Заради грошей втратив людяність, повагу, свою душу. Торкаючись золота, перестає контролювати себе і втрачає розум; грабує, принижує людей, які потрапили в скруту, стає володарем і режисером їхніх доль. Хитромудрий, недоступний людським пристрастям ділок, живе в убогій кімнаті старого похмурого будинку, камін ледве тліє, чадна лампа на облізлій підставці. Гобсек розуміє, в якому суспільстві він живе, і гроші потрібні йому для того, щоб відчувати себе в безпеці, мати владу над людьми.
Заради накопичення грошей він відмовляється від сім’ї, рідних, комфорту, тобто від усіх земних радощів життя. Лихвар вгамовує в собі всі людські почуття, перетворюється на напівавтомат, на людинувексель. Він об’їхав весь світ і переконався, що всюди панує зло. І вирішує для себе зачерствіти душею, накопичувати гроші, бо це все дає в Житті, і врештірешт стає людиною, яка перетворюється на “золотого ідола”. Пожадливість та скнарість призведе це нице створіння до людського зубожіння, жалюгідного і безславного кінця.
Замолоду Гобсек був людиною життєлюбною, наділеною природним прагненням самоствердитися в житті. Уже з десяти років він складає суворі іспити на виживання. Проявив себе вольовою та мужньою людиною. Ідеалізм та романтичні мрії хлопця зіткнулись із суворою правдою життя, де не було місця для слабких, знесилених і нікчемних. Розвинув у собі глибокий аналітичний розум, здатний оцінити рівень особистості інших (самого Дервіля або Фанні Мальво, використовуючи такі слова, .як “милий дівочий образ”, “просте створіння”).
Видатна постать, знає життя і світ. Природно обдарована людина, Гобсек торгував картинами — розумівся на мистецтві. Йому знайома класична література — бере приклад з Мольєра; захоплювався красою діамантів графині де Ресто. Створив власну життєву філософію; “Є тільки одне надійне земне благо, яке має найвищу цінність, — це золото”. Стає сумно, що людина розумна і шляхетна, яка вміла цінувати красу і мистецтво, всю свою талановитість спрямовує на фанатичне накопичення багатства. Він “здитинів і виявляв незбагненну затятість, яка розвивається в усіх старих людей, одержимих сильною пристрастю, що переживає їхній розум”.
Мене приваблює образ Дервіля тим, що, будучи успішним адвокатом, він жениться на Фанні Мальво, швачці, скромній, працьовитій дівчині. Що адвокат щасливий з нею, навіть помітила віконтеса де Гранльє:” Ніколи ви нічого не досягнете, зате будете найщасливішим і найпоряднішим з людей”.
Помирає Гобсек у 89 років. Життя і смерть “золотого ідола” спонукають нас поставити низку запитань: хто ми? чому ми тут? яка наша місія на Землі? Святість повинна бути в духовному, а не в матеріальному. Біблія дає нам розуміння ролі грошей в нашому житті. До неї нам потрібно дослухатися, щоб не схибити, не стати жорстокими, не прагнути накопичувати гроші задля грошей. Це тільки здається людині, що вона не стане жадібною, що гроші не перетворять її на “золотого ідола”. Це неправда. Тоді б у Біблії нічого не говорилося про гроші. А там написано: “Грошолюбство — то корінь усього лихого.
А як маємо поживу та одяг, то ми задоволені будьмо з того.
А ті, хто хоче багатіти, упадають у спокуси та в численні нерозумні й шкідливі пожадливості, що штовхають людей на загибель.
Бо корінь усього лихого — то грошолюбство, якому віддавшись, дехто з людей відбились від віри й взяли на себе великі страждання.
Наказуй багатим, за віку теперішнього, щоб не підносилися високо, і щоб надії не покладали на багатство непевне…
… щоб робили добро, багатилися в добрих ділах, були щедрі та пильні…”
(Перше послання св. Ап. Павла до Тимофія. Біблія. 1980, с 243).
Збережи - » Гобсек - «скнара» . З'явився готовий твір.