпачу, навіть ображає дорогу пам’ять, називаючи “проклятим” свій талант, що народився на могилі “нечестивця”.

Соррилья сказав це у віршах, написаних близько 1844 року, і який же різкий, сумний контраст представляють вони з тим серцевим мовленням, який слухав весь Мадрид, проводжаючи в могилу свого Фігаро!

Але якщо в особі Соррильи іспанська революція не створила щирого поета, за те вона по справедливості може пишатися іншим, хоча менш плідним, але незрівнянно більшим талантом, по силі думки й слова. Ми розуміємо тут дона Хосе де-Эспронседа, що дає нам уже не беззмістовні мелодії, не сцени з релігійних переказів, не опису бою биків так войовничих викликів і дуелей, як Соррилья, a життя з усіма її сучасними хвилюваннями. Це поет школи Байрона, Альфреда де Мюссе, Леопарди; він проникнуть всіма нашими ідеями, всіма нашими кращими почуттями, йому не далекі ні наші прагнення, ні вірування, ні сумніву, ми знаходимо в ньому відгук на все, що засмучує нас, хвилює, радує, збуджує в душі обурення, симпатію, або ненависть. Ніякі півзаходи неможливі стосовно його творчості, Эспронседа може бути або другом, іди ворогом свого читача, середини отут немає. Порвавши з усіма забобонами своєї країни, він не щадить і католицької віри, цей древній чоловік і жінка іспанського народу, називаючи її “старою відьмою”, цілі століття стискаючої у своїх старезних обіймах відважного, “потужного богатиря”. Його знаменита легенда, під заголовком Студент Лисардо, відкриває перед нами всю глибину тієї прірви, куди занурила Іспанію її всесильна церква

Лисардо представляє новий тип Дон-Жуана; захопленою якоюсь невідомою жінкою під непроникним покривалом, він треба за нею, йому чудиться жагуче хвилювання, чуються подавлені подихи любові, і він іде, іде усе далі, до самої глибини пекла. Юнак, однак, не бентежиться, оправившись від першого здивування, він зриває покривало з таємничої незнайомки, увлекшей його, і замість уявлюваної молодої красуні, бачить кістяк. Іспанія точно також цілі століття із пристрастю випливала за своєю католицькою церквою й знайшла в ній смерть

Эспронседа, як і Ларра, уперше побачив світло при звуках сполоху, що розбудив Іспанію спочатку дев’ятнадцятого століття. Батько його перебував на службі кортесов і командував армією під час війни за незалежність; a геніальний син народився в 1810 році, у маленькому містечку Эстремадури, серед табірного шуму, під звуки бойової труби, -і й ця войовнича обстановка немов отпечатлелась на самій натурі поета; все життя його була безперервною епопеєю за звільнення народів

Від 1820 до 1823 року Эспронседа ще напівсвідомо є присутнім при всіх подіях цього революційного періоду, що закінчився, як відомо, вторгненням герцога Ангулемскаго; але вже під час реакції, що наступила потім, він, разом з іншими членами сполучника Нумантини, укладений у Гвадалаксарский монастир на чотирнадцятому році від народження. Тут майбутній знаменитий поет становить план своєї першої поеми Пелайо, маючи намір зобразити в ній боротьбу християнської Іспанії з магометанською навалою

Відбувши покладений строк покарання, юний Эспронседа повернувся було в Мадрид, але переслідування поліції незабаром примусили його покинути батьківщина. Спочатку він відправився в Гибралтар, потім у Лісабон; a, коли наближався до воріт цієї столиці, у кишені y його, за шляховими витратами, залишалося не більше двох франків; така сума здалася йому занадто незначної для початку життя в багатому місті, і він зволів кинути свої дрібні монети у хвилі ріки Тахо

Звичайно, це доводить крайню безтурботність і непередбачливість юнака; але при гордій свідомості своєї щиросердечної сили, беззавітної відваги, молодості й краси, — він почував себе власником цілого миру; так чи могло злякати його тимчасове безгрішшя?

Уряд Фердинанда VII не терпіло занадто близького сусідства своїх політичних емігрантів і тому зажадало від Португалії, щоб Эспронседа був вилучений з ея меж. Тоді він переселяється спочатку в Лондон, потім у Париж, де в 1830 році вперше застосовує до справи свої переконання й, із всею палкістю жагучої, великодушної натури, геройски відстоює волю на польських барикадах. Потім він бере участь у пиренейском поході й, нарешті, вступає в ряди захисників Польщі, стремившейся в той час стряхнути із себе ярмо Росії

Після амністії, обвяленной Фердинандом VII, Эспронседа одним з перших вертається у свою батьківщину й тут, під заступництвом міністра Cea Бермудеса, надходить навіть у королівську гвардію. Втім, дуже ненадовго: вірші, вимовлені їм на якімсь банкеті; разом позбавляють його служби й правительственной прихильності

В 1833 році молодий поет стає журналістом, але це повело лише до того, що журнал El Siglo (Століття), де він був прийнятий у число співробітників, піддався забороні за його статті. В 1835 році й на початку 1836-го він більш, ніж хто або, намагався підтримати збуджений стан у народі, що так зненацька розв’язалося подіями в Гранхе. Эспронседа, як і Ларра, у зніяковілості зупиняється перед ними, навіть не намагаючись протидіяти мирній угоді, що послужила прелюдією до конституції 1837 року. Але він устав знову, як тільки уряд намірився зазіхнути на муніципальні вільності, і всією душею віддався руху 1840 р., у надії на швидке проголошення республіки

Мрії ці, однак, не здійснилися, тому що не настала ще пора для республіки в Іспанії. Эспронседа міг домогтися тільки зняття заборони зі свого журналу Еl Huracan (Ураган), але колишні співробітники вже не були. Дійшло, нарешті, до того, що партія прогресистів, бажаючи відскіпатися від такої небезпечної й неспокійної людини, видалила його в Гагу, призначивши секретарем посольства; a сирий, холодний клімат цієї країни убийственно відбився на його вже надламаному організмі, якому найбільше були потрібні жаркі сонячні промені. Потім, коли жителі Аликанте обрали Эспронседу своїм депутатом на конгресі, він знову вернувся в Мадрид і з ентузіазмом був зустрінутий там вільнодумною молоддю, але в, той час йому вже не довго залишалося жити: раптова гостра хвороба підкосила поета, що не досяг ще й 32 років, 23-го травня 1842 року Іспанія втратилася в ньому одного зі своїх кращих синів

У нашому загальному огляді ми, звичайно, не могли дати повного поняття o тім пропасному, бурхливому хвилюванні, o тих безперервних тривогах, у яких Эспронседа переводив своє життя. До невпинної рухливості при самих виняткових зовнішніх умовах, до постійних змін місця, середовища, суспільних відносин, додайте ще вроджену палкість натури й неутолимую спрагу сильних відчуттів, що швидше за все сприяє пропалюванню життєвих сил. Азартні ігри, гульби, розгул, війна з усіма її нещастями й пагубними випадками, гаряча віра в політичні принципи при повнім безвір’ї релігійному, діяльне участь у різних змовах, скороминущі, але сильні захоплення жінками, з яких навіть самі доброчесні не могли протистояти його непереборній чарівності, його жагучого, патетичної мовлення, -і от що наповнювало все життя поета й привело її до передчасного кінця

Эспронседа написала порівняно небагато; вся його творчість обмежується невеликим томом ліричних віршів, декількома журнальними статтями так уривками двох поем, уже названих нами: Реиауо й Diablo — mundo. Перша з них була задумана й почата ще в ранній юності, але так і осталас недокінченої; друга має багато загального з поемою Байрона Дон Жуан; ті ж у ній поетичні почуття, ті ж сумніви, та ж гарячність серця, та ж височина думок

Pages: 1 2

Збережи - » Поетичні добутки Соррильи й Эспронседы . З'явився готовий твір.

Поетичні добутки Соррильи й Эспронседы





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.