Герой роману Л. Н. Толстого «Воскресіння» | Довідник школяра – кращі шкільні уроки по всім предметам

Герой роману Л. Н. Толстого «Воскресіння»

Прізвище Нехлюдов носять також герої повістей «Отроцтво» (1854), «Юність» (1857), «Ранок поміщика» (1856) і оповідання «Із записок князя Д. Нехлюдова (Люцерн)» (1857). М. Горький не без підстав думав, що той же самий персонаж виступає в повісті «Козаки» під ім’ям Оленина, а в «Ганні Карениной» під ім’ям Левина.

художній образ, ЩоРозвивається, що знайшов у романі «Воскресіння» своє фінальне втілення, увібрав у себе багато автобіографічних рис: напружені духовні шукання, прагнення до морального самовдосконалення, строгий суд над собою й навколишнім середовищем, почуття провини й відповідальності за що відбувається вмире.

У літературній критиці цей тип одержав назву «розкаюваний дворянин».

Історію про людину із суспільства, що випадково зустрів на лаві підсудних жертву свого давнього захоплення, розповів Толстому в 1887 р. відомий судовий діяч А. Ф.Коні; тому почату повість про Валер’яна Юшкине, перейменованому пізніше в Н., автор називав у щоденнику й листах «конев-ской». Уже після завершення й публікації роману Толстой говорив своєму біографові П. И.Бірюкову: «От ви пишете про мене все гарне. Це невірно й неповно. Треба писати й дурне. У молодості я вів дуже дурне життя, і дві події цього життя особливо й дотепер мучать мене. І я вам, як біографові, говорю це й прошу вас це написати в моїй біографії. Ці події були: зв’язок із селянською жінкою з нашого села, до мого одруження. На це є натяк у моєму оповіданні «Диявол». Друге - це злочин, що я зробив з покоївки Глашей, що жила в будинку моєї тітки. Вона була безневинна, я неї спокусив, її прогнали, і вона загинула».

Читач знайомить із Дмитром Івановичем Нехлюдовив просипающимся у своєї багато прибраній спальній у ранок суду над Катюшею Масловой, де він зобов’язаний бути присутнім присяжним засідателем. Портрет героя ні тут і ні далі не змальований; говориться переважно про дорогі приналежності туалету й дозвільного життя: «Всі речі, які він уживав - приналежності туалету: білизна, одяг, взуття, краватки, шпильки, запонки,- були найпершого, дорогого copra, непомітні, прості, міцні й коштовні». Героєм роману Н. стає в силу того, що здатно на каяття, «чищення душі»; він має намір женитися на Катюші й пропонує їй це, хоча в підсумку одержує відмову

Нехлюдов належить до людей, які володіють вищим, з погляду Толстого, властивістю: здатністю до різких змін, до морального руху, росту. Саме у зв’язку з оповіданням про щиросердечне життя Н. сформульований знаменитий афоризм роману: «Люди як ріки…» (гл. LIX першої частини).

Вільний від станового пута, прояснений погляд Н. здатний розглянути комедію суду, жахи селянської вбогості, нелюдськість чиновників, особливо вищих, жорстокість і несправедливість усього існуючого ладу. Широка панорама російського життя останніх десятиліть минулого століття розгортається в романі, жадаючи від героя уваги до себе й відгуку. На цьому тлі відсуваються на другий план відносини Н. з героїнею роману, і А. П.Чехов із проникливістю великого художника помітив: «Цей чудовий художній твір. Саме нецікаве - це все, що говориться про відносини Нехлюдова до Катюші, і самий цікаве - князі, генерали, тіточки, мужики, арештанти, доглядачі» (лист М. О.Меньшикову, 28 січня 1900).

Толстой розстається зі своїм героєм, що читає Євангеліє, скореним п’ятьма заповідями й постигающим істиною: «Ишите Царства Божия й правди Його, а решта додасться вам». Оповідання про «новий період життя» Н. не був створений, хоча в щоденнику Толстого перебувають замітки до «продовження» роману - про «селянське життя» героя, про «сільський» Н. 17 липня 1904 р. записано: «Дорбгой побачив дугу новим, зв’язаним ликом, і згадав сюжет Робинзона - сільського суспільства що переселяється. І схотілося написати 2-ю частина Нехлюдова. Його робота, утома, що прокидається барство, спокуса жіночий, падіння, помилка, і все на тлі робинзоновской громади».

Прекрасні мальовничі зображення Н. зробив Л. О.Пастернак, перший ілюстратор «Воскресіння».

У літературній критиці образ Нехлюдова оцінювався по-різному. Редактор журналу «Нива», де в 1899 р. з’явився роман, Р. И.Сементковский прилічив толстовського героя до «зайвих людей» типу грибоедовского Чацкого, гоголівського Манилова, тургеневского Рудина, гончаровского Райського. Вони «усі засуджують і нічого не роблять. По суті, вони носяться тільки із власною особистістю, зі своїми щиросердечними рухами, любуються собою». На думку Н. К.Михайлівського, Н.- послідовник Толстого, один з толстовцев нової епохи, людина «хибкий» і тому ненадійний. Мнимої «трагедії» Н. і Катюші критик-народник протиставив платонічну чистоту відносин Симонсона й Марії Павлівни Щетиніній. Критик журналу «Мир Божий» А. И.Богданович побачив у Н. «можливість воскресіння для кожного». Навпроти, В. В.Розанов, у ту пору діяльний співробітник газети «Новий час», думав, що Н. ніколи не міг би воскреснути - у ньому є щось «кисле», «зморщене», це герой «заперечення», «негации», пасивних ідеалів і навіть лицемірства

У курсі лекцій «Історія російської літератури», читаних на Капрі в 1908-1909 р. (опубліковані в 1939 р.), М. Горький висловився про значення образа Н. для всього творчості Толстого: «Отже, майже вся художня творчість Толстого зводиться до єдиної теми: знайти для князя Нехлюдова місце на землі, гарне місце, з якого все життя миру представлялося б йому гармонією, а він сам 285 собі - красивейшим і найбільшою людиною миру».

Переведений відразу після публікації на європейські мови, роман Толстого і його головний герой викликали суперечливі відгуки. Англієць Джон Кенворти ремствував на невідповідність Н. еталону позитивного героя, а Джордж Пэрис, ще в 1898 р. издавший книгу «Толстої - великий мужик», справедливо звернув увагу на глибокий зміст фіналу в долі Н.: «Остання романтична ідея його філантропічного періоду валить, коли сільська дівчина Маслова відкидає речення й знаходить сама свій порятунок».

Збережи - » Герой роману Л. Н. Толстого «Воскресіння» . З'явився готовий твір.

Герой роману Л. Н. Толстого «Воскресіння»





Шкільні предмети. Шкільна фізика. Уроки з англійської, французької, німецької мов.