Основні теми й ідеї лірики А. А. Фета | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Основні теми й ідеї лірики А. А. Фета

В особистості Панаса Фета дивним образом зійшлися два абсолютно різних чоловіки: огрубілий, сильно тертий, битим життям практик і натхненний, невтомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й любові. Син дрібного німецького чиновника, Фет був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз матір поета від його батька. Але обман розкрився, і Фет протягом багатьох лет випробовував на собі, що значить бути незаконнонародженим. Головне, що він втратився при цьому статусу дворянського сина. Він намагався “вислужити” дворянство, але 13 років армійської й гвардійської лямки нічого не дали. Тоді він женився з розрахунку на старій і багатій жінці, став жорстоким і скупим сільським хазяїном-визискувачем

Революціонерам і навіть лібералам Фет ніколи не співчував і, щоб досягти бажаного дворянства, довго й голосно демонстрував свої верноподданнические почуття. І тільки коли Фету було вже 53 року, Олександр II наклав сприятливу резолюцію на його прохання. Доходило до смішного: якщо тридцятирічний Пушкін уважав образою дарування йому царем камер-юнкерського звання (це придворний чин, дава_ звичайно молодим людям до 20 років), те цей російський лірик спеціально виклопотав собі камер-юнкерство вже в 70 років. І при цьому Фет писав божественні вірші. От вірш 1888 року: Напівзруйнований, напівмешканець могили, Про таїнства любові навіщо ти нам співали? Навіщо, куди тебе домчати не можуть сили, Як зухвалий юнак, один ти нас кличеш? Томлюся й співаю. Ти слухаєш і млієш; У наспівах старечих твій юний дух живе. Циганка стара одна ще співає. Тобто буквально два чоловіки жили в одній оболонці. Але яка сила почуття, міць поезії, яке жагуче, юнацьке відношення до краси, до любові!

Поезія Фета недовго мала успіх у сучасників в 40-е роки, а в 70 - 80-х роках це був успіх досить камерний, аж ніяк не масовий. Але масам Фет був знаком, хоча вони не завжди знали, що популярні романси, які вони розспівують (у тому числі й циганські), - на слова Фета. “ПРО, довго буду я в молчанье ночі таємницею…”, “Яке счастие! і ніч і ми одні…

”, “Сіяла ніч. Місяцем був повний сад…”, “Давно в любові відради мало…”, “У димку-невидимке” і, звичайно, “Я тобі нічого не скажу…” і “На зорі ти її не буди…” - от лише деякі вірші Фета, покладені на музику різними композиторами

Лірика Фета тематично вкрай бідна: краса природи й жіноча любов - от і вся тематика. Але якої величезної моці досягає Фет у цих вузьких межах. От вірш 1883 року: Тільки У світі і є, що тінистий Дрімаючих кленів намет. Тільки у світі і є, що променистий Детски замислений погляд. Тільки у світі і є, що запашний Милої голівки убір. Тільки у світі і є цей чистий Уліво, що біжить проділ. Філософської його лірикові назвати важко.

Мир поета дуже вузький, але який же він прекрасної, повний добірності. Бруд життя, проза й зло життя не проникали в його поезію ніколи. Чи прав він у цьому?

Видимо, так, якщо бачити в поезії “чисте мистецтво”. Краса й повинна бути головним у ній. Геніальна лірика природи Фета: “Я прийшов до тебе із привітом…”, “Шепіт

Боязке дыханье…”, “Який смуток! Кінець алеї…”, “Цей ранок, радість ця…”, “Чекаю я, тривогою обійнятий…

” і безліч інших ліричних мініатюр. Вони різноманітні, несхожі, кожна виявляє собою неповторний шедевр. Але є загальне: в усіх їх Фет затверджує єдність, тотожність життя природи й життя людської душі

И поневоле замислюєшся: де джерело, звідки ця краса? Чи утвір це Батька небесного? Або джерело всього цього - сам поет, його вміння бачити, його світлій, відкритій красі душу, щомиті готова восславить навколишню красу? У своїй ліриці природи Фет виступає як антинігіліст: якщо для тургеневского Базарова “природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник”, те для Фета природа - єдино храм, храм насамперед любові, а по-друге - храм для натхнення, розчулення й молитви красі

Якщо для Пушкіна любов була проявом вищої повноти життя, то для Фета любов є єдиний зміст людського буття, єдина віра. У нього й сама природа любить - не разом з людиною, а замість нього (“У димку-невидимке”). У той же час Фет уважає людську душу часткою небесного вогню, божою іскрою (“Не тим, Господь, могутній, незбагненний…”), ниспосланной людині для одкровень, дерзань, натхнення (“Ластівки”, “Учися в них - у дуба, у берези…

”). Дивні пізні вірші Фета, 80 - 90-х років. Старезний старий у житті, у поезії він перетворюється в гарячого юнака, всієї думки якого про одному - про любов, про Даний текст призначений тільки для приватного використання 2005 буйстві життя, про трепет молодості (“Ні, я не змінив…”, “Мого той шаленості бажав…”, “Люби мене! Як тільки твій покірний…

”, “Ще люблю, ще нуджуся…”). Візьмемо вірш “Я тобі нічого не скажу…”, у якому висловлена думка про те, що мовою слів не можна передати життя душі, тонкості почуття. Тому любовне побачення, як завжди, в оточенні розкішної природи, відкривається мовчанням: “Я тобі нічого не скажу…

”. Другий рядок уточнює: “Я тебе не стривожу нітрохи”. Так, як свідчать інші вірші, його любов може й стривожити, схвилювати незайману душу його обраниці своїми “томленьями” і навіть “содроганьями”. Є й інше пояснення, воно в останньому рядку другої строфи: його “серце цвіте”, подібно нічним квітам, про які повідомляється на початку строфи. “Я тремчу” - від чи нічного холодку або від якихось внутрішніх щиросердечних причин. І тому кінець вірша дзеркально повторює початок: “Я тебе не стривожу нітрохи, я тобі нічого не скажу”.

Вірш залучає тонкістю й добірністю виражених у ньому почуттів і природністю, неголосною простотою їх словесного вираження

Збережи - » Основні теми й ідеї лірики А. А. Фета . З'явився готовий твір.

Основні теми й ідеї лірики А. А. Фета





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.