В 1842 році відбулася подія, що з’явилося поворотним у житті
Некрасова: він познайомився й незабаром подружився з Бєлінським. До тому
часу великий критик перебуває в центрі літературного руху епохи й
його світогляд здобував уже революційно-демократичний характер
Бєлінський прийняв саму гарячу участь у долі молодого поета. Він
угадав у Некрасові неабиякої людини й усіляко сприяв розвитку
його таланта. Великий критик прилучав Некрасова до інтересів, якими жила
у ті роки краща частина російської інтелігенції, допоміг йому стати передовим
і освіченим діячем. "Бєлінський бачив у мені, _ згадував Некрасов, _
багато обдаровану натуру, який бракує розвитку й образовония. І от
біля цього те й трималися його бесіди із мною…имевшие для мене
значення повчання."
Некрасова багато чого ріднило з великим критиком. У своїх
численних критичних статтях і рецензіях, що друкувалися на сторінках
газет і журналів того часу, Некрасов, як і Бєлінський, виступав проти
літератури, що стояла на стражі існуючих порядків, і привітав
поява добутків, героями яких ставали "нерідко люди, яких
звички грубі, страждання звичайні до вульгарності, страсті
невиховані, у яких немає нічого романтичного й привабливого,
скоріше багато відразливого". Але тепер у результаті постійного спілкування з
Бєлінським, тривалих бесід з ним по всіляких питаннях - від
літературних до суспільно-політичних - погляди Некрасова придбали
певну стрункість і цілісність. Він остаточно переходить на позиції
реалізму й стає переконаним демократом і жагучим пропагандистом
ідей "натуральної школи". Пізніше Некрасов так говорив про доброчинний
впливі Бєлінського на формировоние своїх поглядів:
Ти нас гуманно мислити навчив,
Ледь ль не перший згадав про народ,
Ледь ль не перший ти заговорив
Про рівність, про братерство , про волю…
("Ведмеже полювання")
За словами Ф.М. Достоєвського Некрасов "благоговів перед Бєлінським і ,
здається, усіх більше любив його за своє життя".
Бєлінський уважно стежив за творчістю Некрасова, допомагав
радами, намагався залучити його до більше активного співробітництва в
журналі "Вітчизняні записки", де очолював критичний відділ. Один раз
Некрасов прочитав Бєлінському і його друзям вірш "У дорозі", в
якому говорилося про сумну долю простої селянської дівчини,
вихованої в панському будинку, а потім виданої заміж за темного, але по-
своєму доброго парня-ямщика. Послухавши вірш Бєлінський, за словами
И.И. Панаєва, обійняв Некрасова й зі слізьми на очах сказав: "Так чи знаєте
ви, що ви поет - і поет щирий?"
Відтепер кожний вірш Некрасова сприймалося в кружку
Бєлінського як подія. Некрасов став першим поетом, у творчості якого
знаходили своє відбиття найважливіші принципи "натуральної школи" : інтерес
до життя простого народу - і в першу чергу трудового селянства й
міських низів, - ненависть до кріпосного права, до всякого роду
бюрократам, хабарникам, поміщикам-самодурам
Одне за іншим з’являються вірші Некрасова про селянський
життя: про долю "мужика - вахлака", що насмілився полюбити дворянську
дочка ("Городник"), про бідняка якому уготована одна дорога - "До шинку"
("П’яниця"), про сільську красуню, що очікує гірка частка росіянці
жінки ("Трійка"). Одночасно поет із гнівом пише й чиновнику, що
заради кар’єри не гребує ніякими засобами й доповзе вужем "до гарного
містечка", купить будинок і схопить потрібний "великий чин" ("Колискова
пісня"), про жадібний і лицемірний буржуа^-накопичувач ("Сучасна ода").
У середині 1840-х років починається активна діяльність Некрасова
як видавця. Поет виявився прекрасним організатором. Він відчув,
що пройшло час більш тісно згуртувати лави передових російських літераторів,
об’єднати їх навколо одного друкованого органа з єдиної ідейної й
художньою платформою. І в цьому його підтримав і зробив саму
істотну допомогу Бєлінський. В 1844 - 1845 роках Некрасов випустив два
тому альманаху "Фізіологія Петербурга", а в 1846 році "Петербурзький
збірник".
Альманахи, підготовлені Некрасовим, відкрили російському читачеві
невідомі раніше сторони російської дійсності, познайомили з новими,
майже що не зустрічалися в літературі героями (двірники, пралі, шарманщики
і ін.), загострили увага до соціальних питань. Крім того, некрасовские
альманахи дали можливість представникам "натуральної школи", кращим
письменникам гоголівського напрямку виступити єдиним фронтом, заявити про себе
як про головну, провідну силу в росіянці літературі
Альманахи "Фізіологія Петербурга" і "Петербурзький збірник" були
тепло зустрінуті публікою й одержали високу оцінку передової критики в
особі Бєлінського
Успіх окрилив Некрасова, і він задумав нове літературне
підприємство - видавати свій власний журнал, що повинен був стати,
на його думку, оплотом передовий російської суспільної й літературної
думки. За задумом Некрасова, новий журнал повинен був вести боротьбу з
кріпосництвом, з основонием самодержавного ладу й з реакційної
літературою. За допомогою друзів поет разом мс письменником И. И. Панаєвим в
кінці 1846 року узяв під оренду журнал "Сучасник", заснований ще А. З.
Пушкіним
Перший номер обновленого "Сучасника" вийшов друком у січні
1847 року. Це була подія величезного суспільного й літературного
значення. У Росії з’явився нарешті журнал, що відкрито виступав за
звільнення селян і возглавлявший боротьбу кращих сил передовій росіянці
інтелігенції проти мерзенностей "мерзенної російської дійсності"
(В. Г. Бєлінський). Напрямок "Сучасника" було охарактеризовано
Бєлінським у статті "Погляд на російську літературу 1846 року",
опублікованої вже в першому номері некрасовского журналу . У ній
говорилося: "Якби нас запитали, у чому складається відмітний характер
сучасній росіянці літератури, ми відповідали б: у більше й більше тісному
зближенні з життям, з дійсністю…"
Збережи - » Некрасов і Бєлінський . З'явився готовий твір.