Тема материнства - одна із самих популярних в українській літературі. До величної оди, проспіваної матері Тарасом Шевченко, з роками прилучалися нові й нові голоси. Ні, імовірно, жодного українського письменника, який би не згадав із вдячністю рідну неньку. Адже мати - це першооснова життя. Саме цю думку відстоював у своїй поезії Андрій Малишко. Корінь глибокої символістики образа матері в поезії Малишко йдуть у дитинство. Тому що в дитинстві будуються перші й найміцніші основи любові, духу, характеру поета
У своїй «Автобіографії» він, зокрема, згадував, що материнські пісні запам’яталися в його пам’яті на все життя. Тільки одне в них не задовольняло хлопчика: сумні кінцівки. Не могло його чуйне серце миритися із трагічною загибеллю козака, якому чорний ворон ока клює… І тоді Андрій перекомпоновував пісню по-своєму: ні, не вбитий козак - поранений, вилікували його добрі люди, та й повернувся він додому. Таким був початок поетичної творчості. Із синівського почуття вдячності народилася теперішня перлина української лірики - «Пісня про рушнике». У вірші образ матері втілює споконвічну філософію життя:
- Рідна мама моя, ти ночей не доспала,
- И водила мене в поля на край села,
- И в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
- И рушник вишитий на щастя далася
З особливою ніжністю пише про рідну матір Борис Олійник. Вічною зіркою, сивою ластівкою, сивим сонечком була для сина мати й такий залишилася вона після непоправної втрати («Мама, вечір догорів»). Зворушливо поет оспівував мамине безсмертя, світлу пам’ять про неї:
- Там, де ти колись ішла,
- Тиха стежка зацвіла
- Житом-Долею Світанкової,
- Чудом-казкою
- Юним соняшником
Цикл поем «Сиве сонце моє» присвячений пам’яті матері, і по визначенню літературознавців є теперішнім художнім досягненням Бориса Олійника. Складається з дев’яти поем, написаних різними віршованими розмірами, у щораз різною психологічною й художньою тональністю, цикл несе в собі й сповідь сина перед пам’яттю матері, і преклоніння перед її чесним трудовим життям, і роздуму про призначення людини на землі. Художня сила віршів про матір визначається не тільки правдивим відтворенням людських почуттів, незвичайною емоційністю, джерельною чистотою слова. Як це властивийо Олійникові у віршах трагічного звучання, він охоплює широкі обрії людського життя з його морально-духовним досвідом і з усією пам’яттю душі. Щирими почуттями до матері пронизаний вірш «Лебеді материнства» Василя Симоненко. Експозиційні рядки вірша нагадують казковий чудомир, динамічний, рухливий (недарма рядки починаються активними дієсловами - видніються, сиплють, заглядає, танцювали, лопотали, лоскотали). Око читача те охоплює всесвіт з його зоряним дощем (Сиплють ночі в лимани зірок сургуч), те виявляється в будинку, оповитому чарами лебединого танцю. Тональність миру нерідко драматична (тьму турбували криками півні - тут добре використаний сувора колористика, тривожна алітерація на «р»); домашній же мир заколисуючий, яскравий (рожевий, золотий), лагідний, тому що в ньому захищає дитя Материнське добре пещення. «Описова» частина створює тло, на якому розвертається монолог матері. Це потік слів внутрішніх - на це вказує специфічне граматичне оформлення монологу. Життєва дорога в материнському (і авторському) баченні йде немов між двома рядами понять: можливості вибору й вірності. Вибирати можна все - друзів, дружину, за духом брата, вибрати не можна тільки Батьківщину. Від маминих пісень учився поезії й Василь Стус. До рівня високої поезії піднімає вдячна синівська пам’ять всі нехитрі реалії дитячого років:
- …батьком зроблений стіл,
- кривій на одну ніжку,
- а на столі - чотири руки,
- мамині й батька
Поет піднімає і освячує образ матері як уособлення чистоти й добра, що не віддає, дає віру й сили. У поезії Стуса перетинаються образи України й матері, перетинаються, щоб з’явитися в одному нерозривному логічному ланцюжку: «Вітчизна, Мати, Дружина…».
Борис Олійник «Мати сіяла сон»
- Мати сіяла сон
- Під моїм під вікном,
- А виріс соняшник
- И тепер: хоч буран, хоч бур’ян иль туман,
- А мені - сонячно.
- Мати віяла льон
- Під моїм під вікном,
- А зійшло полотно
- И тепер: хоч яри, хоч вітру крізь бури,
- А я йду все рівно.
- Мати сіяла сніг,
- Щоб він м’яко - до ніг,
- А виросло зілля
- И хоч січень січе, а мені за плечем
- Журавлі журавленят
- Мати сіяла хміль,
- Щоб дівчин отовсюду
- Я залучав,
- А вони, як на сміх, проходили всі
- Все-таки одна - зважилася
- Мати вибрала льон
- И вино вуж давно
- Хмільно так хмелится.
- И з-під крил журавлиних
- Мені під вікно
- Листопад стелиться
- Тільки кольорами своїм
- При моєму вікні
- Не обпа соняшник
- Я несу його в мир,
- Щоб не тільки мені,
- Щоб і вам - сонячно.